Jump to content

Noen spm. selco16 og mercury 50hk


kjetil72

Recommended Posts

fikk denne båten via en kolega på jobben,har konstruert vindskjermen selv :rolleyes: mangler stoler og har derfor satt inn en bilstol til jeg kommer over noen rimelige og brukbare stoler.

noen som kjenner til type selcobåt dette er? står at den er godkjent for 65hk.

 

over til motor :headbang: 50hk er det for lite på denne?? veldig treg i starten og dårlig fart.

tror ikke den får maks turtall. kanskje noen som har skjema eller noe for justering og feilsøkings på disse motorene.

noen tips om innredning i båten og motor mottas med glede :smiley:

mulig jeg bytter ut motoren til en litt mere moderne enn. noen forslag??

 

noen bilder

13072009059.jpg08072009036.jpg

13072009060.jpg13072009057.jpg

Link to post
Share on other sites

over til motor :headbang: 50hk er det for lite på denne?? veldig treg i starten og dårlig fart.

Kan ikke hjelpe deg med type, men motor mellom 50 og 60 burde være innertier. Det finnes noen skikkelige Merc eksperter her som sikkert kan hjelpe deg med tips for å få motoren tibake til ytelsen den en gang gav. Morro, og mye billigere enn å kjøpe ny! Da er det en fordel om du kan gi årsmodell og eksakt modell betegnelse.

 

Min erfaring er at større motor enn anbefalt på en båt av denne størrelse som har relativt flat bunn ikke vil være klokt... En moderne motor med powertrim vil derimot gi deg mulighet for å trimme inn før du går i plan, og deretter trimme ut for høyere fart.

 

Båtstoler finner du i alle prisklasser, og de fleste båtutstyrsforretninger har stoler som passer for en båt av denne størrelse. Sjekk f.eks. Maritim.no. Bilsete fungerer nok fint en tid, men kan muligens trekke litt fuktighet etterhvert?

Link to post
Share on other sites

Kan ikke hjelpe deg med type, men motor mellom 50 og 60 burde være innertier. Det finnes noen skikkelige Merc eksperter her som sikkert kan hjelpe deg med tips for å få motoren tibake til ytelsen den en gang gav. Morro, og mye billigere enn å kjøpe ny! Da er det en fordel om du kan gi årsmodell og eksakt modell betegnelse.

 

Min erfaring er at større motor enn anbefalt på en båt av denne størrelse som har relativt flat bunn ikke vil være klokt... En moderne motor med powertrim vil derimot gi deg mulighet for å trimme inn før du går i plan, og deretter trimme ut for høyere fart.

 

Båtstoler finner du i alle prisklasser, og de fleste båtutstyrsforretninger har stoler som passer for en båt av denne størrelse. Sjekk f.eks. Maritim.no. Bilsete fungerer nok fint en tid, men kan muligens trekke litt fuktighet etterhvert?

hvordan finner man ut årsmodell og modell??

Link to post
Share on other sites

Vet ikke eksakt på din motor, men et lite skilt på 2*5 cm som er festet "et sted" på motoren. Evt. serienummer som skal være stemplet på blokken.

ut å se..... fikk to delemotorer med båten.

 

den ene motoren ett nr. på blokka 46112 og på stammen 1485-4175

og den andre 38462 og 1442-2501

om det er noen av serienr. aner jeg ikke. var de nr. jeg fant på motorene.

 

motoren som står på båten får jeg ikke sjekket før i morgen

Redigert av kjetil72 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ut å se..... fikk to delemotorer med båten.

 

den ene motoren ett nr. på blokka 46112 og på stammen 1485-4175

og den andre 38462 og 1442-2501

om det er noen av serienr. aner jeg ikke. var de nr. jeg fant på motorene.

 

motoren som står på båten får jeg ikke sjekket før i morgen

noen som vet om noen av disse er serienr. eventuelt hvor numeret står på motoren

Link to post
Share on other sites

Ingen av de nummerene ovenfor er serie nummeret, 2 av dem er dog delenummeret på eksos dekslet :smiley: ( støpenr kan være det samme som delenr på enkelte eldre Mercury motorer ).

 

Nummeret du skal ha er stått inn på ei plate på motorfestet, sitter helt i front på de gamle motorene..

 

tiltbrakket_3.jpg

Du ser skiltet på bildet her, serienummeret skal være slått inn i denne plata under "KIEKHAEFER ".

 

Skal også være slått inn i selve blokka, se styrbord side ca midt på nære "toppen"...

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...