Jump to content

Innseilingen til Lindåsslusene


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Ligger på fedje, og planlegger turen videre. Har planer om å ligge en natt i lindås gjestehavn på vei nordover.

 

Kikket litt i kartet, men er litt usikker på innseilingen. Er det flere muligheter å gå inn fra fensfjorden?

 

Og må vi gjennom slusene for å komme inn til gjestehavnen? Er dette problematisk? Må man tenke på tidevannet?

 

Andre tips til gode gjestehavner rundt Bergen?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Gikk gjennom der lørdag som var, dog med 17 fots båt.

Når vi gikk gjennom var strømmen ganske sterk, men det var ikke noe problem, men man må holde litt fart gjennom så man kan styre.

 

Snakket med en tidligere kollega om slusene, han går gjennom ofte, og han sier det aldri har vært noe problem å gå der uansett tid med tanke på tidevann.

Han tipset om at det ble gjort en relativ stor turn inn mot slusen slik at en ser om det er noe på vei gjennom eller ikke. Tror dette gjelder mest på vei inn.

 

Legg deg litt til babord slik at du får god sikt gjennom slusa.

 

Når det gjelder flere innseilinger så kan jeg ikke hjelpe deg. Er ikke så kjent i området der, men regner med å blir det gjennom sommeren siden jeg har fått plass til båten min på innsiden av slusene.

 

John-Ove

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ingen problem å gå inn gjennom Lindåsslusene :)

 

Om du ligger på Fedje regner jeg med du tar veien under broen mellom Austrheim og Radøy..når du kommer midt under broen så kjører du videre omtrent rett frem til du når land på andre siden av fjorden..når du nærmer deg ser du et lite hvitt fyr og noen staker..det er her du starter innseilingen til slusene..du kan også starte innseilingen ca 500 meter sør..men der er jeg ukjent..vet at det kan være grunt akkuratt der men er nok bra merket :) slakk litt ned før du entrer selve slusen..og gjør en vid sving for å se om det er motgående trafikk..det er kun plass til 1 båt av gangen. Og det er vel den som har strømmen mot seg som har vikeplikt.

 

Etpar hundre meter forbi slusene svinger du rett øst. da kommer du til et sund som er merket med staker..rett igjennom her så ser du Lindås brygge :)

 

http://img187.imageshack.us/i/slusene.jpg/ klikk på linken..deretter klikk på bildet for å få det større :)

 

Edit: såg nå at du kommer fra Fensfjorden.. du kan enten kjøre inn via "Kilstraumen" eller "Bakkastraumen. regner med du har kart :) når du har passert gjennom en av disse så kan du etter en liten stund se etter innseilingen til Lindåsslusene på din venstre side NÅR du ser den store broen mellom Austrheim -Radøy litt bak på din høyre side :)

Redigert av Heltpropell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...