Jump to content

Prekestolen og Ryfylket


LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei !

Vi planlegger en tur opp på Prekestolen (kombinert med en tur i Ryfylket). Kanskje en liten uke totalt.

Hvordan er det enklest å komme seg opp på Prekestolen (Vi har barn ned i 6 års alderen med oss).

Er det buss/taxi fra Jørpeland til Prekestolhytta og gå videre ?

 

Andre fine holmer vi bør besøke i Ryfylket ?

Lindøy, Sauøya ... ????

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Det går i alle fall buss fra Tau til prekestolhytta i helgene. En fin tur for store og små. (Det er stort sett bare eldre med dårlige knær og fete amerikanere som får litt problemer).

Husk masse drikkevann og badetøy hvis været tilsier bading. Det er fine bademuligheter som under visse forhold kan bli en nødvendighet for å få senket kroppstemperaturen.

 

Jeg har gått inn til Lysebotn med båt selv, men synes veien er litt for lang. (Du må jo både frem og tilbake). Et alternativ er jo å ta en rutebåt (Sightseeing) og heller benytte seg av de andre holmene som det finnes mange av. En tur innover Jelsa kan jeg anbefale, og da har man jo Sand lenger inne i fjorden.

 

God tur.

Link to post
Share on other sites

For selve fotturen sin del er det en stor fordel å starte en sving FØR du kommer ned til parkeringsplassen da den første oppstigningen fra parkeringen kan ta motet fra noen og enhver... Der er en busslomme du kan sette av folk i men du kan ikke parkere der.

 

Jeg gikk turen for en mnd. siden. Hadde med min 14 år gamle datter og vi gikk greit en vei på 1 time 15 minutt. Da gikk vi i middels tempo kontinuerlig og i de periodene det var tungt satte vi bare ned farten en god del. Det kan dog anbefales å bruke mer tid på turen og gjerne ta et bad underveis. Der er noen få idylliske tjern underveis men vet ikke hvor varmt vannet i disse er. Greit terreng for alle som har gått litt uten asfalt under beina og 2-3 steinurer som er litt bratte og lange men ingen problemer å forsere disse, de er greit tilrettelagt for hvermansen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vi har tatt denne turen årlig - nå for femte gang og vi legger oss alltid på Jørpeland.

Grei gestehavn og bussen stopper 50 m unna. Det er også en veldig flutt uthavn i lagunen mellom Jørpelandsholmene - ta innseiling fra sør!.

 

Turen er forøvrig veldig grei, men av og til plagsomt mye folk...

Link to post
Share on other sites

Vi tok denne flotte turen i nydelig sommervær for bare noen uker siden. Jeg vil i den forbindelse få skryte av gjestehavnen i Tau hvor vi lå. VG og ferske rundstykker til frokost sammen med et flott sanitæranleg med fri benyttelse av dusj inkludert i havneavgiften (tror denne var kr 100), riktignok var ikke det lagt opp til å kople seg til strøm men om en hadde behov kunne dette la seg gjøres. Gjestebryggen var riktignok i grunneste laget for seilbåt, men ved å ringe kontaktperson i havnen kom denne ned på kaien i løpet av få minutter og anviste oss til ledig plass med god dybde. Flott service. Vi ble også beæret med besøk av en svanefamilie i Tausvane.jpg

 

Fra Tau går det hyppige bussavganger (tider står oppslått i gjestehavnen), men vær obs på at det er to konkurerende selskap (Veolia + tide?)som kjører buss opp her og ved kjøp av tur/retur billett kan ikke disse benyttes på begge selskap. Dette kostet meg kr 300 ekstra eller 2 timers venting ved prekestolhytta! . Dette er en flott tur som anbefales alle som ferier i området! :flag:stol.jpg

Link to post
Share on other sites

Lindøy,

 

lindoey.jpg

 

Her lå vi også en natt. Nydelig sted med veldig godt opparbeidet område på land. Vi lå longside og det var noe urolig om natten grunnet endel trafikk (skyssbåt) i sundet utenfor. Om det er/blir ledig på piren vil jeg anbefale å ligge der da du får baugen mot bølgene.

Vi var også innom Vadholmen, også her kan vi anbefale et besøk :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hvordan var buss avgangene lagt opp. Jeg tenker da på hvordan returen fra prekestolen kan legges opp med hensyn til gangtid.

Hvordan var toalett forholdene på land der du var med båten? Jeg har sett at friluftsrådet stadig lager toalettbygninger men har ikke vært trengende nok til å sette meg inn i hvor de står.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan var buss avgangene lagt opp. Jeg tenker da på hvordan returen fra prekestolen kan legges opp med hensyn til gangtid.

Hvordan var toalett forholdene på land der du var med båten?

Vi var 10 min for sen (fokuserte ikke på klokke og rutetid i det hele tatt underveis) ned til å rekke "vår" buss og da var det over 2 timers venting på neste, men som nevnt gikk det et konkurerende selskap også og her gikk neste etter 15 min venting så dobbel kostnad til tross valgte vi dette. Men om du kjøper enkeltbillett så er det relativt hyppige bussavganger tilbake.

 

Jeg så det var toalett både på Lindøy og Vadholmen men inspiserte ikke fasilitetene noe nærmere!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...