steiroge Startet 20.Juni.2004 Del på Facebook Startet 20.Juni.2004 Er det mulig å trimme en 1986 mod.Tohatsu 40 hk til å yte noen hestekrefter mere? Har en Selco 16 fot og får ikke opp større fart enn 20knop når jeg er alene i båten. Er vi to synker farten til 15-16 knop.Er motoren for liten eller er det noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2004 Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Det går sikkert an å trimme, men motorbytte er nok en enklere og sannsynligvis rimeligere løsning. At farten synker 25% med en passasjer på et såpass stort skrog kan tyde på at du har for stor stgning på propellen. Har du sjekket at du oppnår korrekt turtall på max? Heving av motoren kan også hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
steiroge Svart 20.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Jeg synes ikke jeg får opp nok turtall ,det kan altså være at det er for stor stigning på propellen,harnoen noen erfaring på hvor stor stigningen bør være ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juni.2004 Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Vet ikke eksakt ang. Tohatsuen, men en Yamaha 40 som er en tilsvarende motor skal ha en 11 1/2x12" på en sånn båt. Er det den tresyklindrede modellen eller? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
steiroge Svart 20.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 nei den har to sylindrer.Skal kjøpe ny propell og teste ut dette .Tusen takk for svaret. Sitér dette innlegget Link to post
steiroge Svart 20.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Hva mener du med heving av motoren Ingar? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2004 Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Hva mener du med heving av motoren Ingar?Heve motoren så høyt som mulig uten at kavitasjonsproblemer blir sjenerende. På de fleste båter står motoren for langt ned i vannet hvis man monterer dem direkte på akterspeilet. Dette gir økt motstand gjennom vannet. Bygg opp med en passende kloss imellom. Dette gjør også at momentet som presser baugen opp ved planingsterskelen blir mindre. Ellerså så ville jeg anbefalt deg å få sjekket turtallet før du investerer i ny propell. Sitér dette innlegget Link to post
steiroge Svart 1.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 :lol:Har nå hevet motoren ca 5 cm og det er en helt annen båt har ikke målt farten men den har økt betraktelig.Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 25 hesteren til Tohatsu blir 30 hvis en utvider hullet i platen mellom forgasser og innsug (2002 mod). Kjenner ikke 40 hesteren, men det forundrer meg ikke om den også har innmontert en "avgiftsreduksjonsplate". Kanskje du nesten har en 50 hester? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
steiroge Svart 7.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Sier du det, det har jeg nesten skulle fått sjekket ut. Vet du evt. hvor mye hullet skal utvides? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Har ikke inngående kunnskap om størrelse på hullet, men en leverandør jeg snakket med sa bare at hullet i plata passet eksakt til "utgangen" på forgasseren på motorer som ikke er plombert ned. Hvis plata har hull mindre enn hullet i forgasseren/manifolden så kan du jo prøve å fjerne den - evt sette inn en vanlig pakning med stort nok hull. Når jeg forsøkte var det godt merkbar forskjell - spesielt for å komme opp i plan med mye folk og utstyr ombord Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
puteunderarmen Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 har samme problem med min 40 hk mercury. fikk maks 17 knop alene da den motoren sto helt nede. løftet den to hull, og da økte toppfarta til 21-22 knop., men det går lang tid før jeg når toppspeed. den ligger lenge på 10-12 knop før den begynner å klatre oppover. har klart å få 17 knop med to i, men det tror jeg var flaks for nå klarer jeg det ikke lenger. får maks 10-12 knop. har tenkt på det med propell, men hva er tommelreglene her? står det på propellen hva stigningen er? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Hei Ser ut for at 40 og 50 hesteren har samme spesifikasjoner unntatt effekten. Samme vekt, volum osv. Se vedlagte link for flere data om propell mm.http://www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/tohatsu/tohatsu_tekniskedata.htm Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Trygvis Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Heisann. 40 og 50 hesteren er den samme motoren. Jeg har en 91 modell. Her går det ann å ta ut en foring mellom motor og forgasser. Motoren bruker da mye mer bensin. 50 hesteren skal ha køyere turtall. Du bør lage deg temperatur overvåking på toppen dersom du lil "trimme" Dersom temperaturen går mot 90' bør du være forsiktig. Du kan få min motor billi til å teste på. Den har vert varmekilt. Undervannshuset er overhalt med nye tetninger og lagre. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Velkommen som ny brukar her på BP. Ser på innlegget ditt oppafor at du sitt inne med mykje god kunnskap. Håper du vil dele den med oss andre PS: Kan godt hende at eg tar feil men er ikkje denne tråden nesten to år gammal Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.