Jump to content

Trimming av Tohatsu 40 hk?


steiroge

Recommended Posts

Det går sikkert an å trimme, men motorbytte er nok en enklere og sannsynligvis rimeligere løsning.

 

At farten synker 25% med en passasjer på et såpass stort skrog kan tyde på at du har for stor stgning på propellen.

Har du sjekket at du oppnår korrekt turtall på max?

Heving av motoren kan også hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke eksakt ang. Tohatsuen, men en Yamaha 40 som er en tilsvarende motor skal ha en 11 1/2x12" på en sånn båt.

Er det den tresyklindrede modellen eller?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med heving av motoren Ingar?

Heve motoren så høyt som mulig uten at kavitasjonsproblemer blir sjenerende.

På de fleste båter står motoren for langt ned i vannet hvis man monterer dem direkte på akterspeilet.

Dette gir økt motstand gjennom vannet.

Bygg opp med en passende kloss imellom.

Dette gjør også at momentet som presser baugen opp ved planingsterskelen blir mindre.

 

Ellerså så ville jeg anbefalt deg å få sjekket turtallet før du investerer i ny propell.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har ikke inngående kunnskap om størrelse på hullet, men en leverandør jeg snakket med sa bare at hullet i plata passet eksakt til "utgangen" på forgasseren på motorer som ikke er plombert ned.

Hvis plata har hull mindre enn hullet i forgasseren/manifolden så kan du jo prøve å fjerne den - evt sette inn en vanlig pakning med stort nok hull.

 

Når jeg forsøkte var det godt merkbar forskjell - spesielt for å komme opp i plan med mye folk og utstyr ombord

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

har samme problem med min 40 hk mercury. fikk maks 17 knop alene da den motoren sto helt nede. løftet den to hull, og da økte toppfarta til 21-22 knop., men det går lang tid før jeg når toppspeed. den ligger lenge på 10-12 knop før den begynner å klatre oppover.

har klart å få 17 knop med to i, men det tror jeg var flaks for nå klarer jeg det ikke lenger. får maks 10-12 knop.

 

har tenkt på det med propell, men hva er tommelreglene her?

står det på propellen hva stigningen er?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisann.

40 og 50 hesteren er den samme motoren.

Jeg har en 91 modell. Her går det ann å ta ut en foring mellom motor og forgasser.

Motoren bruker da mye mer bensin.

50 hesteren skal ha køyere turtall.

Du bør lage deg temperatur overvåking på toppen dersom du lil "trimme"

Dersom temperaturen går mot 90' bør du være forsiktig.

 

Du kan få min motor billi til å teste på.

Den har vert varmekilt.

 

Undervannshuset er overhalt med nye tetninger og lagre.

Link to post
Share on other sites

Velkommen som ny brukar her på BP. Ser på innlegget ditt oppafor at du sitt inne med mykje god kunnskap. Håper du vil dele den med oss andre :flag:

 

PS:

Kan godt hende at eg tar feil men er ikkje denne tråden nesten to år gammal :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...