Jump to content

Tankmåler fra Biltema viser motsatt


Pettter

Recommended Posts

Har kjøpt og satt inn tankmåler fra Biltema i båten. Men i det jeg satte på strøm for å sjekke, så viste innstrumentet feil/motsatt vei. Altså når den er tom, så viser den full, og omvendt....

 

Noen som har noen ideèr, forslag, eller vet hva som er galt?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Tankmåler viser motsatt . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

 

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Link to post
Share on other sites

Vi har prøvd å koble strømmen motsatt, med ingen nytte....Har også prøvd å snu-om ledningene på innstrumentet.

Måleren er montert riktig. Potmeter? dette er en giver som ser ut som et rør med en liten hylse på som går opp og ned. Ledningene ut i fra giveren har samme farge,(sort). :headbang:

Link to post
Share on other sites

Fikk samme problemet da jeg byttet ut tankmåleren min fra VDO til wema (*tror det var det den het). Byttet om på ledningene men viste fortsatt motsatt.

 

Jeg ende opp med og bytte ut VDO giveren med en wema* for å få dette til å stemme.

 

Vet ikke hvorfor det er slik, men virker som tankmåler og tankgiver ikke kommuniserte rikgtig pga forskjellig fabrikat...

Link to post
Share on other sites

Du har forsøkt å bytte om ledningene fra tankmåleren (ikke instrumentet) og det gir samme resultat? Dvs, den står alltid på full?

Isåfall ville jeg testet å koble fra måleren i tanken og sette strøm på apparatat. Dersom den fremdeles viser full, ja da er feilskilden funnet - det er feil på instrumentet. :)

Link to post
Share on other sites

Både giver og innstrument er nytt. Innstrumentet er av merket Faria. Båten er i fra USA, merke Sea Ray. Vi har nå fylt opp tanken til nesten full, og har da nesten tom tank på innstrumentet...Vi har og byttet med måleren/giveren fra den andre tanken, og da virker innstrumentet som det skal.

Spørs om vi må kjøpe en orginal giver?

Link to post
Share on other sites

Skjedde det samme med meg,da VDO displayet ikke gjekk sammen med Wema giver..

 

Helt sikkert at displayet ikke går overens med giveren.Bytt en av delene slik at du har samme merket på begge.

Mange merker du ikke kan mixe..Har b.l.a med at noen gir milliamper og andre amper.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en ny Yamarin en gang med denne feilen. Jeg sa til dem at måleren virket "motsatt", og de visste med en gang hva som hva galt. De fikset det på noen få minutter. Svaret jeg fikk var at de hadde gjort en forglemmelse under klargjøringen, uten at jeg vet hva det er.

 

Poenget mitt er at det er slett ikke sikkert det er noe galt med giver e.l. Det kan være noe som er montert motsatt e.l.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvis ein går inn i linken "info om giveren" i innlegg 11, og leitar på den sida, so går det an å finna ut at der er ein "A" type og ein "E" type giver, og at den store forskjellen på desse er at dei går motsatt vei i forhold til kvarandre slik at "A" typen gir, frå bunn til topp, 240 - 30 ohm, mens "E" typen gir 0 - 180 ohm. Dermed finst der ein riktig giver til det meste.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Når man bestiller giver, eller instrument for den saks skyld, så bestiller man US eller Europa modell alt etter hva man trenger. (Giver eller sensor).

Forskjellen ser man på hvordan instrumentene oppfører seg. US standard instrumenter slår viseren oppover og Europeisk system slår visern ned mot null.

Problemet i dette tilfellet er at dette er en US båt, og så kjøper man sensor som er for Europa. Man kan bytte om på ledninger i det uendelige, det vil ikke virke.

Kjøp riktig sensor. (Prøv Biltema i Amerika)

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...