Bjerknez Startet 17.Juli.2009 Del på Facebook Startet 17.Juli.2009 Jeg har en Askeladden 535 Bowrider med Mercury 115 Optimax. Jeg vet jo hvordan jeg bruker tilten i andre situasjoner, men hvor langt opp kan jeg egentlig tilte før det blir FOR høyt? La oss ta ett scenario jeg ble utsatt for her om dagen: Jeg kjører inn til en holme hvor det er langrunt. Tilter motor normalt opp og kjører veldig pent helt til båten treffer sandbunnen. Så langt er alt greit. Men så er det jo slik at det er værre og få båten AV sandgrunnen enn å kjøre på, og dessuten så hadde det vannstanden sunket såpass at vi måtte dytte båten et stykke ut for at den skulle flyte sån noenlunde. Når jeg skulle bakke ut båten, så var jeg litt redd for å tilte motoren for høyt opp, slik at den ikke fikk kjøling eller av andre årsaker skulle ta skade. Jeg skjønner jo at propellen må være under vann, men hvor langt opp kan jeg altså tilte motoren før det blir FOR høyt? Jeg snakker da om turtallsområder mellom tomgang og 1500rpm. Tåler motoren litt høy tilt i slike situasjoner med moderate turtall? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
andk Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 tilt opp så lenge du har kontroll stråle, så er det nok! Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Altså så lenge det kommer vannstråle, så er det ok? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 man bør vel helst ikke kjøre så mye med motor utenfor "trim" området (dvs der hvor den gå over fra trimsyl til løftesylindrene) , og i så fall bare på tomgang. Men må man, så må man Er det så lite vann at båten står, så ville jeg hoppet uti foran og dyttet litt ekstra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjerknez Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 (dvs der hvor den gå over fra trimsyl til løftesylindrene) ??? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Tintin Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 (redigert) For optimax 135 leste jeg en gang: PÅ GRUNT VANN Når båten brukes på grunt vann, kan du tilte utenbordsmotoren forbi det maksimale tiltområdet for å unngå å ta nedi bunnen. 1. Reduser motorturtallet til under 2000 o/min. 2. Tilt utenbordsmotoren opp. Pass på at alle vanninntakshullene hele tiden er under vann. 3. Motoren skal kun kjøres ved lav hastighet. Dersom motorturtallet overskrider 2000 o/min, vil utenbordsmotoren automatisk gå ned til det maksimale trimområdet. Hva som gjelder for optimax 115 vet jeg ikke, men anbefalingen (unntatt punkt 3, siste setning) stemmer godt med det som er beskrevet og fungerer på min yamaha. Redigert 17.Juli.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Bjerknez Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Ok... jeg får teste ut litt senere i dag.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Boywonder Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 ??? Når motoren tiltes sent, er det trimming. Når den tiltes fort, (den siste biten på vei opp) er det løfting. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
andk Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 har kjørt masse med mye tilt for å komme inn på grunne steder. Så lenge jeg har hatt kontrollstrålen synlig så er det ikke noe problem. Dessuten så får en ca = fremdrift når den er uansett tiltet for langt ut. Kontrollstråle og maks 2-2500rpm er fint som snus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.