Jump to content

Turtall marsjfart Leyland 1,8


ut mot havet

Recommended Posts

Kjenner ikke din spesifikke motor, men en tommelfingerregel som passer bra med de fleste motorfabrikanter er å ligge på MAKSIMALT 90% av oppnådd turtall, eller minimum 10 % av om du vil, dette forutsetter at motor jobber innenfor maksturtallsområdet motor er oppgitt til.

Link to post
Share on other sites

Heisann! Jeg har en BMC 1.8 som er samme motor som Leyland i snekka. marsjer på 2200, den orker 3000 på fullt, men 7.5 knop eller 7.9 knop, det bare brommer mer og skumme mer!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

eg får eit turtall på rundt 4000 på max, med ein fart på rundt 9,5 knop.

Ved 2500 prm. er farten 7,5. Det er mulig eg har litt for liten propell. Kjenner ein som har ein Perkins på 49 hester, han går med rundt 3000 rpm. Eg er usikker på denne saken men kan ikkje finne noko entydig svar. Båten min er ein 26 fot Grimsøy snekke med flaps påmontert bak.

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann, i Toftesnekka 22` til broderen som så står det en BMC 1,5L 36HK.

(Det er vår gammle far som fikk BMCèn montert i da han kjøpte plastsnekka halvfabrikat, Motoren var førøvring fra et parti overhalte industrimotorer hvis jeg ikke husker feil..."Joros Diesel"....).

Mener å huske uten å påstå at tomgangsrusing var 4400 Omdr/min. og Maks turtall med belastning var 3600 Omr/min....... (kunne ikke finne maualen igjen her i farten...)

Jeg bygget om kjølesystemet på denne i fra høyhastihetssjøvannspumpe som var montert rett på vannpumpa til lavhastighetpumpe med egen reim på svinghulet osv.... Dette ble gjort grunnet varmgang ved turtall over 2200 omd/min over tid.. samt stadige havari på sjøvannspumpene.

Kjempemotor, den har nå vært i min families eie i ca 30år. Den slipper ut litt olje i messinglageret mot svinghjulet (pga et det ikke er simmering her på disse motorene..) men ellers tafler den å går jevt å trutt, starter hvert år etter vinteropplaget på første forsøk.

 

Men.... legger ved en link til manualen for din maskin.....(1,8liter`n... )

www.kdtrading.no/tradingshop/tekniskinfo/bmc_1.8.doc

www.kdtrading.no/tradingshop/article_info.php?articles_id=13&osCsid=7b502869b3bccb0daccccc94f18f4172

 

Regner med at "kdtrading" kan svare deg på det meste ang denne maskinen, etter hva jeg husker så selger de deler osv enda.

Selv fikk jeg råd og tips samt deler fra en liten butikk som het "Foss Maskin" i Stavanger, denne eksisterer etter hva jeg vet ikke lenger.

 

:fishing::flag:

Redigert av Blaster01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for hjelp Blaster 01 og Tyggo. Har prøvd å få tak i KD Trading både på epost og telefon uten å lukkast.

Motoren min er oppgitt med 4900 rpm ved rusing, derfor skulle det vel ikkje noko i veien for å kjøre den på 3000 på marsj. Det eg registrerer er at motorstøyen vert merkbart høgre når eg øker frå 2500 til 3000.

Link to post
Share on other sites

Hei blycher. Motoren min yter nok nærmere 50hk, hadde ein Leyland 1.5 tidlegere den ytte 36 hk. Ellers er det vanskeleg å få pålitlige opplysningar om turtall og hk. på desse motorene, det er derfor eg på dette forumet håpar å ause av andres erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Motoren min er oppgitt med 4900 rpm ved rusing, derfor skulle det vel ikkje noko i veien for å kjøre den på 3000 på marsj. Det eg registrerer er at motorstøyen vert merkbart høgre når eg øker frå 2500 til 3000.

 

Det er vel kanskje lite å hente på å øke fra 2500 til 3000 når det gjelder fart. Det som er typiske er at det, som du nevner, blir mer motorstøy og det blir mer sjø. Og ikke minst drivstoff forbruk. Tipper den ikke går så mye fortere med øke fra 2500 til 3000. Så fart kontra drivstofforbruk så ville jeg kanskje holdt meg nærmere 2500 enn 3000, eller kanskje en mellomting.

 

jøss! synes dette var høyt! ligger selv på 1400omdr.og 6 til 6.5 mil med en risør 27.

Er riktig nok en volvo md3b men hesteantallet er likt altså 36hk.

 

Om det er høyt eller lavt kommer vel ann på hvor høyt turtall en får på max. 2500 er veldig høyt for min Siesta 550 også. Da max er mellom 3000 og 3500. Så ligger nok under 2000 på marsj jeg også. Men som her da max er oppgitt til 4900 ved rusing så er ikke 3000 så høyt. Kommer mye ann på hvor høyt turtall en får på max og hva som høres behagelig ut for motoren.

Hjemme bra, på sjøen best!

Link to post
Share on other sites

De har vel kanskje ferie. Når det gjelder at turtallet er høyt.......... BMC Leyland er jo brukt i Traktorer osv... 1,5Literen var vel montert i de gamle svarte London taxiene hvis jeg ikke husker feil.... og i en dieselbil er jo ikke 3600 omd. mye................

Link to post
Share on other sites

Fikk epost frå KD Trading i dag. Dei seier at det er levert fleire utgaver av denne motoren men den vanlegaste yter 52hk ved 3250 rpm. Naturleg turtall ved marsjfart vil ligg ein stad mellom 2600 - 2800rpm. i følge dei. Eg har vel fått dei svar eg var ute etter og vil rette ei takk til alle på forumet som stiller opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...