Jump to content

Dypvannsfiske for nybegynnere.


Tyggo

Recommended Posts

Heisann.

 

Er gira på å prøve meg på litt dypvannsfiske. Har aldri gjordt det før, men har en far som til stadighet tar turen.

Så det jeg er på jakt etter først om fremst er tips til utstyr. Er det mulig å få et greit brukende utstyr til rundt 2000 eller mindre? Og i så fall hva? Trenger noen konkrete tips og gjære linker. Fint om det sies litt om hvorfor noe er bra kontra noe annet.

 

Planen er å ligge på dregg på 100-200 meters dyp og fiske med agn.

 

Hvor mye har antall kulelager å si i en snelle? Å va forteller "speed"'n? Er vel videre innstillit på en snelle uten senfører og med muligheter for havbelte. Del gjerne erfaringer med de forskjellige kvalifikasjonene og si litt om hva som er bra og dårlig.

 

Takker for svar :smiley:

Hjemme bra, på sjøen best!

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

 

Se også ny meningsmåling om moderasjon av sitering.

jeg har ingen erfaring med dypvannsfiske, bare så det er sagt.

 

Men jeg dypvannsfisker fordiom, da er jeg ute på alt fra 100-200 meter, jeg setter bare giret i fri og følger strømmen, en fordel å ha en noe tung pilk, gjerne 4-500 gramms og 3 makk i tillegg på oversiden. så slipper du snøret til du når bunnen og snører inn litt og beveger stanga litt opp og ned mens du beveger deg mot havoverflata igjen. Jeg har ikke fått mye, jeg får mest sei og lye, men de er derimot større enn de jeg pleier å få mens jeg dorger. har derimot fått 1 stykk større tosk på sluken :yesnod: det var min aller første torsk det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror nøkkelen til "de store" er å fiske med agn. Makrell skal vist være en slager. Men det jeg først og fremst er ute etter er utstyr. (Stang, snelle, sen osv.) Hva bruker du der, kintii?

 

 

jeg har rett og slett en enkel og grei pilkestang som jeg handelet på den lokale fiskeutstyrsbutikken i mandal, der har jeg den billigste ambassadørsnella som jeg kunne finne og 300 meter 0,5 sen som skal tåle 25 kilo. Alt dette kom på nette sum av 800 kroner og da med pilken på 400 gram og 3 makk.

 

edit: dette har jeg hatt i snart 3 år nå og det fungerer like greit som noe annet tror jeg :lol: det har iallefall fungert til mitt bruk

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har peiling på hvor mye kulelager har å si i sleke tilfeller? Ser noen snaller oppererer med 4, andre med 5 osv. Har dette noen som helst betydning?

 

Takk for gode linker, roesok. :smiley: Har du erfaringer med noen av settene? Hvordan er kvaliteten?

Hjemme bra, på sjøen best!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode linker, roesok. :smiley: Har du erfaringer med noen av settene? Hvordan er kvaliteten?

Nei, har ikke erfaring med noen av disse sette. Har en ennå rimeligere havfiskestang (den kalles vel båtstang) jeg har brukt i mange år. Bruker den til alt, men mest til pilking og dorging. Fordel med ikke for lang stang når en fisker fra båt, blir mer plunder og heft med lang stang, spesielt når du skal ta fisken inn i båten. Ellers har alle sportsbutikker et stort utvalg av havfiskesett, fra noen hundre til flere tusen. Hvor en vil legge lista avhenger av interesse og bruk. Lykke til!

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke en utpreget dypvannsfisker, men fisker på alle dyp fra 10-200m. Har selv en typisk kastestang med åpen haspelsnelle og 0.50 mono-sene til fiske fra land og på grunnere vann. Er jeg på større dyp, mye strøm eller har behov for tyngre sluker enn 80g så bruker jeg en havfiskestang på 30 pund med en shimano snelle med multifilament. Her bruker jeg fortom av mono for ikke å miste hele den dyre :eek: senen om jeg setter meg skikkelig fast :yesnod:

 

Har prøvd en del med agn, og har fått både stor torsk, lange og brosme på dette. Bruker både makrell og småsei(pale) alt etter som hva jeg får fisket opp. Har prøvd en del med slepetakkel(bom) også, men her er jeg helt på begynnerstadiet.

 

Generelt bytter jeg alltid krokene på slukene jeg kjøper til noen av bedre kvalitet, gjerne til et nummer større, da jeg ellers raskt retter dem ut (mye havtare utenfor sotra :smiley: )

 

PS Min mening er at den gjennomgående kvaliteten på snellen har mye mer å si enn om det er 4 eller 10 kulelagre...

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antall kulelagre har ikke så mye å si, hvor de er plassert og kvaliteten på de er mye viktigere.

 

Kan ikke anbefale andre sneller enn Penn, Shimano og Daiwa. Det er disse merkene som over år har bevis at de lager solide og bra saker.

 

Shimano TLD20 er ei solid kvalitetssnelle som har vært på markedet i mange år.

 

Shimano TLD 20

 

Når det gjelder stenger er det flere merker som har bra saker, men etter å ha tatt en kikk på sidene til skittfiske ser det beste alternativet ut til å være ei Shimano Beatmaster AX Boat 6'6" 20-30lbs.

 

Beastmaster 6'6" 20-30lbs

 

Nå blir summen her noe over 2000kr, men det er mye bedre å legge i noen kroner å få kvalitetsutstyr som en blir fornøyd med og som holder i stedet for å måtte bytte snelle etter kort tid.

 

 

Du gå for multifilament snøre. Power Pro 0,32mm vil være et bra valg for dette utstyret.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Shimano TLD20 er ei solid kvalitetssnelle som har vært på markedet i mange år.

Da har jeg i hvert fall valgt rett snelle :yesnod: (det er den jeg har). Fikk denne for rett under tusenlappen i anledning et jubileum hos en lokal velutstyrt fiskeutstyrsforhandler i Fana, Bergen. Insisterte også på minst 0.40 multifilament, og kan etter tre års bruk bekrefte at denne er utmerket som ankerline :lol: Den holder fint båten min på 1,3t på plass i 2 knop strøm i Rognsundet. Måtte selvsagt lære "the hard way" og har et pent 1 cm arr på venstre pekefinger som minner meg på at kryssholt er stedet å feste tykk multifilament om du sitter skikkelig fast.

 

Forøvrig virker det på meg som om du burde endre nic til "Havabbor" :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...