Jump to content

25 watts solcelle på 230aH batteribank


jensemann2

Recommended Posts

jeg har en 25 watts solcelle koblet rett på en 2x 115 ah batteribank. det er ikke noen regulator imellom, kun rett på solcellen. Jeg bruker båten veldig lite, og målte idag batteriene, 13,65 volt med solcella tilkoblet og 13,4 i hvilespenning. er dette skadelig for batteriene når sola skinner hele sommeren? Eller tåler de såpass siden solcella bare er på 25 w?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at hvis den maksimale strømmen en kilde kan levere er mindre enn 2% av batterikapasiteten så trenger man strengt tatt ikke spenningsregulator men sjekker. Man vil da normalt i alle fall energimessig ligge på 50 % av den energimengden som skal til for å heve spenningen til et nivå som utjevningslader et batteri. (Temperaturavhengig).

 

Men for å skaffe deg en referanse så må du sjekke spenningen når batteriet er fulladet og solen er på det sterkeste. Spenningen skal da ikke være høyere enn maksimalspenningen er oppgitt til å tåle for uendelig ladning.

 

Normalt er denne spenningsgrensen satt til 13,25-13,5 volt for mange batterier. AGM og Gel noe høyere.

 

Man kan sjekke disse tallene opp mot fabrikantens data for hvor mye batteriet skal strømbegrenses under utjevningsladning og dele på to eller tre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...