Jump to content

Service på Wallas Safeflame, noen tips?


index

Recommended Posts

Ser ut til at jeg trenger å demontere Safeflamen min for en liten service. Jeg må rikse mye med bryteren for å få den til å starte, og i går opplevde jeg at den stoppet mitt i middagslagingen. Og sånn kan vi jo ikke ha det! Er det noen her som har hatt en slik oppe og kan gi noen tips om montering/demontering, hva som bør skiftes, og hva man bør være obs på? Regner med at bryteren må smøres opp eller evt. skiftes, men i tillegg er det vel veker, glødetråder og denslags som kanskje også skal skiftes en gang i blant. Noen som har vært borti dette? En splittegning eller bruksanvisning hadde heller ikke vært av veien, om noen har noe slikt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Uaktuelt! jeg vil ikke gjøre båten om til en bombe! Jeg er godt fornøyd med Wallasen, så bytte til noe annet er ikke aktuelt. Gass lukter, produserer mengder med kondens og er en potensiell livsfare. Og det klarer jeg meg veldig fint uten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var innom Baardsen i dag for å få tak i deler. Men så enkelt var det nok ikke! De hadde vekesett på lager, alt annet av feil betinget at apparatet måtte sendes inn til Wallas for reparasjon. Så da må jeg nesten bare åpne den opp og se hva som skal til, og deretter sette opp en handleliste på det som skal til. Går ut fra at jeg kan kjøpe deler direkte fra Wallas Norge?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Å handle direkte fra Wallas Norge er vel ikke så smart? Da må du betale frakt og eventuelt oppkrav. De har ikke noen nettbutikk. Be heller din lokale båtsjappe bestille delene for deg etter at du har sjekket delenummer hos Wallas. Da slipper du disse ekstrautgiftene. Er det apparat med keramisk topp eller jernplater du har?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært hos Baardsen og hentet ny bryter samt servicesett med veker, pakninger og glødetråd. Er det noe spesielt man bør være obs på ved åpning av apparatet, eller er dette grei skuring? Det er en Wallas 1000, dvs typen med to jernplater det er snakk om...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har selv en Wallas 1000 som det har vært flere problemer med, lignende de du skisserer. Disse kokerne er jo følsomme på inn-spenning men det har du vel sjekket (at den er like vanskelig å få til å brenne med motoren i gang som når du ligger stille).

 

Hos Maritim tror jeg det finnes mange gode service manualer, men jeg har selv meget god erfaring med å sende hele kokeren inn til Wallas. Eneste merkostnaden dette har påført meg er portoen tur retur (noen hundrelapper på Posten).

 

Wallas Norge er veldig gode på produktene sine og bedre i stand til å stille en diagnose.

Reparasjon i 2009 medførte bytte av kretskort og pumpe samt en føler. Dette hadde jeg ikke vært i stand til å finne ut selv.

 

Arbeidstimer var 1.5 timer av 750,- +mva.

 

For meg var dette et enkelt regnestykke da jeg ikke har tid til å fikse alt selv.

 

Mvh

 

Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Spenningen er neppe noe problem. Den har fungert prikkfritt i tre sesonger nå, men i år har bryteren begynt å svikte. Jeg må rikse litt med bryteren for at den skal starte, og har også opplevd at den sluttet å gå akkurat når potetene begynte å koke. Fikk liv i den igjen, men for å unngå problemer fremover velger jeg å bytte bryter nå. Dyr liten bryter forresten, nesten tusenlappen...

 

Jeg har en sånn liten uvane med at jeg skal fikse alt selv, så da suger jeg til meg den informasjonen jeg kan...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ingen her som har skrudd på Wallas her?

Å joda. :smiley:

Stort sett greit. Hvis du bytter glødespiralen med tilbehør, så husk på å dynke "vattputa" godt med parafin før du skrur alt i sammen igjen. Glemmer du dette, er det stor sannsynlighet for at du får en liten oversvømmelse før det går seg til.

Uansett har det en tendens til å ryke en god del ved første start.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Jeg tenkte å bytte glødespiral og veker også, når jeg først har det fra hverandre. Det har alltid tent som det skal, men om jeg ikke bytter ryker vel glødetråden like etter at det er montert igjen. Og det tar jeg ikke sjansen på!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Glemte en liten ting til.

Pass på den tynne kobbertråden som stikke ut inne brennkammeret. Den knekker sabla lett. Det er en temp-føler, så denne bør være riktig. Husker ikke sikkert, men enter er det en overopphetings-føler, eller så har den med å føle på tempen når kokeren er kald nok til å stoppe.

Men jeg mener å huske at den nå følger med i rep-settet. Det gjorde den ikke før....

Link to post
Share on other sites

Merker du ikke startproblemer, hadde jeg personlig latt brenneren være. Det er enkelt å skifte deler i den senere også.....

Er vel bare å bytte bryteren først, og så prøvestarte før kokeren monteres for godt igjen. Funker det ok, så er alt bare velstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...