Jump to content

Diskusjon om Viksund 340, kontra Viknes 1030


Gurba

Recommended Posts

Fruen og jeg sitter på finn om kveldene og sikler på båt. Har sett mange fine nå i sommer.

 

Etter å ha sitti på finn og lest så er det en del jeg lurer på. Leser bla annet om noen som snakker om et "sot" problem på yanmar 340 HK i Viknes båtene og så ser jeg også at det er annonsert noen vikneser med nye motorer. Dette er da båter som ikke er mange årene gamle og jeg stusset litt over at det er "nye" motorer eller "overhalte" så tidlig.

 

Syns også Viksund båtene ser skikkelig praktiske og fine ut. Litt dårlige bilder i annonsene til å få oversikt over rom inndeling. Vi liker at det er adskilt køye for oss voksne og at ungdommen har et eget reir. Ser at viknes 1030 har en liten "gang" der det ser ut som det er dører i mellom lugarene. Men igjen litt dårlige bilder på nettet.

 

Om noen vil bidra med litt erfaringer omkring disse to båtene med alt i fra motoralternativer , kjente problemer / fordeler , fast aksling / drev... osv... hadde det vært flott.

 

Det er lov og drømme, er det ikke ?! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Går ut fra at du har kikket på bildene som ligger på Viknes.no?

 

Kjenner ikke til at noen har byttet motor i 1030en, men noen omtaler de elektronisk styrte motorene som "nye".

Du kan vel fortsatt få 1030en levert med 340HK konvensjonell motor.

 

Virker likevel som de fleste velger 369 hk, elektronisk styrt.

Den soter også mye mindre enn 340HKen.

 

Uansett kan du få båten levert med eksosen ledet ned i propellvannet.

Ikke mye soting da.

 

På Viksund kan du velge aksling eller drev, Viknes er bare aksling.

Fordeler og ulemper har vel begge deler, smak og behag samt en vektlegger ulike egenskaper styrer vel valget for de fleste.

 

Er selv helårsbruker og er svært fornøyd med aksling.

Drevet går rimeligere, men koster vel noe mer i vedlikehold.

Aksling er etter min mening noe mere robust, spesielt hvis propellen er beskyttet slik den er på Viknesen.

 

Det at 1030en kan leveres med 3 lugarer er vel også et pluss etter som avkommene vokser til...

Link to post
Share on other sites

Hadd en en Viksund 340 (330) frem til 2002 med Volvo KAD 44 motor + drev. Denne motoren ble noe for liten til denne båten. Med ferielast og full tank ble det kun 16 kn i marsjfart. Nyere båter som har VP D6 eller Yanmar 340/369 installasjon, vil jeg tro har et noe kraftigere fraspark!

 

Båten ellers innredningsmessig og atkomst til motor meget bra. Minus kan være at tanker og batterier er plassert fra midten av båten og akterover, noe som etter mitt syn gjør båten noe baktung.

Link to post
Share on other sites

Hei - vi har hatt Viksund 340 siden 2006, og trives veldig godt med båten. Den har to kabiner med dører og en liten gang i mellom. Se ellers hjemmesiden vår (adresse under her) og bloggen vår for å lese mer om båt og erfaringer. Lykke til med båtvalget. :seeya:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Nå ligger vi på senga og leser svarene vi har fått og sikler enda mer på båt. Takker for fine gode svar og håper enda fler vil dele erfaringer.

 

Må si at disse to båtene ligger øverst på lista for oss, innen et par stortingsvalg bør det være muligheter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut Flem 340/350 også. Praktisk båt med 3 lugarer.

 

Takk for godt tips. Var ikke klar over denne båten. Har hatt på skyggelapper og kun søkt på viksund/viknes. Ser også at det er forskjellige motoralternativer her som på alt annet... er det noe som er bedre / dårligere her man bør tenke på ?

Link to post
Share on other sites

Hallo Haaby, og takk for sist i Strømstad. Måtte hilse på da jeg så Haaby-båten "live" for første gang :smiley:

 

Ser ut til å være bra båter begge to, men jeg lurer på en ting. Hvorfor har mange av båtene i denne klassen kun ett sete i farsretningen nede? Er jo ikke særlig trivelig å sitte bak i salongen når det er mye å følge med på. Kona hadde garantert blitt sjøsyk på et tidligere tidspunkt om hun ikke kunne følge med på sjø og bølger mens vi kjører. Dessuten er det fint med en 2. styrmann mht navigering. Skjønner jo at båter med fly kan forsvares, selv om ikke alle dager er egnet for "fly-tur".

 

Ville iallefall personlig funnet en med vendbart passasjersete om dette finnes.

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Viknesvinduene har en rekke fordeler;

Ikke noe refleksjon innenfra

Ikke noe vann på rutene opp til 7-8 knop, selv i sprutende regnvær

Ingen duggproblemer, uansett årstid, nedbør og temperatur

Vinduspussere/armer sitter meget beskyttet og "tørt"

Ikke noe snø som legger seg på vintertid

Gir en mye større romfølelse inne i båten (les taket blir bortimot 1 meter lengre)

Link to post
Share on other sites

Fruen blir ikke med på båt med vinduer "feile veien".

 

 

Jeg vurderede også Viknes da vi skulle skifte sidst. Forhandleren sukkede tungt da han hørte min kones indvending mod vinduerne. Det havde han hørt MANGE gange tidligere. Fortæl mig venligst hvad det er, der gør at "det svage køn" ikke bryder sig om "indadvendte vinduer"?´Ser båden for "mandlig" ud, for teknisk/arbejdsbåd-agtig? Eller hvad er det?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er jeg inhabil i denne diskusjonen. Vi endte med Viknes rett og slett fordi mottakelsen hos Viksund klart viste at man ikke så en familie på to voksne i olabukser, en av dem ubarbert osv, med tre barn i verste framslengsalderen som reelle kjøpere. Dermed dro vil til Florvåg hvor mottakelsen var en helt annen, og kjøpte båt.

 

At frontrutene vender "feil" vei var for alle oss et positivt poeng, og er det fortsatt. Til nylig ville det store argumentet for Viksund være loftsterassen. Den så vi ikke som interessant da vi kjøpte Viknes for fem år siden, men har nok skiftet syn etterhvert. Baderom etc. er nok bedre på Viksund enn på Viknes. Våre ekstremt gode erfaringer med Viknes-fabrikken i oppfølging gjør nok at vi akkurat nå ned Viksund konkurs er et moment, men det er vel få som tror at det ikke kommer til en løsning med videreføring.

 

Vi kommer nok til å henge ved vår Viknes, men ville i dag ha gått for sunbridgeløsningen.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Vi endte med Viknes rett og slett fordi mottakelsen hos Viksund klart viste at man ikke så en familie på to voksne i olabukser, en av dem ubarbert osv, med tre barn i verste framslengsalderen som reelle kjøpere.

 

Da er jeg i samme klasse :-) alltid møkketet , går alltid i klær jeg får av leverandører , skjegg skal jeg ikke skryte på meg mere fjørete kalkun, og en bulkete privatbil.

 

Lommeboka er heller ikke tykk nok ennå til å handle så stor båt og lån har jeg angst for når jeg er selvstendig næringsdrivende, i denne tiden, men fruen og jeg kjøpte en bolig vi bygget om til 2 mannsbolig som betaler seg sjøl og er ferdig nedbetalt om 5-6 år. Hadde store planer om å selge detta huset og kjøpe båt. Vi er såpass mye på sjøen og i fra jeg var liten har jeg har trasket rundt i skøyta til fatter og merker nå når vi er 4 personer at jeg har blitt litt bortskjemt med plass etter den gang. Å ha en båt med adskilte lugarer med egne innganger så man kan jage grinete fjortisser og sletne kjærringer ned i kan være fint. Eller når kapteinen har lyst på 5 min i helt stillhet.

 

Fytte rakkarn , jobber jo lørdager og må på jobb. Dro ut på sjøen i går og ligger på singløya. Sto opp på morran i dag og kjørte lille gummijolla med 5 hestern inn til grimsøya. Du mille himmel. Ante uråd da jeg våknet av båten som lå og jokka i taua på morran i dag og blåste gjorde det. Forslått og med flate hemorider kom jeg inn til marinaen 3 kvarter etterpå.

Må ha større jolle og :-)

 

Men... disse båtene, vi her snakker om, er båter vi har sett som vi drømmer om, men jeg har ingen erfaring med motorer og derfor er det fint å høre hva folk har å si...

 

God Sommer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...