windy man. Startet 15.Juli.2009 Del på Facebook Startet 15.Juli.2009 hei . min motor får for høy temp over 95 grader på 3600 omdr,går greit når eg kjører på 3000 el under.tempen faller straks eg senker turtallet ned til ca 1500,ligger på ca 75-80 grader da,noen som har erfaring med noe slikt? mvh windy man. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 se....systemrens Sitér dette innlegget Link to post
windy man. Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 har prøvd det,uten noen forbedring desverre. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 (redigert) Har du forsøkt å koke termostater, for å se at de åpner helt? Sjøvannsfilter Skjekket impeller? pakninger på impellerpumpe(falsk luft før impeller)? Gjenngrodd inntak.( blåskjell) Skreiv ned det første som falt meg inn. Redigert 16.Juli.2009 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
sol Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Hei.Hadde samme problem med min 40 motor.Hadde slakke reimer,og ble noe bedre når disse ble strammet riktig Ellers tror jeg det er en svakhet på disse motorene.Mange som opplever det samme. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Hadde samme problem på min. Virket fint når det var kaldt i vannet men når sommeren kom, gikk det ikke å kjøre over 3000 omdreininger. Desverre viste det seg å være en sprekk i toppen. Håper ikke det er tilfellet på din motor. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Toppen var sprekt på min.I tillegg masse annet galt,slik at jeg valgte å skifte motor. Får håpe det ikke er noe drastisk galt med din motor Er forøvrig blitt lovet båten i morgen med nyinsatt D3-160 Blir spennende å prøve Sitér dette innlegget Link to post
windy man. Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 har skiftet termostater,ingen slakke reimer og eg har lite trykk i veksleren.meget iriterende problem ja.men takk for alle gode forslag.fortsett å sende meg fleire. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 For lite diesel. Tette filter, evt feil på pumpe/dyser. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sigurdh Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Ta og sjekk eksos bendet. Her er det en form for sil med store hull. Her kan det legge seg biter av rust og som tetter for å få kjøle vannet ut av motoren. Dette var tilfellet på min AQAD40B Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 (redigert) ta det enkleste først: Sjekk at du har tett påfyllingslokk på ekspansjonstanken. Får du ikke det korrekte overtrykket sirkulerer ikke ferskvannet slik det skal. Sjekket at varmeveksleren er helt tett? Sjekk og kjølevannsslangene fra drevet... De kan se helt ok ut fra utsiden, men når du løsner de og sjekker skikkelig har av og til gummien inni delaminert og sørger for mindre sjøvann..... Redigert 16.Juli.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fairline Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Generelt bør man begynne med det enkle. Groe i sjøvannsvanninntaket er ganske vanlig og vil gi slike symptomer som du beskriver. Har du to motorer? Har du samme problem med begge? Har du oljekjøler for servostyring før sjøvannsfilteret? Sjekk i såfall at denne kjøleren ikke er forurensnset. Sjekk også sjøvannsfilter. Kan sjøvannspumpa være utett eller slitt? Sitter sjøvannsslangen godt festet på drevet og er den hel og fin? Hvis ikke kan det suges inn luft i slangen, den står jo over vann når du kjører. Får motoren nok luft? Kan intercooleren være forurenset (på vannsiden eller på luftsiden)? Sjekk drivreim for ferskvannspumpa. Hvis du har sjekket alt enkelt, så må du kanskje vurdere å engasjere en volvo penta ekspert med turbotrykkmåler og elektronisk termometer for avlesning av temperaturen på overflaten på motorens forskjellige deler. Han vil kunne konkludere på endel ting ut fra slike målinger. Det kan jo være feil med temperaturgiver eller instrument også? Det vil han i allefall kunne finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
windy man. Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 takk for alle gode tips. begynner med å skifte vannslange fra drev til bakplate.bestilte ny i dag,til den fine pris av 715 kr.kjempe kjøp fikk med begge slangeklemmene, ha ha mvh windy man. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Hei, hadde samme problem med min motor. Hadde ute varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler. Dette hjalp ikke. tok så ut begge termostater for å prøve. Ble like varm. Fikk så ett tips fra Inge at det kunne være eksosbendet. Når jeg tok det av så skjønte jeg med en gang at dette var problemet. Bendet er rør i rør vis du skjønner hva jeg mener. Eksosen går på innsiden mens den blir avkjølt av sjøvann på utsiden. Så går sjøvannet sammen med eksosen. Sjøvannet kommer inn med eksosen i relativt små hull i eksosbendet. Disse hullene blir etterhvert tettet igjen, dette fordi at den yttre delen av røret er lagd av støpegods og det inndre røret der eksosen kommer er lagd av rustfritt. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt av sjøvannsbendet etter turboen. Dette kan du fint gjøre når båten ligger på sjøen. Jeg brukte et baugfilblad til å få vekk all driten. Jeg skal nå kjøpe det nye bendet til volvo der begge deler er lagd i rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Hadde samme problem på min Volvo i gamlebåten. Som absolutt ikke-tekniker var jeg henvist til å overlate problemet til det lokale merkeverkstedet. Det kostet meg mer penger enn jeg liker å tenke på, og til slutt måtte jeg utfra en ikke-teknisk tilnærming (gikk gjennom hva som var byttet og hva som sto igjen) fortelle dem at det utfra en rent teoretisk vurdering kunne virke som om ekshaustslangen var tett. Det var den. Da merkeverkstedet var dumme nok til å kreve betaling for å bytte den, gjorde jeg dem oppmerksom på at jeg ville advare alle jeg kjenner mot kontakt med deres tjenester. Det har til nå kostet dem salg av minst to maskiner. Det mest fantastiske var Volvo Norges påstand om at det aktuelle verkstedet var et av deres absolutt beste i landet....... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
ola dunk Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 hva er forskjellen på denne og aqad40dp???? Sitér dette innlegget Link to post
windy man. Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 dp står for duo prop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.