Jump to content

Hva betyr W10 - 30 eller W 25-40 olje


Yankee

Recommended Posts

Forskjellen er vel at w10-30 er beregnet på kaldere klima enn w25-40.Jo større forskjell det er på laveste og høyeste tall jo bedre opprettholder oljen sine flyteegenskaper ved lav og høy tempratur.En olje med viskositet w10-50 endrer seg lite enten tempen er lav eller høy,men er vanligvis dyr.En olje som bare heter w25 vil være tykk når den er kald og tynntflytende når den blir varm.Men disse tallene alene sier ikke alt om oljens kvalitet.Kvalitet er også angitt i noe som heter AIP (tror jeg).Motorprodusenter angir også en minimumsverdi innenfor AIP krav som er like viktig og følge.Amerikanske motorer tror jeg har et annet system i stedet for AIP som jeg ikke kommer på hva heter.

Link to post

Dette var litt spesielle spesifikasjoner. Sikkert for å styre deg mor orginale oljer. Jeg ville valgt å bruke en helt ordinær syntetisk olje 5w/40 eller halvsyntetisk 10w/40 på denne motoren. Et lavt W tall beskriver hvor lettflytelig oljen er i kald tilstand og jo lavere tall jo bedre i kulda. Tallet etter / beskriver jo tykkelsen i varm tilstand.

Link to post

Bruker du motoren hele året, eller bare på sommeren? Det har betydning for hvilken olje du bør velge. På en båt med innenbordsmotor er temperaturen mer stabil på vinteren enn på en påhenger, da er det ikke så store temperatursvingninger. På en påhenger som bare blir brukt på sommeren på sørlandet er det ingen grunn til å velge en olje som er beregnet på kaldstart på Tynnset. En båtmotor jobber også mye tyngre enn en motor som går på landeveien. Da er det viktgere med en olje som ikke blir for tynn når det blir varmt enn en olje som er tynn når det er kaldt.

Link to post

Fjordgrynt har rett i forklaringen av hva tallene står for. Ingen vits å utdype mer på det. Når det gjelder myten om at overgang fra mineral til syntetisk forårsaker problemer, så er det også riktig, kan også tenkes at disse personene nok aldri har vært særlig påpasselige med skiftintervallene..

 

Så, hvis du vil ha bedre kaldstartegenskaper på olja, gå ned på første tallet.

Vil du ha bedre beskyttelse på varm motor, gå opp på det siste tallet.

 

Da ville jeg for eksempel valgt en 5W-30 i stedet for 10W-30, som var nevnt i begynnelsen her.

Hvis en har oljetrykksmåler, og ser at trykket er litt lavt på gjennomvarm motor, så kan en jo gå opp til en 5W-40. Legg merke til at oljene også blir dyrere etterhvert som de blir mer og mer termostabile. Er nok derfor anbefalingene fra fabrikant er som de er.

Jeg kan lite om båt, men motor og olje kan jeg litt om.. :wink:

Link to post
  • 11 år senere...

W står for winter så første tallet angir viskositeten ved kald motor. Lavere tall betyr bedre kaldstartegenskaper. Andre tallet angir viskositeten ved driftstemperatur, og som nevnt over her så betyr høyere tall høyere viskositet ved driftstemperatur og kan hjelpe ved lavt oljetrykk. Men merk også at motoren kan gå litt varmere med tykkere olje.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...