Jump to content

Hvilken påhenger er best i klassen 70-90 hk, 2/4 takter?


jaoeygar

Recommended Posts

Jo Nautilusen... dette er nå en gammal myte!

Syns dette begynner å gå litt i sirkel nå. Jeg har alledere vist hvor stor forskjellen er når det gjelder f.eks. min motor i #63, den er betydelig.

 

At du velger å se bort fra de letteste 2-takterne når du sammenlikner er jo et valg du gjør. Jeg ville ikke valgt slik.

Link to post
Share on other sites

Med din båt, kjøp en Evinrude e-tec!

Nå har vel trådstarter allerede kjøpt en E-tec 75 hk. Blir sikkert en lykkelig løsning. Gratulerer!

 

Disse motorene stiller i en egen klasse, overlegen alle konkurenter.

Det er lov å ha sine favoritter, men dette blir bare tull. Ikke stiller de i egen klasse og ikke er de overlegne konkurrentene. Har ikke lest noen tester som underbygger slike påstander.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det er sant som Roesok sier... alle har sine favoritter.... men etter at jeg har bygd meg opp litt erfaringer selv, så synes jeg en 2-takter virker litt friskere i frasparket enn en 4-takter. (hvis det er det som teller)

 

Her er en link til et par videoer som aldri kommer til å gå av moten :)

http://www.youtube.com/watch?v=1XRCDN3JKZ0&NR=1

 

Om ikke annet, så er dem litt morsomme og se på :)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

..eller så kan man lete opp noen tester i stedet for å se reklame :). Morsomt at så mange av disse diskusjonene ender med youtubevideoene fra evinrude.

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article432642.ece

 

Det må være ille for thebestofthebestofthebestofthefriskeste-i-frasparket å bli forbikjørt av en balenomotor på høykant.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

For meg sier testene lite annet enn at forskjellene er veldig små mellom motorene. Men heldigvis er forskjellene fordelt på en slik måte at de kan støtte opp i enhver etter-rasjonalisering av egne tidligere valg. "Jeg kjøpte e-tec, og er kjempefornøyd med at de ikke trenger service". "Jeg kjøpte 4T, og er veldig fornøyd med å slippe å fylle totaktsolje i tide og utide". "Jeg kjøpte 2T, og er kjempefornøyd med at den er så lett på hekken". "Jeg kjøpte 2T og slipper heldigvis å kaste tusenlapper i retning av service og ojeskift". "Jeg kjøpte yamaha og er kjempefornøyd med at jeg har en motor som starter hver gang". "Jeg kjøpte 4T og er kjempefornøyd med at den kan gå på tomgang uten å brøle meg i øret før den eter opp tennpluggene og stopper full av sot". "Jeg kjøpte ... ".

 

Fyll inn din favorittkarakteristikk.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

"Jeg kjøpte 2T og slipper heldigvis å kaste tusenlapper i retning av service og ojeskift".

Fantastisk, jeg var ikke klar over at min totakter ikke trenger service. Hurra!

 

Spøk til side. Forskjellige motorer har forskjellige egenskaper. Det man som kjøper må gjøre er å foreta et valg, da ingen motor er best på alt: Hvilke egenskaper er viktigst for meg?

 

Pris?

Vekt?

Forhandler?

Akselerasjon?

Bensinforbruk?

Toppfart?

Serviceutgifter?

Støynivå?

Nytt/brukt?

Annenhåndsverdi?

Etc.

 

Svaret på de spørsmålene vil hjelpe deg et godt stykke på vei.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste for meg nåt det gjelder motorvalg i fremtiden er hvordan merkeverkstedet i nærområdet er. Har de riktig kompetanse? God service innstilling? Får jeg den tjenesten jeg betaler DYRE penger for?

 

Jeg har Yamaha nå og er absolutt ikke fornøyd med "Yamaha senter sør" i Kristiansand. De ligger ikke plasert ved sjøen og har da ingen mulighet for å testkjøre motorer. Kompetanse ser de ut til å mangle også. De har en gjennomtrekk med mekanikere og verksmestere som ikke ligner grisen. Nye fjes der hver sesong. Opplever hele tiden at de sier de har reparert og gjort service på ting, bare for å oppdage senere at det ikke er sant. Blir irritert bare av å skrive om det...

 

Jeg kommer til å velge Mercury neste gang jeg skal ha motor. De gutta på "HK" i Kristiansand har alt som yamaha-gjengen mangler.

 

Veldig viktig for meg å bli møtt med forståelse og bli tatt på alvor.

 

Men gratulerer med ny motor. Den vil sikkert fungere bra for deg. Og lykke til med service og rep.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det viktigste for meg nåR det gjelder motorvalg i fremtiden er hvordan merkeverkstedet i nærområdet er. Har de riktig kompetanse? God service innstilling? Får jeg den tjenesten jeg betaler DYRE penger for?

Selvsagt er dette viktig, motorer trenger service og feil og mangler kan oppstå.

 

MEN min holdning er at de fleste motorer ved normal bruk skal fungere uten feil og mangler i år etter år.

 

Og så dette med service; tror mange (de fleste) kan spare 1000-lapper på å gjøre det selv. Kjør en halvtime i ferskvann (hageslange), smør nipler (egen greasepumpe en kan kjøpe), skift anoder om nødvendig, skift olje og filter (kjøp en rimelig filtertang), nye plugger (kan brukes flere år, i alle fall på 4-takt), skift girolje (egen giroljepumpe med passende nippel å få kjøpt til alle motorer), sjekk propell (fett på aksling). Ellers smør over med f.eks. CRC 6-66 og ta et generelt oversyn over motoren. Ved lite bruk ser jeg heller ingen problemer med å kjøre to på samme motor- og girolje.

 

Mye å spare på dette og så lærer en motoren bedre å kjenne.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alledere vist hvor stor forskjellen er når det gjelder f.eks. min motor i #63, den er betydelig.

Du sammenligner i #63 en "gammel" 2-takter du ikke får kjøpt NY lenger med 4-taktere, mens jeg sammenligner moderne 2-taktere som tilfredstiller dagens utslippskrav med 4-takterne. Du sammenlignet din motor og jeg brukte min Suzuki DF140 samt en annen ny Suzuki 90 i sammenligningen.

 

At du velger å se bort fra de letteste 2-takterne når du sammenlikner er jo et valg du gjør. Jeg ville ikke valgt slik.

Jeg velger å se bort fra de 2-takterne man ikke lenger får kjøpt NYE og det er vel fornuftig. Jeg har selv fremdeles flere "gamle" 2-taktere (Yamaha 80, Yamaha 40, Mercury 15 og enda noen småmotorer), men bruker ikke disse i vektsammenligningen på nye 4-taktere og nye 2-taktere!

 

Interessant å merke seg at Suzuki er nest dårligst på støy i den testen ...

Ja... den samme testen der Suzuki DF115 er den beste av alle i akselerasjonen. Suzukien er vel også blant de bedre på støy fra 10 knop og lavere. Videre var vel forskjellen i støy svært liten i forhold til forskjellene i akselerasjon og toppfart da alle de 5 siste motorene hadde snittstøy på 83 og 84 og de to beste hadde 82 og 81.

Link to post
Share on other sites

..eller så kan man lete opp noen tester i stedet for å se reklame :). http://www.klikk.no/motor/baat/article432642.ece

 

Denne testen det refereres til er identisk med den som Vi Båtegare v/Staffan Westerling hadde for ca: 1 år siden. (Diskutert her på BP)

Litt merkelig at Evinrude e-tec er utelatt i den Norske versjonen, da den var overlegen i accelerasjonstesten. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Videre var vel forskjellen i støy svært liten i forhold til forskjellene i akselerasjon og toppfart da alle de 5 siste motorene hadde snittstøy på 83 og 84 og de to beste hadde 82 og 81.

 

Ser ut som marginale forskjeller, men tror forskjellen i lydnivå kan være noe større enn disse tallen synes å angi ved første blikk siden det er en logaritmisk skala og ikke en linær skala.

En annen ting som opptar meg minst like mye er "opplevd lydbilde" som kan gi et annet valg av motor enn hva decibeltallene skulle tilsi. For egen del kunne jeg aldri ha kjøpt en Optimax av den grunn, men det er helt subjektivt og har kanskje å gjøre med at alderen trenger på!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

..og da snakker vi. Jeg valgte bort e-tec siden jeg hadde hørt hvordan den brukte all ledig kapasitet til å bråke når den gikk på tomgang, at totaktere tradisjonelt visst nok ikke egnet seg så godt til dorging, og at den ikke fantes i 100/115Hk da jeg kjøpte. Er kjempefornøyd med valget, men er klar over at jeg da har vektet kvalitetene slik at de bygger opp om at valget var bra, gjennomtenkt og fornuftig. Det var definitivt et fornuftig valg spør du meg :smiley:

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Hadde lydbildet vært min høyeste prioritet, ville jeg begynt å ro... hehe.

 

Personlig så synes jeg det kun er på full spiker optimax'en bråker mer. Eller rettere sagt lydbildet er mer støyende. For Descibel-målingene er omtrent det samme som hvilken som helst annen motor.

Ved marsfart synes jeg Optimax bråker mindre enn en 2008 Yamaha 150HK. Dette har jeg også fått som komentar av Yamaha eieren....

 

Men stooore forskjeller er det altså ikke... Verken i Optimax'en eller Yamaha's favør synes jeg. Bare flisespikkeri.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Denne testen det refereres til er identisk med den som Vi Båtegare v/Staffan Westerling hadde for ca: 1 år siden. Litt merkelig at Evinrude e-tec er utelatt i den Norske versjonen, da den var overlegen i accelerasjonstesten

Ok... så var tydeligvis da en 2-takter nummer 1 i akselerasjonstesten, men deretter med tre 4-taktere før de to neste 2-takterne. Blir vel ikke riktig å si at 2-taktere generelt sett er bedre i akseleresjonen i forhold til 4-taktere...? Jeg må tilstå at jeg selv har gått med den etter hvert kanksje litt feilaktige oppfatningen at 2-T er raskere i akselerasjonen, men det er vel kanskje blitt en myte det også på samme måte som vekten på 4-T i forhold til moderne 2-T som man fårt kjøpt nye i dag.

 

Ellers kan det jo nevnes at i en test av 150-hestere gjengitt i Båtmagasinet så er Evinrude E-tec 150 nesten 10 % tregere i akselerasjonen enn 4-takteren Mercury Verado fra 0 til 30 knop. Fra 15 til 30 knop blir E-tec'en også slått av Suzuki DF150.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å se bort fra de 2-takterne man ikke lenger får kjøpt NYE og det er vel fornuftig. J
Jeg synes ikke det da det ofte finnes relativt nye motorer på bruktmarkedet som kan være gode alternativer til firetakterne

 

Nå er jeg muligens en smule subjektiv men jeg mener det er like sant likevel :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

...noen liker Cowboy Laila og andre liker Pink Floyd, jeg liker Pink Floyd! :lol:

Nå er jeg usikker hvilken motor 'Mouche' har som opplever Pink Floyd i lydbildet. Personlig får musikalske vibrasjoner i retning Johannes Brahms 1. symfoni når lyden fra Hondaen kommer mykt og vart..

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...