Chrislia Startet 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2009 som nevent i tidligere tråd sliter jeg med noen særdeles møkkete skai-seter etter forrige eier. Har forsøkt det som har blitt foreslått på andre tråder: - stålull + rødsprit eller andre vaskemidler - Magic svamp fra Europris - Jif skurekrem - m.m. Men leste at noen har hatt suksess med aceton, men også at andre har ødelagt sine seter med det. Selv har jeg forsøkt Lynol på et lite område, raskt etterfulgt av vask med vann. Dritten forsvinner og det ser ut til å gå bra med setene mine. Likevel er jeg livredd for å ødelegge dem. så mitt spørsmål er, hva er skadeligst for skai av aceton og lynol? Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 jeg hadde ikke turt å bruke aceton eller lynol. prøv med RIB Rensen til Jotun. den skal være helt rå på inngrodd møkk. Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Andy2 Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Hei! Jeg har heller aldri fått mine hvite skaiseter helt rene. Har prøvd flere såpetyper, Jif, rødsprit etc. Tror heller ikke jeg hadde turt å gå på med lynol eller aceton. MEN i år kjøpte jeg et unvivarsalt rengjøringsmiddel på spray hos West System i Oslo. Jeg brukte det flere steder innvendig, og vegger/skaiseter etc har aldri vært så reine som de ble da. Ikke 100%, men bedre enn på lenge. Skal sjekke hva flaska het...... Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 bruk Scotch Brite - funker som fy! Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Hva med plastmøbelrens? Som egentlig er beregnet på hvite hagemøbler. Jeg vet ikke, bare tror at jeg hadde prøvd det hvis jeg ikke får fasitsvaret her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Nei Lynol ellerAceton er nok for sterkt. Kanskje sitrusrens? Tar limrester og asfalt samt klister på ski, så kanskje om ikke noe av det andre som er foreslått virker. Uansett ville jeg prøvd på et lite felt først. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Uffe Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Har prøvet acetone: Det tager både pletten og skaien Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 jeg har prøvd magic svamper fra europris, uten særlig hell. De tok noe, men måtte gnikke LENGE før det forsvant. Jeg brukte aceton med stort hell. Var nervøs for at det skulle være for sterkt, men det gikk nå greit på mine seter i allefall, det var så enkelt at det var til å grine av, jeg trengte nesten ikke å gnikke engang. Slik jeg gjorde det var å ta det på en ufarget fille (den feilen gjorde jeg da fargen på filla løsnet seg opp pga acetonen på første fosøket) med aceton og vaske over noen områder om gangen og vaske over med lunkent grønnsåpevann rett etterpå. men jeg kan ikke garantere at alle typer skai tåler dette, jeg var faktisk litt overrasket da mine seter som er fra 1976 tålte dette, de er var hvite og aldri vasket det vil si de VAR brune og ble hvite igjen. Så du bør gjøre som meg i tilfelle, ta å prøve deg på en plass som ikke kan vises, under setet eller noe. OG DET ER PÅ EGEN RISIKO Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Har god erfaring med aceton og rødsprit blandet 50/50! Men vis aktsomhet! Bremserens kan også benyttes,etter fulgt av vann. Kan også anbefale Mirakelsvampen hos Skovly engros Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Komodo Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Uten å si det med sikkerhet inbiller jeg meg at lynol er noe hardere enn aceton. Jeg har også noen stygge puter som skal til pers en av dagene. Har kjøpt magic swamp på Europris i dag, men duger ikke det blir det aceton. Tror ikke det er noe problem hvis man ikke gnikker, men vasker litt lett. Gnikker man lenge på en gjenstridig flekk vil den selvfølgelig løse opp skaien som bare er plast. Den tørker jo ut plasten, så det er kanskje ikke så dumt å gå over med litt spenol etterpå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Jeg tok kontakt med en møbelbutikk som selger skinnmøbler og der anbefalte de et stoff som heter BRILJANT SKINN OG LÆRBALSAM, skal si det virket. Ble både rent og mykt å sitte på. Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 jeg vil ihvertfall ikke anbefale Aceton. forrige eier brukte dette for å fjærne misfarging øverst på seteryggen bak, og der er det ikke skai igjen. må trekkes om.. ser ut som om skaien har blitt plast-aktig og sprukket. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza T Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Jeg brukte Lensitil Glansshampo på mine ”hvite” skaiseter og de ble som nye - og hvite. Lensitil er et avfettingsprodukt fra Lilleborg Pro, som selges bl.a hos felleskjøpet. Jeg laget en blanding på 50/50 på en spray flaske og sprayet på en og en pute, etter og ha virket i noen minutter vasket jeg over med sterkt zalo vann og avsluttet med å spyle putene. Ble som nye. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Prøv Seapower Inflatable boat cleaner. Egentlig beregnet til rens av gummibåtpontonger, men fungerer også utmerket på skikkelig møkkete skai og fendre. Rødsprit fungerer også utmerket. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.