Jump to content

Lakkere skrog/skuteside


S.Hafsmo

Recommended Posts

jeg har en Scand Dynamic 7600 fra 96. disse ble da levert med hvit skuteside og blå skrift.

de siste versjonene ble derimot levert med blå skuteside, fra fenderlist til bunnsmøring. personlig synes jeg dette ser mye bedre ut enn den hvite skutesiden jeg har, og kunne godt tenkt meg å lakkere båten.

 

Hvordan er det å ta på seg en slik jobb? man bør vel ha ganske mange lag lakk/coating da hvite striper/skader vil være meget synlig og mindre pent.

bør man kanskje overlate slikt til profesjonelle? :diving:

Link to post
Share on other sites

Gjorde tilsvarende jobb på en noe mindre båt enn din for noen år siden. Valgte tokomponent lakk, tynnet "etter boken" med viskose test, og en Wagner el. sprøyte. Mange tynne strøk gav en fin og holdbar overflate. Fikk ingen problemer med hvite striper etter mindre vellykkede kaianløp, men selvsagt; treffer du på stål/betong så er det ikke lakken sin skyld :nonod:

 

I dag ville jeg kjøpt meg en billig kompressor fra Biltema (som gir stabilt arbeidstrykk), og brukt en trykkluftsprøyte med tilsvarende lakk. Viktig å legge på tynt på tynt i 90 graders vinkel selvsagt.

 

Der jeg opplevde dårlig resultat var der jeg hadde gjort dårlig forarbeide på gelcoatskader.

Link to post
Share on other sites

Har lakkert et par båter og biler. Godt resultat krever meget grundigt grunnarbeide. Plastbåtene jeg lakkerte krevde mye sliping og grunning for å få vekk alle porene som kom frem, igjen og igjen :sad: Disse kom gjerne frem igjen etter er år eller flere og gjorde rengjøring/vedlikehold tyngre.

 

Har du vurdert å bruke "plastfilm" slik reklamebransjen bruker på biler ??

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

har vurdert plastfilm ja, men ser litt mørkt på å få dette bra over så store overflater, samt alle kriker og kroker rundt badeplattform. dog kunne kanskje denne med fordel vært demontert og lakkert, mens resten av skroget blir lagt film over?

 

dette med porer i coating, finnes det ikke noe grunning som "metter" slike porer?

Link to post
Share on other sites

Jeg lakkerte blå sider på min forrige båt. Brukte "Jotun Topcoat 2-komponent" som ble sprøytet på med lakksprøyte. Sprøytet på 1 støk grunning, deretter 2 fyldige støk med lakk etter fylt med 2 strøk klarlakk. Ble meget blankt og fint. Holdbart var det også - iallefall de tre åra jeg hadde den :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...