Jump to content

Campus 6.6 - Noen med erfaringer fra denne?


oblygre

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe den utfra følgende kriterier:

  • Trallbar (vinterkonservering - kjør den inn i garasjen...)
  • Rask rigging - kun forstag trenger løsnes?
  • Dagsturbåt med mulighet for overnatting
  • Liten - enkel å seile for de to andre i famlien

 

Under nok. 200 000 med tilhenger, gennaker & motor.

 

Det som manger er vel:

  • Windex
  • Lanterner (denne kan vel kjøre med kun en hvit topplanterne , men har da vikeplikt for alle andre.....)
  • 12V batteri til lanterner, kartplotter, logg, VHF + litt lys
  • + sikkert masse annet dilldall....

 

Regner med å bruke litt tid på å få den slik jeg ønsker den, da det er litt ulike erfaringer med byggekvaliteten?

 

Lystall er oppgitt til 1.07, er det med uten spinnaker mon tro?

Redigert av oblygre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt en Campus 650 i et par sesonger for noen år siden. Tenkte vel som deg at det var en båt som ville være enkel å holde og meget fleksibel med tanke på bruk. Enkel å holde absolutt, enkel å traile absolutt, rask å rigge nja det tar litt tid og i sum så blir det å skulle traile, sjøsette og rigge litt mere styr enn man (i hvertfall vi!) gadd etterhvert.

Hadde også båten i bøye ved hytta et par somre og brukte den mindre enn vi hadde trodd og aldri til overnatting. Båten er en slags forvokst seiljolle og ganske morsom å seile, men turbåt synes jeg nok ikke det er i særlig grad, men man kan bruke den til det.

Kvaliteten er så som så, alt er lett, tynt, marginalt (men holder nok) og man skal være forsiktig med f.eks bevege seg i/gå på båten når den står på henger da skroget er meget tynt!

 

Man kan lett falle for fristelsen til å utstyre en båt som dette med alle mulige dippedutter, men tror nok heller man skal være tro mot konseptet som er enkelt, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Hadde jeg kjøpt en slik båt igjen etter den erfaring jeg har hatt? Nei, hadde nok sett på helt andre alternativer og da enten en ren seiljolle eller en større båt med mere bokomfort da jeg synes båten som er ment å være et "både/og" ble heller litt mere "hverken/eller"!

 

Har hørt rykter, men ikke noe mer, at båten kunne sprekke ved kjølkassa og da ville den synke hvis den ble fyllt med vann.

 

Snakker du om å kjøpe en helt ny båt siden du nevner pris under 200'? Kjøpte min for 75' og solgte den for 115' med henger og motor.

 

Fant en (tidligere) eiers hjemmeside med modifikasjoner han har gjort: http://www.luxastra.com/subpage3.html

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mange takk for tilbakemelding!

 

Ny båt ja, finner svært få brukte tilsalgs.

Fine modifikasjoner han karen hadde gjort.

Tror (og håper) at en del av de svakhetene du nevner er korrigert da det kom en "ny" utgave i 2007-2008 (Campus 6.6)

 

 

Ellers hadde vi kun 2-5 overnattinger pr. år i gamlebåten, så desidert mest dagsturer/ettermiddagsturer når været var fint.

 

Dippedingser ja, det vekt, kostnader & arbeid, men lanterne bør en vel ha, og da baller det på seg fort. Men et lite 12V oppladbart litiumbatteri (2 Ah) til 100 kroner ( eller 8 stk. AA batteri til 20 kr) kan drive en slik topplanterne (1W) i 24 timer, noe som holder i mange turer, så kanskje som du sier, holde det enklest mulig.

 

Hadde du gennaker og/eller spinnaker? Event. erfaringer?

 

Sitat fra reklamen:

Båtene ble betydelig oppgradert til 2007 sesongen med detaljer som nytt skrog, nytt dekk og oppgradert innredning. Dette har resultert i bedre seilegenskaper, mer innvendig plass og et mer moderne utseende totalt sett. Prisene er som resultat av dette justert noe opp, men Campus er fortsatt antagelig markedets rimeligste nye seilbåt med gode overnattingsmuligheter!

 

Endringer fra og med 2007 års modell:

 

- Lengre vannlinje.

- Raskere.

- Litt stivere.

- Slipper vannet bedre i hard vind.

- Like god som før på unnavind.

- Nytt skrogtrekk innvendig.

- Nye puter i lyse farger.

- Skylight kan fåes som ekstrautstyr også på Campus 6.3.

- Lengde, bredde, rigg og vannballast 150ltr er som før.

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Bare noe jeg har hørt fra en som kikket på en.

Han synes den virket så tynn i skrog og dekk, at han ikke ville ha den.

 

200tusen for å få muligheten til å dra til andre strøk.........eller er det båtplass som er agendaen/problemet.

(Vinterkonservering tar èn kveld, påhengeren kan du sette i garasjen.)

 

Synes det virker som veldig lite seilbåt for pengene(kontra brukt).

 

Skulle jeg hatt en dagsturbåt, da skulle det vært en morsommere planende seiler.

 

Her har du forresten en rimligere Campus:

Den kan du kanskje teste uten å tape noe særlig når du selger igjen.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18194961

Link to post
Share on other sites

Hadde du gennaker og/eller spinnaker? Event. erfaringer?

 

Hadde tanker om gennaker, men solgte før vi kom så "langt". Lanterner trenger du kan for bruk i mørke eller nedsatt sikt, ikke på vanlig dagseilas(ikke påbudt), så bruksmønsteret avgjør. Hold det enkelt, ikke tyng ned båten (og lommeboken) med unødvendige dippedutter på denne båten for her er det seiling i gammel forstand som er greia, ikke Nintendo-seilas! :lol:

 

Vi hadde en 5hk Hondamotor på båten og den solgte vi og kjøpte en Yamaha 4hk to-takter m/lang stamme i stedet. Grunnen var at hvis roret kom borti propellen, som lett skjer her, eller man satte motoren i revers og ga litt gass så gikk splinten! På første tur med båten skjedde dette to ganger og siden vi ikke hadde mere enn en splint i reserve og det var totalt vindstille så måtte vi slepes hjem - en flott start med en ny båt!

 

Det dukker opp en båt til salgs en gang i blant og ser det ligger en 6.3 fra 2005 til salgs på Finn til 78.000 plus henger 9.800.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan denne være et alternativ?

Har sett på disse MacGregor 26 , men det 2-3x vekt, stor motor etc., men de påstås å kunne seile i 15 knop?

Noen med erfaring fra denne?

Fant en link her om en ulykke, men det er vel heller en uerfaren seiler enn problem med båten.

Fant også denne, en europeisk variant av macGregor, Odin

Fant den Campus 6.3 på finn.no som dere nevner, den ble lagt ut i dag, så det er den første eg ser på noen dager, så eg skal over fjellet å se på den hvis ikke den går til noen andre før eg kjem så langt.

 

Andre forslag til mye seilglede, enkelt vedlikehold, et par køyer og senkekjøl?

Redigert av oblygre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...