Jump to content

varmtvanns anlegg fra Mercruiser 5.7 kjølevann


S.Hafsmo

Recommended Posts

Hvordan er mulighetene for å utnytte varmen fra en Mercruiser 5.7?

tenker da på f.eks varmvannstank eller en form for varmeregister hvor man kan få litt varme i båtens interiør? da kanskje i kombinasjon med en diesel/parafin heater, slik at man har varme når motor ikke går.

Link to post
Share on other sites

er vel egentlig ikke helt sikker på hva jeg er på utkikk etter. er det ingen måte å få et system hvor man kan kombinere varmtvann til vasken, varme til kabin/generelt i båten, samt defroster? tenker på å f.eks bruke en wallasheater til å både varme opp kabinen og blåse duggen av vindskjermen?

 

har tidligere brukt et varmeapparat fra Volvo i en sjark til dette formål, men tenkte det måtte eksistere bedre og mer kompakte måter å gjøre dette på.

Link to post
Share on other sites

<Nei det blir bare å koble varmtvannsbereder defroster på rekke og rad på slangen fra motoren. Men det du kan gjøre er å kjøpe f.eks en webasto vannvarmer slik du kan bruke defrosteren til varme med motoren avslått også. Så slipper du to opplegg med kompleksiteten det medfører av luftslanger. Varmen fra motoren er jo den billigste varmen du får så er nå litt bakvendt å ha en egen luftvarmer type wallas istedenfor etter min meining. Da får du òg varmet opp motoren på vinteren før oppstart om du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Webasto dieseldreven vannvarmer hørtes fornuftig ut. var noe sånt jeg var på utkikk etter. så får man bare se hva slags utstyr man trenger for å få varme på de rette stedene.

 

men da må man vel ordne seg med noen ventiler her og der, såpass at ikke f.eks defroster renner tom om man åpner lokket på motoren?

Link to post
Share on other sites

Det enkleste i teorien da er å montere alt lavere enn lokket på motoren men i praksis kan dette være en utfordring. Skal til med dette sjøl og har da tenkt å montere defroster under nivå så eg får bare finne plass sjøl om ikke det alltid blir der eg helst ville hatt den

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...