Jump to content

min aqad40b motor blir for varm etter 3000 omdr.


windy man.

Recommended Posts

Har du forsøkt å koke termostater, for å se at de åpner helt?

Sjøvannsfilter

Skjekket impeller?

pakninger på impellerpumpe(falsk luft før impeller)?

Gjenngrodd inntak.( blåskjell)

Skreiv ned det første som falt meg inn.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

ta det enkleste først: Sjekk at du har tett påfyllingslokk på ekspansjonstanken. Får du ikke det korrekte overtrykket sirkulerer ikke ferskvannet slik det skal.

 

Sjekket at varmeveksleren er helt tett?

 

Sjekk og kjølevannsslangene fra drevet... De kan se helt ok ut fra utsiden, men når du løsner de og sjekker skikkelig har av og til gummien inni delaminert og sørger for mindre sjøvann.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Generelt bør man begynne med det enkle. Groe i sjøvannsvanninntaket er ganske vanlig og vil gi slike symptomer som du beskriver. Har du to motorer? Har du samme problem med begge? Har du oljekjøler for servostyring før sjøvannsfilteret? Sjekk i såfall at denne kjøleren ikke er forurensnset. Sjekk også sjøvannsfilter. Kan sjøvannspumpa være utett eller slitt? Sitter sjøvannsslangen godt festet på drevet og er den hel og fin? Hvis ikke kan det suges inn luft i slangen, den står jo over vann når du kjører. Får motoren nok luft? Kan intercooleren være forurenset (på vannsiden eller på luftsiden)? Sjekk drivreim for ferskvannspumpa. Hvis du har sjekket alt enkelt, så må du kanskje vurdere å engasjere en volvo penta ekspert med turbotrykkmåler og elektronisk termometer for avlesning av temperaturen på overflaten på motorens forskjellige deler. Han vil kunne konkludere på endel ting ut fra slike målinger. Det kan jo være feil med temperaturgiver eller instrument også? Det vil han i allefall kunne finne ut av.

Link to post
Share on other sites

Hei, hadde samme problem med min motor. Hadde ute varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler. Dette hjalp ikke. tok så ut begge termostater for å prøve. Ble like varm. Fikk så ett tips fra Inge at det kunne være eksosbendet. Når jeg tok det av så skjønte jeg med en gang at dette var problemet. Bendet er rør i rør vis du skjønner hva jeg mener. Eksosen går på innsiden mens den blir avkjølt av sjøvann på utsiden. Så går sjøvannet sammen med eksosen. Sjøvannet kommer inn med eksosen i relativt små hull i eksosbendet. Disse hullene blir etterhvert tettet igjen, dette fordi at den yttre delen av røret er lagd av støpegods og det inndre røret der eksosen kommer er lagd av rustfritt.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt av sjøvannsbendet etter turboen. Dette kan du fint gjøre når båten ligger på sjøen. Jeg brukte et baugfilblad til å få vekk all driten. Jeg skal nå kjøpe det nye bendet til volvo der begge deler er lagd i rustfritt.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem på min Volvo i gamlebåten. Som absolutt ikke-tekniker var jeg henvist til å overlate problemet til det lokale merkeverkstedet. Det kostet meg mer penger enn jeg liker å tenke på, og til slutt måtte jeg utfra en ikke-teknisk tilnærming (gikk gjennom hva som var byttet og hva som sto igjen) fortelle dem at det utfra en rent teoretisk vurdering kunne virke som om ekshaustslangen var tett. Det var den. Da merkeverkstedet var dumme nok til å kreve betaling for å bytte den, gjorde jeg dem oppmerksom på at jeg ville advare alle jeg kjenner mot kontakt med deres tjenester. Det har til nå kostet dem salg av minst to maskiner.

 

Det mest fantastiske var Volvo Norges påstand om at det aktuelle verkstedet var et av deres absolutt beste i landet.......

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...