Jump to content

Vasker man båten i hver havn?

m/s draugen

Recommended Posts

Ja som overstående tekst så lurer jeg litt på dette.

Tidligere i uka så kom det 4 flotte båter inn til havna,minste på 42",største på 58",en squadron.Fra de kom bedrev de 2 timer med vask av hver sin båt.Selvsagt når slike fine blanke båter blir tilsprøytet av salt er det greitt å få av dette....

Men er dette praksis i hver havn som legges til????

Dette er ikke ment som noe negativt så det er sagt til de som måtte oppfatte det slik.Så det så. Bare nysgjerrig.

Redigert av m/s draugen (see edit history)

Vasker somregel båten etter avsluttet Weekend eller ukestur. Når eg er på tur vaskes den skjelden, om ikkje den er blitt spisielt skitten.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Vasker ikke i hver havn. Ser ann trykket i havna. Ligger mest i uthavn, men det er bra og få av saltet. Særlig på vinduer for å bedre sikten. Sikkerheten økes med god sikt. I dag ligger vi i Mandal, og da har værgudene tatt denne jobben og de gjør det skikkelig. Båten både høytrykksvaskes og skylles pent. Kallesjen blir dog tetthetstestet.

Når båten vaskes synes jeg det er et poeng at man ikke okkuperer slangen for de som skal fylle vann og lignende.

Nå kommer snart sola til Mandal God sommer.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

For meg er en båt en bruksting som jeg gjerne vil holde pen, og jeg trives med det arbeidet det innebærer. Så regelmessig vask, inkl. vannlinjen, rydding og det å holde god orden og at alt er i orden er for meg en naturlig del av hverdagen i/med båt. Om andre ler av meg så er det helt greit og hvis noen blir slitne av å se på så beklager jeg! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det var ikke bare spyling av vinduer og kalasje som ble bedrevet.En skikkelik vask med såpe,trykkflasker som sikkert inneholdt fettfjerning,egne koster for å koble på vann etc.Har aldri sett maken før,bortsett fra vårpussen da.HVor mye vann som ble brukt i disse vannmangeltider her oppe vites ikke,men 2 slanger rant og ble okkupert i 2 timer.Barna turte heller ikke gå forbi da det til tider spruta vann vilt rundt.

Men skal sant sies,hadde jeg hatt slik båt selv så lurer jeg på om ikke vaskeren hadde vært meg. :wink:

Redigert av m/s draugen (see edit history)

Er jo slik det er, Mouche, helt vanlige normale mennesker ser jo også på klær som bruksting og de fleste av oss liker vel å gå i rene klær, ha ren bil, ha det rent og pent hjemme etc.. og så får vi tåle å bli ledd litt av når vi liker å ha rene båter også

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Når sant skal sies så er det vel ingenting jeg holder så ordentlig og rent som nettop båtene! :yesnod: Bilen derimot er en bruksting som etter femten års tid blir kastet mens båten da fortsatt er mere verdt enn da den var ny for femten år siden. Tror dog at det forutsetter regelmessig og godt vedlikehold!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg skrev først at jeg kun vasker båten om våren og før feriestart, men selvfølgelig vasker jeg vekk fotavtrykk ol. Black Streak Remover er forresten fabelaktig til loddrette svarte skittrenner.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bl.a på biltema...og sikkert også andre steder.

Vasker ikke båten daglig akkurat, men av og til når jeg ligger i havner hvor vann er tilgjengelig. Må ærlig talt si at jeg syntes det er et tivelig arbeid og oppfatter det ikke som noe negativt herk. Faktisk forbinner jeg dette med noe av båthobbyen. Tror ikke jeg er alene om det heller :sailing:

Jeg kjøpte det hos AktivMarin i Lillestrøm (Watski tilknyttet butikk), men Biltema har også et tilsvarende produkt med samme navn (annen produsent) som etter hva det er sagt her på forumet skal være like bra. Det som skal være det spesielle med disse produktene er at det skal løse opp sotpartiklene i skittrennene, men ikke voksen på gelcoaten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Faktisk forbinner jeg dette med noe av båthobbyen.
Det gjør ikke jeg. Når båten er klargjort om våren, har jeg den for å bruke den og ikke til å gnukke på, mekke motor, koble elektrisk osv.

Lars H.

Nei vi mennesker er nok forskjellige. Jeg for min del klarer rett og slett ikke å sitte stille for lenge om gangen. Må gjøre noe hele tiden. Blir rastløs ellers. Når fruen legger seg til for å nyte sola, kan jeg fort finne på å gnikke litt med pussefilla. Et deilig befriende og lite menalt krevende arbeid. Rett og slett avkobling. Slik ser jeg på det, men vi er forskjellige....

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Det gjør ikke jeg. Når båten er klargjort om våren, har jeg den for å bruke den og ikke til å gnukke på, mekke motor, koble elektrisk osv.

Lars H.

:yesnod::yesnod::yesnod: gjør egentlig ikke mere slikt arbeid enn det som er viktig. med mindre jeg føler arbeidslysten strømme på imellom halvliterene. (ikke ofte)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Er det godvær og fortsatt meldt godvær (vi er mye plaget av dette på vestlandet :lol: ) spyler jeg av båten for å fjerne salt. Sikkert ikke nødvendig, men med vannslange 1m fra baugen tar det meg ca 1. minutt. Ellers går jeg over med black streak remover en gang i måneden, og fjerner fotspor o.a. som jeg synes skjemmer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...