Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Jo Nautilusen... dette er nå en gammal myte! Syns dette begynner å gå litt i sirkel nå. Jeg har alledere vist hvor stor forskjellen er når det gjelder f.eks. min motor i #63, den er betydelig. At du velger å se bort fra de letteste 2-takterne når du sammenlikner er jo et valg du gjør. Jeg ville ikke valgt slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Med din båt, kjøp en Evinrude e-tec! Nå har vel trådstarter allerede kjøpt en E-tec 75 hk. Blir sikkert en lykkelig løsning. Gratulerer! Disse motorene stiller i en egen klasse, overlegen alle konkurenter. Det er lov å ha sine favoritter, men dette blir bare tull. Ikke stiller de i egen klasse og ikke er de overlegne konkurrentene. Har ikke lest noen tester som underbygger slike påstander. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) Det er sant som Roesok sier... alle har sine favoritter.... men etter at jeg har bygd meg opp litt erfaringer selv, så synes jeg en 2-takter virker litt friskere i frasparket enn en 4-takter. (hvis det er det som teller) Her er en link til et par videoer som aldri kommer til å gå av moten :) http://www.youtube.com/watch?v=1XRCDN3JKZ0&NR=1 Om ikke annet, så er dem litt morsomme og se på :) Redigert 26.Juli.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) ..eller så kan man lete opp noen tester i stedet for å se reklame :). Morsomt at så mange av disse diskusjonene ender med youtubevideoene fra evinrude. http://www.klikk.no/motor/baat/article432642.ece Det må være ille for thebestofthebestofthebestofthefriskeste-i-frasparket å bli forbikjørt av en balenomotor på høykant. Redigert 26.Juli.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Interessant å merke seg at Suzuki er nest dårligst på støy i den testen ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) For meg sier testene lite annet enn at forskjellene er veldig små mellom motorene. Men heldigvis er forskjellene fordelt på en slik måte at de kan støtte opp i enhver etter-rasjonalisering av egne tidligere valg. "Jeg kjøpte e-tec, og er kjempefornøyd med at de ikke trenger service". "Jeg kjøpte 4T, og er veldig fornøyd med å slippe å fylle totaktsolje i tide og utide". "Jeg kjøpte 2T, og er kjempefornøyd med at den er så lett på hekken". "Jeg kjøpte 2T og slipper heldigvis å kaste tusenlapper i retning av service og ojeskift". "Jeg kjøpte yamaha og er kjempefornøyd med at jeg har en motor som starter hver gang". "Jeg kjøpte 4T og er kjempefornøyd med at den kan gå på tomgang uten å brøle meg i øret før den eter opp tennpluggene og stopper full av sot". "Jeg kjøpte ... ". Fyll inn din favorittkarakteristikk. Redigert 26.Juli.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Interessant å merke seg at Suzuki er nest dårligst på støy i den testen ... Nå viste denne testen 115 hk. Kanskje det er litt forandringer i 70-90 hk klassen som denne tråden handler om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 "Jeg kjøpte 2T og slipper heldigvis å kaste tusenlapper i retning av service og ojeskift". Fantastisk, jeg var ikke klar over at min totakter ikke trenger service. Hurra! Spøk til side. Forskjellige motorer har forskjellige egenskaper. Det man som kjøper må gjøre er å foreta et valg, da ingen motor er best på alt: Hvilke egenskaper er viktigst for meg? Pris? Vekt? Forhandler? Akselerasjon? Bensinforbruk? Toppfart? Serviceutgifter? Støynivå? Nytt/brukt? Annenhåndsverdi? Etc. Svaret på de spørsmålene vil hjelpe deg et godt stykke på vei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) Det viktigste for meg nåt det gjelder motorvalg i fremtiden er hvordan merkeverkstedet i nærområdet er. Har de riktig kompetanse? God service innstilling? Får jeg den tjenesten jeg betaler DYRE penger for? Jeg har Yamaha nå og er absolutt ikke fornøyd med "Yamaha senter sør" i Kristiansand. De ligger ikke plasert ved sjøen og har da ingen mulighet for å testkjøre motorer. Kompetanse ser de ut til å mangle også. De har en gjennomtrekk med mekanikere og verksmestere som ikke ligner grisen. Nye fjes der hver sesong. Opplever hele tiden at de sier de har reparert og gjort service på ting, bare for å oppdage senere at det ikke er sant. Blir irritert bare av å skrive om det... Jeg kommer til å velge Mercury neste gang jeg skal ha motor. De gutta på "HK" i Kristiansand har alt som yamaha-gjengen mangler. Veldig viktig for meg å bli møtt med forståelse og bli tatt på alvor. Men gratulerer med ny motor. Den vil sikkert fungere bra for deg. Og lykke til med service og rep. Redigert 26.Juli.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Gratulerer med ny motor! Håper du blir fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) Det viktigste for meg nåR det gjelder motorvalg i fremtiden er hvordan merkeverkstedet i nærområdet er. Har de riktig kompetanse? God service innstilling? Får jeg den tjenesten jeg betaler DYRE penger for? Selvsagt er dette viktig, motorer trenger service og feil og mangler kan oppstå. MEN min holdning er at de fleste motorer ved normal bruk skal fungere uten feil og mangler i år etter år. Og så dette med service; tror mange (de fleste) kan spare 1000-lapper på å gjøre det selv. Kjør en halvtime i ferskvann (hageslange), smør nipler (egen greasepumpe en kan kjøpe), skift anoder om nødvendig, skift olje og filter (kjøp en rimelig filtertang), nye plugger (kan brukes flere år, i alle fall på 4-takt), skift girolje (egen giroljepumpe med passende nippel å få kjøpt til alle motorer), sjekk propell (fett på aksling). Ellers smør over med f.eks. CRC 6-66 og ta et generelt oversyn over motoren. Ved lite bruk ser jeg heller ingen problemer med å kjøre to på samme motor- og girolje. Mye å spare på dette og så lærer en motoren bedre å kjenne. Redigert 26.Juli.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg har alledere vist hvor stor forskjellen er når det gjelder f.eks. min motor i #63, den er betydelig. Du sammenligner i #63 en "gammel" 2-takter du ikke får kjøpt NY lenger med 4-taktere, mens jeg sammenligner moderne 2-taktere som tilfredstiller dagens utslippskrav med 4-takterne. Du sammenlignet din motor og jeg brukte min Suzuki DF140 samt en annen ny Suzuki 90 i sammenligningen. At du velger å se bort fra de letteste 2-takterne når du sammenlikner er jo et valg du gjør. Jeg ville ikke valgt slik. Jeg velger å se bort fra de 2-takterne man ikke lenger får kjøpt NYE og det er vel fornuftig. Jeg har selv fremdeles flere "gamle" 2-taktere (Yamaha 80, Yamaha 40, Mercury 15 og enda noen småmotorer), men bruker ikke disse i vektsammenligningen på nye 4-taktere og nye 2-taktere! Interessant å merke seg at Suzuki er nest dårligst på støy i den testen ... Ja... den samme testen der Suzuki DF115 er den beste av alle i akselerasjonen. Suzukien er vel også blant de bedre på støy fra 10 knop og lavere. Videre var vel forskjellen i støy svært liten i forhold til forskjellene i akselerasjon og toppfart da alle de 5 siste motorene hadde snittstøy på 83 og 84 og de to beste hadde 82 og 81. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg velger å se bort fra de 2-takterne man ikke lenger får kjøpt NYE og det er vel fornuftig. Hvis det kun er aktuelt å kjøpe nytt for deg er jo det et valg du gjør. For meg er det minst like aktuelt å kjøpe brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hvis det kun er aktuelt å kjøpe nytt for deg er jo det et valg du gjør. For meg er det minst like aktuelt å kjøpe brukt. Kjøp av eldre brukte påhengere er ikke noe jeg vil anbefale selv mine verste fiender. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 ..eller så kan man lete opp noen tester i stedet for å se reklame :). http://www.klikk.no/motor/baat/article432642.ece Denne testen det refereres til er identisk med den som Vi Båtegare v/Staffan Westerling hadde for ca: 1 år siden. (Diskutert her på BP) Litt merkelig at Evinrude e-tec er utelatt i den Norske versjonen, da den var overlegen i accelerasjonstesten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Videre var vel forskjellen i støy svært liten i forhold til forskjellene i akselerasjon og toppfart da alle de 5 siste motorene hadde snittstøy på 83 og 84 og de to beste hadde 82 og 81. Ser ut som marginale forskjeller, men tror forskjellen i lydnivå kan være noe større enn disse tallen synes å angi ved første blikk siden det er en logaritmisk skala og ikke en linær skala. En annen ting som opptar meg minst like mye er "opplevd lydbilde" som kan gi et annet valg av motor enn hva decibeltallene skulle tilsi. For egen del kunne jeg aldri ha kjøpt en Optimax av den grunn, men det er helt subjektivt og har kanskje å gjøre med at alderen trenger på! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 (redigert) ..og da snakker vi. Jeg valgte bort e-tec siden jeg hadde hørt hvordan den brukte all ledig kapasitet til å bråke når den gikk på tomgang, at totaktere tradisjonelt visst nok ikke egnet seg så godt til dorging, og at den ikke fantes i 100/115Hk da jeg kjøpte. Er kjempefornøyd med valget, men er klar over at jeg da har vektet kvalitetene slik at de bygger opp om at valget var bra, gjennomtenkt og fornuftig. Det var definitivt et fornuftig valg spør du meg Redigert 27.Juli.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 For egen del kunne jeg aldri ha kjøpt en Optimax av den grunn, men det er helt subjektivt og har kanskje å gjøre med at alderen trenger på! Har nå hatt en Optimax 115 (3 cyl) siden 2004, men har fortsatt hørselen noenlunde i behold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Det er lydbildet som sådan jeg ikke er så glad i på Optimaxen, litt som at noen liker Cowboy Laila og andre liker Pink Floyd, jeg liker Pink Floyd! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 noen liker Cowboy Laila og andre liker Pink Floyd, jeg liker Pink Floyd! Der er vi ihvertfall enige `Mouche`. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hadde lydbildet vært min høyeste prioritet, ville jeg begynt å ro... hehe. Personlig så synes jeg det kun er på full spiker optimax'en bråker mer. Eller rettere sagt lydbildet er mer støyende. For Descibel-målingene er omtrent det samme som hvilken som helst annen motor. Ved marsfart synes jeg Optimax bråker mindre enn en 2008 Yamaha 150HK. Dette har jeg også fått som komentar av Yamaha eieren.... Men stooore forskjeller er det altså ikke... Verken i Optimax'en eller Yamaha's favør synes jeg. Bare flisespikkeri. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Denne testen det refereres til er identisk med den som Vi Båtegare v/Staffan Westerling hadde for ca: 1 år siden. Litt merkelig at Evinrude e-tec er utelatt i den Norske versjonen, da den var overlegen i accelerasjonstesten Ok... så var tydeligvis da en 2-takter nummer 1 i akselerasjonstesten, men deretter med tre 4-taktere før de to neste 2-takterne. Blir vel ikke riktig å si at 2-taktere generelt sett er bedre i akseleresjonen i forhold til 4-taktere...? Jeg må tilstå at jeg selv har gått med den etter hvert kanksje litt feilaktige oppfatningen at 2-T er raskere i akselerasjonen, men det er vel kanskje blitt en myte det også på samme måte som vekten på 4-T i forhold til moderne 2-T som man fårt kjøpt nye i dag. Ellers kan det jo nevnes at i en test av 150-hestere gjengitt i Båtmagasinet så er Evinrude E-tec 150 nesten 10 % tregere i akselerasjonen enn 4-takteren Mercury Verado fra 0 til 30 knop. Fra 15 til 30 knop blir E-tec'en også slått av Suzuki DF150. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg velger å se bort fra de 2-takterne man ikke lenger får kjøpt NYE og det er vel fornuftig. JJeg synes ikke det da det ofte finnes relativt nye motorer på bruktmarkedet som kan være gode alternativer til firetakterne Nå er jeg muligens en smule subjektiv men jeg mener det er like sant likevel Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 ...noen liker Cowboy Laila og andre liker Pink Floyd, jeg liker Pink Floyd! Nå er jeg usikker hvilken motor 'Mouche' har som opplever Pink Floyd i lydbildet. Personlig får musikalske vibrasjoner i retning Johannes Brahms 1. symfoni når lyden fra Hondaen kommer mykt og vart.. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 (redigert) (Kom dobbelt dette innlegget, er det noen funksjon så jeg kan slette innlegg #100?) Redigert 27.Juli.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.