Jump to content

Hvordan få åpnet Navionics kart på PC ?


Dieselboy

Recommended Posts

Hvis du skal bruke det som et planleggingsverktøy trenger du Navionics Navplanner og en spesiell Navionics kortleser siden kartene er kodet. Hvis du har tenkt å bruke det til navigasjon må du ha et annet program og den samme kartleseren. Vet at OziExplorer kan lese Navionics kart.

Link to post
Share on other sites

Du kan laste ned gratis kartprogrammet Raycart planner her: Raychart. Men det er altså bare lightversjonen, og kan ikke brukes til navigasjon uten du skaffer deg lisens. I tilegg trenger du korleser til å lese kartbrikka de. Om du har vanlig CF-Card leser, virker desverre ikke den. Navionics har en egen brikke leser for disse kartbrikkene, den kan også brukes til å lese andre minnebrikker.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene benyttet tre forskjellige systemer for å lese Navionics kart på PCen.

Her er ett system forhandlet av bl.a. Seatroinic: http://seatronic.no/kart-elektroniske-kart...-planner-p-1675 med betegnelsen Navionics Planner.

Det har sikkert skjedd betydelige forbedringer siden jeg benyttet denne programvaren sist - men dengang var bl.a. fyrsektorene feilaktige.

Jeg har best erfaring med Raytech RNS v 6.1 og da trenger du kortleseren fra Navionics.

Jeg benytter denne programvaren daglig i sommermånedene ombord og har hovedsakelig positiv erfaring.

Link to post
Share on other sites

Så det finnes ingen "snarveier" her ? Er det problematisk med hensyn til oppgradering av kartet, siden det er import fra USA ? Har kvitteringer og tollpapirer på både plotter og kart.

Ser det ligger oppgraderinger på Lowrance sine sider til selve plotteren. Er det greit å oppgradere kartmaskina ? Må en bruke eget SD kort til dette, eller kan kartbrikken brukes, om der er plass ?

Link to post
Share on other sites

navionicsplatinum15p.jpg

Jeg er nok litt på litt tynn is her, men jeg mener at den eneste muligheten man har for å oppdatere Navionics kart er via nye kartbrikker.

Jeg har i flere år benyttet kartbrikken 15 P, dvs Platinum versjonen.

Jeg har ikke opplevd noen vesentlig forbedring med 15 Planitum Pluss - men her er jeg åpen for korrigeringer.

Link to post
Share on other sites

Enkelt å oppgradere software. Bare å laste ned oppdateringen, plugge SD kortet i leseren på PCen og kjøre oppdateringsprogrammet. Hvis du svarer ja til å sjekke versjon under oppdateringen samt slette oppdateringen etter at maskina er oppdatert er det både enkelt å sikker. Da er det bare å plugge kortet i plotteren og slå på strømmen.

 

Det går selvsagt bruke kartbrikka til softwareoppdateringen hvis det er plass, men det er ikke å anbefale. Hvis du på en eller annen måte får sletta filene dine er kartet tapt. Ei ny SD brikke koster bare en hundrelapp. Hvis du velger å bruke kartbrikka di så ta i hvertfall full backup av hele filstrukturen på brikka først.

 

Tviler på at du trenger kvitteringer for å så oppdatert kartet. Oppdaterineg er en vare som alt annet som butikkene ønsker å selge.

Link to post
Share on other sites

Liitt sært, men tar det med ettersom det var en løsning som tilfeldigvis fungerte for meg. Jeg har en tilsvarende brikke som du som jeg bruker i min Lowrance-plotter. I tillegg har jeg en Garmin håndholdt som jeg bruker til fot- og sykkelturer. Så - for å planlegge turer legger jeg inn turen ved hjelp av Garmin MapSource med BlueChart Atlantic som jeg har lånt av en kamerat. Deretter åpner jeg ruten i Google Earth og lagrer den derfra som en ".kml"-fil. Denne kml-filen konverterer jeg ved hjelp av et gratisprogram (GPSBabel) til USR-filer som Lowrance'n min leser. Fungerte prikkfritt fra Åndalsnes til Harstad og retur i fjor, og jeg har tenkt å bruke samme metoden i år :)

 

Ser forresten at det er kommet et nytt Navionics Gold-kart som heter 49XG og som skal dekke hele landet + Svalbard...

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...