Jump to content

Diesel tilførsel og returslange på motortype status marine


bolek88

Recommended Posts

Hei

Jeg har akkurat kjøpt meg båt for første gang og holder på å gå over litt ymse saker og ting. Har på følelsen at det har vært mye slurv med montering av div saker i den de siste årene. (motor og elektriske anlegget etc)

 

Jeg stiller meg tvilende på at returslange fra CAV filter på motoren er riktig montert, se bilde.

dieselpumpe.jpg

 

 

 

Dieselreturslangen går rett fra filter til et T ledd før grovfilteret. Er dette riktig? :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei bolek88. Velkommen til Båtplassen. Håper at du finmer deg godt til rette her.

Det er sikkert mange som forstår skissen din. Jeg er litt usikker på hvordan dieselen går fra tanken(e) til motor og i retur. Det kan i tillegg til skissen din kanskje være greit å ta noen bilder av de sentrale T-ledd og legge ut på Båtplassen..

Eksempelvis har Yanmarmotorene en svært stor gjennomstrømning av diesel som del av nedkjøling av motoren. Omlag 10 % av tilført diesel blir forbrent og den resterende hoveddelen blir returnert til tanken(e). Det siste T-leddet ditt fra motoren til tanken er jeg litt usikker på hvordan fungerer. Ideen er nok at all returnert disel skal til hovedtanken og kjøles ned der før den suges opp av pumpesystemet og tilføres motoren påny.

 

Hvilken motor er det snakk om her?

Link to post
Share on other sites

Hei bolek88. Velkommen til Båtplassen. Håper at du finmer deg godt til rette her.

Det er sikkert mange som forstår skissen din. Jeg er litt usikker på hvordan dieselen går fra tanken(e) til motor og i retur. Det kan i tillegg til skissen din kanskje være greit å ta noen bilder av de sentrale T-ledd og legge ut på Båtplassen..

Eksempelvis har Yanmarmotorene en svært stor gjennomstrømning av diesel som del av nedkjøling av motoren. Omlag 10 % av tilført diesel blir forbrent og den resterende hoveddelen blir returnert til tanken(e). Det siste T-leddet ditt fra motoren til tanken er jeg litt usikker på hvordan fungerer. Ideen er nok at all returnert disel skal til hovedtanken og kjøles ned der før den suges opp av pumpesystemet og tilføres motoren påny.

 

Hvilken motor er det snakk om her?

 

 

Takk for svar.

 

Det er snakk om en Marinisert Peugot motor ved navn Status Marine 52 HK. Jeg tror den er marinisert med deler fra Sabb.

Dieselen går fra tanken gjennom T-leddet med dieselreturslangen tilkoblet, og så til en vannutskiller. Derfra går den direkte til dieselpumpa.

Jeg synes også det er rart at dieselretur ikke går direkte til tanken. Jeg har kjørt noen timer med båten og det virket ok da. (motor ble installert i denne båten for 2 år siden)

 

I går gjorde jeg inspeksjon i begge vannutskillerfilterene og oppdaget at begge var fulle av vann.

 

Etter at jeg tappet dem begynte motoren og jukse på tomgangen, den øker turtall og går litt ujevnt. :=)

Link to post
Share on other sites

Jeg har retur direkte til tanken og som roaldbj sier må vel det gi bedre kjøling av dieselen.Eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje har vært problemer med luft i systemet.Når motor står stille så kan det vel tenkes at returrøret tømmes for diesel hvis det går til toppen av tanken, og at det legger seg en luftlomme på toppen av filterboksen på motoren.Denne luftlommen kan skape problemer neste gang motor skal startes.Kanskje dette t-røret forhindrer det.Dette er bare noe jeg tenkte på og jeg har ingen dokumentasjon for denne påstanden min. :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har retur direkte til tanken og som roaldbj sier må vel det gi bedre kjøling av dieselen.Eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje har vært problemer med luft i systemet.Når motor står stille så kan det vel tenkes at returrøret tømmes for diesel hvis det går til toppen av tanken, og at det legger seg en luftlomme på toppen av filterboksen på motoren.Denne luftlommen kan skape problemer neste gang motor skal startes.Kanskje dette t-røret forhindrer det.Dette er bare noe jeg tenkte på og jeg har ingen dokumentasjon for denne påstanden min. :confused:

hmm, ja kanskje det. Tror jeg må gå opp løypa en gang til når det gjelder de slangene. Kan hende det er en eller annen slange jeg ikke har oppdaget enda også.

 

Det burde vel vært en slange fra motoren direkte tilbake til tanken. Klarer ikke la være å gruble, hehe :=)

Link to post
Share on other sites

Det burde vel vært en slange fra motoren direkte tilbake til tanken. Klarer ikke la være å gruble, hehe :=)

Status Marine har ganske sikkert en ”gammeldags” brennstoffpumpe , CAV eller Bosch, og da ser dieselopplegget ditt helt ok ut i mine øyne (returen tilbakeført foran sugesiden av matepumpa).

 

Når det gjelder kjøling av diesel er dette et problem mer relatert til common rail-systemet. Her er innsprøytingen ofte elektronisk regulert, høytrykkspumpa mater hele tiden ”ringledningen” med max trykk og volum, og overskytende volum returneres til tanken ( på lavt turtall kan dette bli ganske mye).

Dette pumpearbeidet tilfører dieselen mye energi (les varme) som må trekkes ut igjen om temperaturen blir for høy, gjerne med en ekstra montert dieselkjøler.

Cummins QSK 60 foreskriver f. eks. max dieseltemperatur på 71 grader C.

 

Kjør derfor trøstig motoren som den er, den har jo tross alt virket et par år allerede.

”If something works, don’t fix it”.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...