Jump to content

Trenger hjelp ang. kartplotter.


DB90Even

Recommended Posts

Jeg er ute etter en billig kart plotter, har sett igjennom noen sider men synnes 5000 ++ er litt mye for en kartplotter.

 

Det er en del poster som dette før, men det kommer jo salg og nye kartplottere ut på markedet hele tiden.

 

Så hadde blitt glad vist noen kunne finne en billig en =)

 

Har sett på følgende sider til nå: maritim.no, marineshop.no og nettbaat.no.

Redigert av Vann mannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg nettopp en garmin 525 fra usa, 4000kr. Det er halv pris i forhold til norge. Kjøpte også G2 vision kart brikke over sør norge, 900kr....Ebay. leveringstid var ca en uke.

Ser ikke noe grunn til å handle her i landet så lenge prisforskjellen er så stor. Man har fortsatt garanti selv om det blir kjøpt fra utlandet.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha en ny plotter med fargeskjerm til under 5000kr må du nok handle fra utlandet.

 

Enig i at Eagle har rimelige og bra plottere.

 

Bør ha minimum 480x480 punkters skjermoppløsning på en 5' skjerm syenes jeg, ellers blir kartet kornete eller bare kan vise et veldig lite utsnitt.

 

Du kan få deg en Eagle Intellimap 642c iGps Chartplotter med 640x480 skjerm for ca 4000 kroner inkludert moms og frakt

 

Eagle Intellimap

 

 

Hvis du ikke har lyst til å handle i fra USA på egen hånd, kan det norske firmaet Jetcarrier hjelpe deg.

 

Jetcarrier Shop 4 You

 

Jeg har ikke erfaring med denne tjenesten men har brukt Jetcarrier mye for frakt når jeg har handlet i USA, bare positive erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva du kjøper så ikke kjøp plotter med mindre en 10" Skjerm. En plotter med 5-6" skjerm blir mer til iritasjon en til glede. Har selv en nr 2 plotter ute på dekket med 8" skjerm og den blir iriterende liten og skal derfor byttes ut med en 12" panelPC til neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du bør vurdere en tur til optikeren :wink:

 

Ingen tvil om at det er fordel med stor skjerm, men å fastslå bombastisk at folk ikke bør kjøpe mindre plottere enn 10" er å gå litt langt. Husk at alle ikke har 40' båt som deg og dermed plass til flere store skjermer, 20 tusen++ for en 10" skjerm er det selvsagt heller ikke alle som har budsjett til.

 

En 5" skjerm med god oppløsning vil fungere bra for mange hvis skjermen ikke deles. Hvis skjermen skal deles bør den nok minimum være 6,5-7". Jeg har selv 5, 6,5 og 8,4" plottere og har også brukt 12".

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte meg no en Satmap active 10 plotter. Kanskje liten skjerm vil mange si men det kjem jo ann på hvor den skal brukes og hvor mykje du vil betale.

Så langt er eg fornøyd, liten grei sak som er lett å betjene og for min del som har en 17 fots Askeladden er denne størrelsen ok.

Prisen var 3998 med sjøkart som dekker hele vestlandet. Det supre er jo at skal eg til fjells eller på biltur er det kun å kjøpe en ny kartbrikke og benytte samme plotteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også helt fersk båteier.. og sitter å surfer på nettet til øyet blir stort og vått...

 

har søkt på kartplottere og fant denne artikelen på nettet:

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article475373.ece

 

dette er en test av Garmin GPSMap 620. Er det noen som har noen erfaringer med den? Har et budsjett på 10 000, men må kunne få den på mandag (ja førstkommende) da jeg skal hente båten i kristiansand og kjøre den til Røyken.

 

 

Eller er det andre kartplottere, leverandører dere anbefaler.

 

Håper noen kan gi meg noen gode svar...

 

Takk på forhånd!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...