Jump to content

Hvor mye turtall mener dere jeg kan ha?.


summer family

Recommended Posts

"Tar Skade" er et vidt begrep.

 

Jo mindre du belaster maskinene din (under forutsetning at du har god driftstemperatur, smøring og forbrenning), så vil du "slite" mindre...

 

dvs ... hvis du har en god maskin (max 2900 RPM) og god driftstemperatur på 1200 RPM ... så vil maskinen "vare lengre" enn en som drar den opp til 2500 RPM. Det sagt, så høres ikke 400 RPM ned fra max ut som for hard belastning ... regner med at det vil tilsvare rundt 70 til 75% av tilgjengelig HK (belastningskurven), noe som ikke er for mye.

 

Som eksempel, så har vi max 2300 og tar lav marsjfart på 1100 RPM (8.5 knop og best drivstofføkonomi for lengre strekk i fint vær og god tid... oftest brukt på strekk over 100 NM ) .... Midt belastning på 1800 RPM ( 18 knop, som vi bruker som "vanlig" marsjfart) .... og hvis vi vil komme fra a til b fortest, så legger vi oss på 2000 RPM som gir mellom 20 og 21 knop .... men det er svært sjeldent vi legger oss så høyt opp på strekk over 4 til 5 timer.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er hentet lite effekt ut av motoren din. Jeg har Mercedes 352A, som er den samme motoren som du har, men med turbo og den yter da ca. 168 HK.

Har lest at selv dette er liten effekt i forhold til motorens volum og byggemåte, og at det kan hentes ut ytterligere mer av den.

 

Om du kan øke turtallet med tanke på at det er hentet ut liten effekt av motoren vet jeg ikke.

Selv ligger jeg på ca. 2000 rpm, men jeg er sikkert litt for forsiktig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...