Jump to content

Tilting av motor for grunt vann?


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden 535 Bowrider med Mercury 115 Optimax.

Jeg vet jo hvordan jeg bruker tilten i andre situasjoner, men hvor langt opp kan jeg egentlig tilte før det blir FOR høyt?

 

La oss ta ett scenario jeg ble utsatt for her om dagen:

Jeg kjører inn til en holme hvor det er langrunt. Tilter motor normalt opp og kjører veldig pent helt til båten treffer sandbunnen. Så langt er alt greit.

Men så er det jo slik at det er værre og få båten AV sandgrunnen enn å kjøre på, og dessuten så hadde det vannstanden sunket såpass at vi måtte dytte båten et stykke ut for at den skulle flyte sån noenlunde.

 

Når jeg skulle bakke ut båten, så var jeg litt redd for å tilte motoren for høyt opp, slik at den ikke fikk kjøling eller av andre årsaker skulle ta skade.

Jeg skjønner jo at propellen må være under vann, men hvor langt opp kan jeg altså tilte motoren før det blir FOR høyt?

 

Jeg snakker da om turtallsområder mellom tomgang og 1500rpm.

 

Tåler motoren litt høy tilt i slike situasjoner med moderate turtall?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

man bør vel helst ikke kjøre så mye med motor utenfor "trim" området (dvs der hvor den gå over fra trimsyl til løftesylindrene) , og i så fall bare på tomgang. Men må man, så må man :lol:

 

Er det så lite vann at båten står, så ville jeg hoppet uti foran og dyttet litt ekstra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For optimax 135 leste jeg en gang:

 

PÅ GRUNT VANN

Når båten brukes på grunt vann, kan du tilte utenbordsmotoren forbi det maksimale tiltområdet for å unngå å ta

nedi bunnen.

1. Reduser motorturtallet til under 2000 o/min.

2. Tilt utenbordsmotoren opp. Pass på at alle vanninntakshullene hele tiden er under vann.

3. Motoren skal kun kjøres ved lav hastighet. Dersom motorturtallet overskrider 2000 o/min, vil

utenbordsmotoren automatisk gå ned til det maksimale trimområdet.

 

 

 

Hva som gjelder for optimax 115 vet jeg ikke, men anbefalingen (unntatt punkt 3, siste setning) stemmer godt med det som er beskrevet og fungerer på min yamaha.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

har kjørt masse med mye tilt for å komme inn på grunne steder. Så lenge jeg har hatt kontrollstrålen synlig så er det ikke noe problem. Dessuten så får en ca = fremdrift når den er uansett tiltet for langt ut. Kontrollstråle og maks 2-2500rpm er fint som snus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...