Enzo Startet 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2009 Seilas driver nå å tester ut disse nye batteriene http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=436807&cat=4914 Ser han snakker om at det er en hvilespenning på nærmere 14V , kan det stemme ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 14 volt må være et litt grovt anslag. Jeg mener disse sellene er litt i overkant av 3 volt og da ender man på ca 4,5 celle? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 (redigert) Jeg fatter ikke at noen kan betale 10.000 kroner for et 80Ah batteri. Riktignok er det ment å holde 2000 ladesykluser, men det blir uansett svindyrt. Disse Litiumbatteriene bruker jernfosfat som katode. Det betyr at de har mye mindre trang til å eksplodere enn vanlige Litium ion batterier. Imidlertid er det jo ikke bare bare med slike batterier. For det første eldes de fra de kommer ut av fabrikken, uansett om de brukes eller ikke. Disse eldes imidlertid senest av alle litiumbatterier. Disse cellene kan lades med maksimalt til 3,6V. 4 slike celler og man har 14,4V ladespenning. Når man bruker litt strøm, detter spenninga veldig fort til 3,2-3,3V pr celle. Der holder den seg til batteriet er nesten utladet, selv med normal belastning. Spenningen detter ikke under 3V før batterier er omtrent 95% utladet. Med 4 celler til et 12V batteri har man drøye 13V mesteparten av tiden. Kjempeflott. Bare et lite problem. 2000 ladesykluser er å ta i veldig sier noen. Så har et og annet av disse batteriene i følge ryktet en tendens til å dø helt uforklarlig. Noen mener det kommer av at man ikke må dyputlade dem de første 10, 20, 30 syklusene. Jeg vet ikke. Det jeg vet er at med en dose usikkerhet om levetid kombinert med noen uforklarlige dødsfall ville nå i alle fall ikke jeg betalt 10.000 spenn for et slikt 80Ah batteri, selv om det er kjekt med 13V spenning til varmeapparat og kokeapparat. Redigert 14.Juli.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Jeg hadde vært forsiktig med lipo og li-ion batterier . Bruker dem til modellflyvning og det er ganske heftige saker om de skulle eksplodere . De brenner som napalm og da er det bare og finne fram flytevesten og hoppe til sjøs . lipobrann Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Fatter du ikke at noen betaler 10.000,- for dette batteriet Lotus? Har du ikke hørt om teknologiske innovatører? Du vet disse som skal ha det råeste som er å få og pris er uviktig. Alltid noen som legger kronene på bordet. Om de er verd pengene er en annen sak. Man må vel mangle litt gangnsyn for å gå for denne løsningen. Blir morsomt å se hva som blir konklusjonen av testen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
logget av Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Med tanke på at det er langt færre brukerrelaterte problemer med batterier i mobiltelefoner etc. så er det kanskje ikke så dumt å vurdere slike batterier til båtbruk. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Tror nok at dette heller er en konsekvens at det er så mye mekking på det elektriske i båter. Dersom alle skulle installere/oppgradere/reparere på strømforsyningen og strømforbrukerne til sine mobiltelefoner så ville denne verden også se annerledes ut. Noen vil gjerne være på the blee-/lea-ding edge koste hva det koste vil, andre har ikke disse ambisjonene. (jeg sluttet stort sett med slikt i ca 1975, da jeg som student jobbet i over en uke bare for å kjøpe en lommekalkulator HP 35 ) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 (redigert) Problemene med kalkulatorene var vel stort sett begrenset av brukerkunnskap på andre felt som også ble avslørt på eksamenskarakteren.. Jeg vil våge å påstå at mange båteiere har brukerrelaterte batteriproblemer uten å ha rørt en skrue i båten. Derfor mener jeg informasjon om batteriene og systemenes egenskaper er vel så viktig som å gjøre endringer i båtene i veldig mange tilfeller. Generelt er båtfolk veldig takknemlige når noen vil fortelle dem hva de som bruker muligens gjør feil, og ikke bare får informasjon om hvordan skaffe mer batterier og mer ladning. Sist i går var jeg i en båt hvor eieren har kjøpt en del ting fra en vi kjenner, og etter en gjennomgang av forbrukerne hadde vi kuttet strømforbruket til en tredel i båten. Da har han også strøm tre ganger lenger uten å kjøpe batterier som er tre ganger større, en lader som er tre ganger større osv. Redigert 15.Juli.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Jeg hadde vært forsiktig med lipo og li-ion batterier . Bruker dem til modellflyvningog det er ganske heftige saker om de skulle eksplodere . De brenner som napalm og da er det bare og finne fram flytevesten og hoppe til sjøs . Batterier skal en uansett behandle korrekt. Hva med å se hva som skjer dersom en er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som "gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks? Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer! (Testen utført da jeg på jobbet på FFI) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.