Jump to content

Vasker man båten i hver havn?

m/s draugen

Recommended Posts

Nødvendig og nødvendig, saltkrystallene virker som små forstørrelseglass mot skrog og dekk og bryter overflaten, først voksen så gelcoten. Nå er ikke båter på våre breddegrader så utsatt for solslitasje som i sydlige strøk hvor alle båteiere vasker båten med ferskvann når de kommer i havn. En bra vane skulle jeg tro.

Har ikke hat båten lenge og derfor vaska den kun 1 gang :rolleyes:

Men til gjengjeld vaska jeg den da med saltsyre :eek:

Beste som man kan vaske båten med, er saltsyre for å få bort det gule i vannflaten :cool: men kun 1 meter om gangen før man spyler av.

Ellers er JIF skure vaskemiddel, med skurekrem det beste.

Tror aldri jeg kmmer til å vaske min båt annet en høst/vår.

Men om jeg hadde en båt i en annen prisklasse, kanskje jeg hadde giddet? eller da hadde jegkanskje hat råd til å gi f :lol:

Kos dere med vasken, men ta ikke drikke vannet til noen...

Båten har ligget ute uten utvendig vask i to år, og er fremdeles like ren. Siden vi har rent og salt vann, ren luft med lite veistøv, og mer en nok regn, gjør naturen jobben på en fremdragende måte. Er snart like lenge siden jeg har vasket bilene. Ser helt ok ut de også. Noen ganger er de skitne, så er de rene igjen. Magisk.

• 3 år senere...

Om vi har hat mye oversprøyt med sjø på vår tur, og været er fint, så bruker jeg alltid å spyle av saltet hvis ferskvann er tilgjengelig. Inntørket saltvann er rene slipepastaen på gelcoaten !

Er det sotdannelser så fjerner jeg også den så den ikke "setter" seg.

Synes det er viktig å ta være på min P414 som fyller 30 år i 2013 ! :yesnod:

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Grønsåpe er vel rimelig ufarlig for miljø og den gjør godt for Gelcoat og kalesje.

Har det vært mye sjøsprøyt på turen er det greit å bruke en time på vask når man kommer i havn. Tar altid full innvendig og utvendig vask hver gang vi kommer til hjemmehavn. Blir fort sorte renner hvis den ligger stille i regnvær så ofte blir det vask før utreise selv om vi har vasket når vi kom hjem ( særlig hvis båten ligger over en uke).

Er faktisk mer redd for for mye ferskvann over båten, enn salt vann... Har det vært en morsom seilas med mye sprut, så forsøker jeg å få skylt av hytta (lakkert mahogny) med ferskvann, mens teakdekket får kun salt vann.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Er ikke alle plasser det er så populært å bruke mengder av ferskvann til å spyle båten.

Fikk en vennlig oppfordring på Ærø i Danmark om å ikke bruke ferskvann til å spyle skroget.

Ferskvann var en av havnens største utgiftsposter.

Siden jeg alltid gjør som oppfordret uten diskusjon. Stengte jeg av vannet å satt meg på akterdekket med ett "Safari sett" i stedet. Ble ett sett på havnesjefen også.

Safari sett, hva er det? Svar: Jægermeister og Elephantøl

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er ikke alle plasser det er så populært å bruke mengder av ferskvann til å spyle båten.

Danmark i motsetning til deler av norge bruker i stor grad vannmålere og fakturerer for bruk, mens fleste havnebyer i norge har kun fast avgift da vi har nok regnvann og trenger ikke rense sjøvann.

Selv vasker jeg ikke båten mer en en gang årlig utvendig skikkelig, spyler kanskje et par.

Jeg spyler av min båt med ferskvann hvis det har vært mye sjøsprøyt og vasker hvis jeg har klatret på møkkete fendere ved ymse havner

:thumbsup: Ovenstående tiltredes !

Lider ikke overdrevent av vaskedilla, men liker å ha det ship shape. Jeg er for på sjøen for rekreasjon og undertrykker: "jeg må, jeg må, så byder meg en indre stemme." :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...