Jump to content

Kan dødmannsbryter ettermonteres på innenbordsmotor eldre type


Andy2

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en eldre båt (Andy) med VP225 motor. Er det mulig å ettermontere dødmannsbryter på en slik installasjon? I tillegg til tenningsnøkkel er selve startfunksjonen koblet på en egen vippebryter. Så for å starte må tenning være på, og jeg holder inn vippebryteren. For å stoppe motoren slår jeg av tenninga. En eventuell dødmannsbryter må da sikkert bryte tenninga på selve tenningslåsen. Finnes det patenter/ferdige kit for dette, eller er det hjemmemekk som må til?

 

Gode svar mottas med takk :-).

Link to post
Share on other sites

En dødmannsbryter for innenbords motor med tenningslås leveres ferdig, men er også enkel å lage. En vippebryter med en halv beskyttelse ring montert over. Så har man en liten nøkkelring som tres over vippebryteren og så slår man bryteren på og starter motoren.

 

Så må du jo ha tau i denne ringen som du fester rundt håndleddet eller i vesten. Jeg vet dessverre ikke hvor de kjøpes, men på Glomma båt har jeg sett de montere slike på Stormeway båtene de produserte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...