Jump to content

Hvordan få åpnet Navionics kart på PC ?

Dieselboy

Recommended Posts

Du kan laste ned gratis kartprogrammet Raycart planner her: Raychart. Men det er altså bare lightversjonen, og kan ikke brukes til navigasjon uten du skaffer deg lisens. I tilegg trenger du korleser til å lese kartbrikka de. Om du har vanlig CF-Card leser, virker desverre ikke den. Navionics har en egen brikke leser for disse kartbrikkene, den kan også brukes til å lese andre minnebrikker.

Jeg har opp gjennom årene benyttet tre forskjellige systemer for å lese Navionics kart på PCen.

Her er ett system forhandlet av bl.a. Seatroinic: http://seatronic.no/kart-elektroniske-kart...-planner-p-1675 med betegnelsen Navionics Planner.

Det har sikkert skjedd betydelige forbedringer siden jeg benyttet denne programvaren sist - men dengang var bl.a. fyrsektorene feilaktige.

Jeg har best erfaring med Raytech RNS v 6.1 og da trenger du kortleseren fra Navionics.

Jeg benytter denne programvaren daglig i sommermånedene ombord og har hovedsakelig positiv erfaring.

Så det finnes ingen "snarveier" her ? Er det problematisk med hensyn til oppgradering av kartet, siden det er import fra USA ? Har kvitteringer og tollpapirer på både plotter og kart.

Ser det ligger oppgraderinger på Lowrance sine sider til selve plotteren. Er det greit å oppgradere kartmaskina ? Må en bruke eget SD kort til dette, eller kan kartbrikken brukes, om der er plass ?

Enkelt å oppgradere software. Bare å laste ned oppdateringen, plugge SD kortet i leseren på PCen og kjøre oppdateringsprogrammet. Hvis du svarer ja til å sjekke versjon under oppdateringen samt slette oppdateringen etter at maskina er oppdatert er det både enkelt å sikker. Da er det bare å plugge kortet i plotteren og slå på strømmen.

Det går selvsagt bruke kartbrikka til softwareoppdateringen hvis det er plass, men det er ikke å anbefale. Hvis du på en eller annen måte får sletta filene dine er kartet tapt. Ei ny SD brikke koster bare en hundrelapp. Hvis du velger å bruke kartbrikka di så ta i hvertfall full backup av hele filstrukturen på brikka først.

Tviler på at du trenger kvitteringer for å så oppdatert kartet. Oppdaterineg er en vare som alt annet som butikkene ønsker å selge.

Liitt sært, men tar det med ettersom det var en løsning som tilfeldigvis fungerte for meg. Jeg har en tilsvarende brikke som du som jeg bruker i min Lowrance-plotter. I tillegg har jeg en Garmin håndholdt som jeg bruker til fot- og sykkelturer. Så - for å planlegge turer legger jeg inn turen ved hjelp av Garmin MapSource med BlueChart Atlantic som jeg har lånt av en kamerat. Deretter åpner jeg ruten i Google Earth og lagrer den derfra som en ".kml"-fil. Denne kml-filen konverterer jeg ved hjelp av et gratisprogram (GPSBabel) til USR-filer som Lowrance'n min leser. Fungerte prikkfritt fra Åndalsnes til Harstad og retur i fjor, og jeg har tenkt å bruke samme metoden i år :)

Ser forresten at det er kommet et nytt Navionics Gold-kart som heter 49XG og som skal dekke hele landet + Svalbard...

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...