senior Startet 17.Juli.2009 Del på Facebook Startet 17.Juli.2009 (redigert) Har en Ford Sabre 2704 og har fått problemer med kjølingen. Kontaktet Sabb Motor i Bergen fordi også jeg trodde at jeg hadde en ford sabb. Der fikk jeg vite at det ikke finnes noen Ford Sabb 2704, men en Ford Sabre 2704 som sabb motor ikke har noen befatning med. Bare et instrument på kontrollpanelet. Så det var det. Jeg er plaget med falske alarmer for kjølevannet og at kjølevannet plutslig ekspanderer når jeg går med ca 14 knop. Etter ca en til to timer. Kjølevannstemperaturene er flotte helt til det starter å ekspandere opp på ekspansjonstanken. Hva kan årsaken være? Selvfølgelig mye, men har noen samme erfaring? Jeg mister også vann fra systemet når motoren går. Hos Sabb Bergern var det ingen ting å hente. De hadde ingen ting med ford sabre 2704 å gjøre Jeg trodde at jeg hadde kjøpt en Sabb marinisert motor. Lurt meg selv Noen tips? Redigert 17.Juli.2009 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Min første tanke er defekt topp pakning.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
senior Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Ja, det er ett av alternativene. Men symptomene passer ikke helt, men vi forfølger saken. Noe av vannet blir borte, og vannet havner ikke i bunntroa. Smøroljen er fin. Sitér dette innlegget Link to post
Maria & Pål Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Dette er lenge siden, men fant dere ut av dette. Har samme problem, så prøver Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 (redigert) Hei @Maria & Pål Er det slik at du også mister vann, eller er den "kun" høy temperatur du sliter med? Sist men ikke minst, er det Sabre 212hk du har med intercooler på høyre side, eller 180hk? Mvh Roger & Olina Redigert 30.Juni.2020 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storø 34 Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Vi har to 2704 ET 180 hk som vi fikk problemer med temperaturen på for en del år siden. Jeg mistenkte ikke impellerpumpene fordi de så greie ut. Det viste seg imidlertid at disse var slitt og måtte byttes. Forslag: Kjenn på impellerpumpelokket om det er varmt eller kaldt. Dette skal være veldig kaldt. Er det ikke det, ville jeg sjekket impeller først og deretter vurdert å bytte pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Maria & Pål Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Hei @Roger Og Olina ja det er 180hk, og begge deler skjer @Storø 34 Det skal vi sjekke. Tusen takk for svar så langt. Satser på noe virker Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Maria & Pål skrev 1 time siden: Hei @Roger Og Olina ja det er 180hk, og begge deler skjer @Storø 34 Det skal vi sjekke. Tusen takk for svar så langt. Satser på noe virker Du får oppdatere når du har sjekket impellerpumpene. Om det ikke er det, så kan vi ta opp tråden igjen Sitér dette innlegget Link to post
Maria & Pål Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Sjekket alt i dag, og alt så ok ut, MEN det ser ut som det er noe galt med kjølingen av turboen. Ryker veldig når vi drar på, og er en del olje rund Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Maria & Pål skrev 42 minutter siden: Sjekket alt i dag, og alt så ok ut, MEN det ser ut som det er noe galt med kjølingen av turboen. Ryker veldig når vi drar på, og er en del olje rund Har du vannavkjølt turbo?? Fint om du kan legge opp noen bilder. Ja, de ryker en del om du gir for "mye" gass fort. Men den skal ikke ryke så mye om du gir litt og litt, annet enn om den er kald da. Men da skal du ikke gi mye gasspådrag før den er varm. Det skal ikke være olje rundt eller i turboen. Da kan du risikere turborus og det er ikke hyggelig, det kan jeg skrive alt om.. Sitér dette innlegget Link to post
Maria & Pål Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Ikke vannavkjølt turbo nei. Men for oss virker det som om at det er når turboen slår inn at motoren blir for varm. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Maria & Pål skrev for 5 timer siden: Ikke vannavkjølt turbo nei. Men for oss virker det som om at det er når turboen slår inn at motoren blir for varm. Det er vanskelig å se om du har slangetermostat eller om den sitter like bak kjøleren din. Turboen din har ikke sånn sett noe med kjølingen av motoren å gjøre, foruten at du får økt turtall. Hvilket turtall ligger du på i det jevne og hvor mye vann mister du? Når hadde du sist en systemrens på kjølevannssiden og har du sjekket at instrumentet ditt som angir temp er riktig, eller begynner den koke? Det du også kan se, er om det bobler når du tar av lokket på kjøleren. Du må gjerne ha litt turtall, men ikke på alt for kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 (redigert) Hei, oljesøl på turboen er ikke bra, det kan fort ta fyr i en turbo som ikke er vannkjølt! Du må sjekke spesielt oljetrykkrøret og koplingen inn på turboen for lekkasje - men også returen. Og turboen du har kjøles/smøres kun av motoroljen. Du sier du mister kjølevann. Minner om at den kombinerte ekspansjonstanken/varmeveksleren du har ikke må toppes med vann/kjølevæske, du må la det være plass til vannet som ekspanderer ved oppvarming. Vann-nivået må være min. 5-6 cm fra toppen av ekspansjonstanken ved kald motor, hvis du "topper opp" tanken vil du miste mange liter vann/kjølevæske innen motoren når 80 - 90 grader! Svend Redigert 1.Juli.2020 av Svee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maria & Pål Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Vi har prøvd alt, så gjenstår nok dessverre at toppakningen er gåen. Han holder seg på 80 grader helt til 2000 omdreininger, så fyker han som en rakett rett i været på temperaturen. Noen som har skiftet dette på sånne motorer her inne? Så må jeg bare si at vi setter stor pris på alle som svarer på dette og kommer med mulig løsninger Sitér dette innlegget Link to post
krokenkaia Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Riisejens hadde samme problem i innlegg her 2. mai 2018, og eg hadde også samme problem med slik motor for ca 15 år sidan. Det var sprekker i sveise skjøter innvendig i eksosmanifolden som er ferskvanns kjølt. Sjå tråden : Ford sabre 2704 lekker vann inn i sylinder, frå 2. mai 2018. Ved små sprekker lek eksos ut i kjølesystem og det kokar, ved større sprekker lek kjølevatn inn i eksos og ein sylinder etter motor er stoppa. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.Juli.2020 Del på Facebook Svart 2.Juli.2020 Ja, har byttet toppakning på disse. Er i grunn en kurant sak det. Men det er 2 typer toppakning.. 1 du skal skal bruke om du har chrome foringer og 1 for vanlige foringer.. Bare pass på dette... Toppen er veldig tung og lurt å ha eks en talje med seg. Om mulig, så kan du legge eks en 4x4" bjelke over på båtens bredde, slik at du får festet taljen i den. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Juli.2020 Del på Facebook Svart 2.Juli.2020 Kan skrive under på at denne toppen er tung, har akkurat hatt den av på min 2725. 80kg ish tenker jeg. En annen ting er å ha tilgjengelig en lang latmannsarm, toppboltene kan sitte noe voldsomt. Brukte en 1m lang arm fra BT og selv med den tok det krefter å få løsnet på det. Ikke glem at det er tommedimensjoner og at du trenger riktig verktøy for det. Skaff pakninger og slikt før du begynner, du kan risikere ventetid på det. Sitér dette innlegget Link to post
Storø 34 Svart 2.Juli.2020 Del på Facebook Svart 2.Juli.2020 Ring KD Trading i Bergen. Han kan sende over-natten-pakke: tlf: 41144716 (Frode) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.Juli.2020 Del på Facebook Svart 2.Juli.2020 Du kan også bestille disse på Økonomideler, da mange av disse motorene ble brukt i landbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.