Jump to content

Aceton VS. Lynol? (vask av skai)

Chrislia

Recommended Posts

som nevent i tidligere tråd sliter jeg med noen særdeles møkkete skai-seter

etter forrige eier. Har forsøkt det som har blitt foreslått på andre tråder:

- stålull + rødsprit eller andre vaskemidler

- Magic svamp fra Europris

- Jif skurekrem

- m.m.

Men leste at noen har hatt suksess med aceton, men også at andre har

ødelagt sine seter med det.

Selv har jeg forsøkt Lynol på et lite område, raskt etterfulgt av vask med

vann. Dritten forsvinner og det ser ut til å gå bra med setene mine. Likevel

er jeg livredd for å ødelegge dem.

så mitt spørsmål er, hva er skadeligst for skai av aceton og lynol?

Hei!

Jeg har heller aldri fått mine hvite skaiseter helt rene. Har prøvd flere såpetyper, Jif, rødsprit etc. Tror heller ikke jeg hadde turt å gå på med lynol eller aceton.

MEN i år kjøpte jeg et unvivarsalt rengjøringsmiddel på spray hos West System i Oslo. Jeg brukte det flere steder innvendig, og vegger/skaiseter etc har aldri vært så reine som de ble da. Ikke 100%, men bedre enn på lenge. Skal sjekke hva flaska het......

Nei Lynol ellerAceton er nok for sterkt. Kanskje sitrusrens? Tar limrester og asfalt samt klister på ski, så kanskje om ikke noe av det andre som er foreslått virker. Uansett ville jeg prøvd på et lite felt først.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

jeg har prøvd magic svamper fra europris, uten særlig hell. De tok noe, men måtte gnikke LENGE før det forsvant.

Jeg brukte aceton med stort hell. Var nervøs for at det skulle være for sterkt, men det gikk nå greit på mine seter i allefall, det var så enkelt at det var til å grine av, jeg trengte nesten ikke å gnikke engang.

Slik jeg gjorde det var å ta det på en ufarget fille (den feilen gjorde jeg da fargen på filla løsnet seg opp pga acetonen på første fosøket) med aceton og vaske over noen områder om gangen og vaske over med lunkent grønnsåpevann rett etterpå.

men jeg kan ikke garantere at alle typer skai tåler dette, jeg var faktisk litt overrasket da mine seter som er fra 1976 tålte dette, de er var hvite og aldri vasket :giggle: det vil si de VAR brune og ble hvite igjen.

Så du bør gjøre som meg i tilfelle, ta å prøve deg på en plass som ikke kan vises, under setet eller noe.

OG DET ER PÅ EGEN RISIKO :lol:

Uten å si det med sikkerhet inbiller jeg meg at lynol er noe hardere enn aceton. Jeg har også noen stygge puter som skal til pers en av dagene. Har kjøpt magic swamp på Europris i dag, men duger ikke det blir det aceton. Tror ikke det er noe problem hvis man ikke gnikker, men vasker litt lett. Gnikker man lenge på en gjenstridig flekk vil den selvfølgelig løse opp skaien som bare er plast. Den tørker jo ut plasten, så det er kanskje ikke så dumt å gå over med litt spenol etterpå.

• 1 måned senere...

Jeg brukte Lensitil Glansshampo på mine ”hvite” skaiseter og de ble som nye - og hvite.

Lensitil er et avfettingsprodukt fra Lilleborg Pro, som selges bl.a hos felleskjøpet.

Jeg laget en blanding på 50/50 på en spray flaske og sprayet på en og en pute, etter og ha virket i noen minutter vasket jeg over med sterkt zalo vann og avsluttet med å spyle putene. Ble som nye. :cheers_wine:

Prøv Seapower Inflatable boat cleaner. Egentlig beregnet til rens av gummibåtpontonger, men fungerer også utmerket på skikkelig møkkete skai og fendre.

Rødsprit fungerer også utmerket.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...