Jump to content

Kan vi vente statlig støtte til NSSR nå?


Al-Tec

Recommended Posts

Statlig støtte til drift av Redningsselskapet i et land som Norge burde vært en selvfølge synes nå jeg! En annen måte å se det på for dette selskapet er jo at her har vi et glimrende eksempel på at privat drift er gode greier, t.o.m. uten statlig støtte! Det har de jo helt rett i, men økonomisk støtte ville kommet svært godt med, og burde absolutt innvilges!  

 

 

:smiley:           :smiley:           :seeya:

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at Redningsselskapet hvert år får ca 50 millioner fra staten. Med 500 millioner i omsetning blir det kanskje ikke all verden, men ofte må aktivitetsnivå tilpasses den økonomi man har.

 

Ellers burde det kanskje være slik at det er staten som har ansvar for kystredningsberedskapen og ikke en frivillig ideell organisasjon som er 100% avhengig av gaver og lotterier for å få penger til å opprettholde drift?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei folkens!  :wink:

Saken er den at i henhold til Geneve-konvensjonen og  internasjonale traktater etc. etc. er alle kyststater forpliktet til å ha en redningstjeneste. For kongeriket Norge er det å overholde denne forpliktelsen ved å ha en redningstjeneste som er organisert som en humanitær organisasjon en særdeles billig løsning som burde tilsi at staten spyttet langt flere kroner i kassen enn det de gjør. At også brukerne av Redningsselskapet også betaler sin andel burde være en æressak for alle sjøfarende, men det bør ikke være en unnskyldning for staten og politikerne til å stikke av fra sin del av regningen!

Det å ha et statlig kystoppsyn tilsvarende det de har f.eks. i Sverige vil være en langt mer kostnadskrevende løsning. På den annen side kan man jo alltid diskutere hva som vil være mest kostnadseffektivt, men jeg tror Redningsselskapet er den desidert beste og billigste løsningen så lenge båtfolket og andre brukere/bidragsytere fortsetter å støtte NSSR. Frelsesarmeen og Redningsselskapet har en posisjon i folket som andre organisasjoner kan misunne dem. Det bør ikke være en unnskyldning for staten til å stikke fra sine forpliktelser!  :wink:  :crazy:

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Et dilemma dette:

 

1. Jeg er enig med Lotus i at det burde være staten som har ansvaret for kystredningsberedskapen.

 

2. Jeg tror Redningsselskapet utfører denne tjenesten langt bedre enn hva staten ville ha klart, bla. fordi det ligger mye entusiasme i dette. Har full tillitt til og gir min fulle støtte til Redn. selskapet.

 

3. Det er helt "på trynet" at store deler av driftsmidlene til denne viktige oppgaven skal komme fra spill og lotterivirksomhet.

 

Kanskje Frp's lille grunnstøting ved Bolærne kan få politikere til å bidra med mer penger i kassa?

Link to post
Share on other sites

Ellers burde det kanskje være slik at det er staten som har ansvar for kystredningsberedskapen og ikke en frivillig ideell organisasjon som er 100% avhengig av gaver og lotterier for å få penger til å opprettholde drift?Lotus

Hei Lotus  :headbang:

Dette er et syn som hevdes med jevne mellomrom i maritime kretser. Når det gjelder fritidsbåtflåten, tror jeg vi er best tjent med Redningsselskapet slik det nå er organisert fordi KystPatrulje-medlemmene har stor betydning for Redningsselskapet, ikke bare økonomisk. Derfor må Redningsselskapet ha et tjeneste- og servicetilbud til fritidsbåtflåten som er attraktivt for båtfolket. Jeg tror ikke fritidsbåtflåten er tjent med å ha en statlig Kustbevakning som i Sverige.  De driver en autoritær oppsynsvirksomhet og er definitivt ikke et servicetilbud til båtfolket!  

Hilsen Syvert  :sad:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hej Syvert og alle andre !   :blush:

 

Vill bare klargöre ett par detaljer, för jag tror att du blander ihop begreppen lit  :wink:

 

"Det å ha et statlig kystoppsyn tilsvarende det de har f.eks. i Sverige vil være en langt mer kostnadskrevende løsning."

 

som du skrev i ditt förste inlegg,   SSRS som systerorganisasjonen til NSSR heter her

har inget med kystoppsyn o gjöre.....

 

SSRS er en livreddingsorganisasjon som arbeter helt på ideel basis, dom får ikke en krone

fra staten, helt beroende av bidrag og medlemsavgifter, dom er ikke ens momsbefriade....

 

för dom som vill veta mer    http://www.ssrs.se/

 

Kustbevakningen har rollen som kystoppsyningsmen, dom kollar fiskebåtar, så att dom fisker

med lovlige garn, bekämper oljeutsläpp, ingen går in i naturfredade områden etc

kustbevakningen er helt finansierad av stat!

 

"Jeg tror ikke fritidsbåtflåten er tjent med å ha en statlig Kustbevakning som i Sverige.  De driver en autoritær oppsynsvirksomhet og er definitivt ikke et servicetilbud til båtfolket!"

 

det er sant, dom har ikke så mye o göre med oss fritidsfolk det er sant,

men jag upplever dom ikke som spesiellt autoritäre, det händer att dom

kollar farter i farleder og så då er dom ju litt autoräre visst, men i det store

hele så har vi ikke så mye ogöre med dom!

du kan självklart ropa på dom om du behöver hjälp!

 

för dom som vill vete mer   http://www.kustbevakningen.se/

 

( Marinen om det gäller främande hot   http://www.marinen.mil.se/article.php?id=10998)

 

Servicetilbud för fritidsbåter står SSRS för,  den delen heter TROSSEN og er vel det som man

mest kan likne med Kystpatruljen i Norge (Trossen savner dock Ankmamma-eskadrar meg veterligen!)

 

Vid Livräddnings uppdrag då sätter man in samtliga resurser

SSRS, Kustbevakning, Polis, Marinen, Handelsfartyg, Du og jeg,  vi er alla förpliktade att

stelle opp om dom behöver vår hjälp !

 

sen tycker jag som alle andre båtfolk att visst borde SSRS få noe statligt bidrag så mycket

arbete som dessa eldsjälar legger ner dygnet runt, året om, helt bemannat på frivillig basis!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej

"Jeg tror ikke fritidsbåtflåten er tjent med å ha en statlig Kustbevakning som i Sverige.  De driver en autoritær oppsynsvirksomhet og er definitivt ikke et servicetilbud til båtfolket!"

 

det er sant, dom har ikke så mye o göre med oss fritidsfolk det er sant,

men jag upplever dom ikke som spesiellt autoritäre, det händer att dom

kollar farter i farleder og så då er dom ju litt autoräre visst, men i det store

hele så har vi ikke så mye ogöre med dom!

du kan självklart ropa på dom om du behöver hjälp!

Dette er noe på siden av hva tråden handler om. Jeg er kjent med et par "forhold" der Kustbevakningen var innblandet. Begge er fra Strömstad.

 

For en del år tilbake var Strömstad haven langt mer utsatt for dårlig vær enn hva tilfellet er i dag. Ved denne anledningen lå det en del båter inne grunnet dårlig vær. I løpet av et par timer gikk været fra dårlig til inmari dårlig. De båtene som lå ved hovedkaien (som står på påler) fikk problemer ettersom bølgene kom under kaien. Da kom Kustbevakningen, som har base rett i nærheten, fossende og tauet og arrangerte båter hele ettermiddagen. Fantastisk manørering, ingen særlige skader, ikke krav om betaling.

 

En bekjent av meg skulle fra Koster og inn til Strömstad med en skøyte, også for mange år siden. Været var dårlig og det brøt på 10- til 15 meter. Skøyta banka ned i grunnfjellet, bunnen ble knust og båten sank på noen minutter. De som var ombord svømte inn til en liten ubebodd øy. Noen hadde sett insidenten og varslet Kustbevakningen, som kom fossende. De kjørte båten opp på en liten sandstrand på le side av øya, tok folkene ombord bakket av og tok dem inn til Strömstad. Ingen betaling, men skippern og gutta fikk ballastblyet mot å hente det opp selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...