avmønstret5 Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Nødvendig og nødvendig, saltkrystallene virker som små forstørrelseglass mot skrog og dekk og bryter overflaten, først voksen så gelcoten. Nå er ikke båter på våre breddegrader så utsatt for solslitasje som i sydlige strøk hvor alle båteiere vasker båten med ferskvann når de kommer i havn. En bra vane skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Under ferien så tenker jeg at jeg vasker båten en gang, men det er selvsagt avhening av hvor skitten den er. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 spyler bare av når det har hvert sjøsprut.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
nahenrik Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Har ikke hat båten lenge og derfor vaska den kun 1 gang Men til gjengjeld vaska jeg den da med saltsyre Beste som man kan vaske båten med, er saltsyre for å få bort det gule i vannflaten men kun 1 meter om gangen før man spyler av. Ellers er JIF skure vaskemiddel, med skurekrem det beste. Tror aldri jeg kmmer til å vaske min båt annet en høst/vår. Men om jeg hadde en båt i en annen prisklasse, kanskje jeg hadde giddet? eller da hadde jegkanskje hat råd til å gi f Kos dere med vasken, men ta ikke drikke vannet til noen... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 (redigert) Jeg er kommet til at Biltemas håndrens (i 1/2 l bokser) er det suverene rengjøringsmiddel til alt, skrog, motorer hender, bein...osv. Jeg kjenner ikke kjemien i dette stoffet, om noen gjør det fortell ! Redigert 18.Juli.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Båten har ligget ute uten utvendig vask i to år, og er fremdeles like ren. Siden vi har rent og salt vann, ren luft med lite veistøv, og mer en nok regn, gjør naturen jobben på en fremdragende måte. Er snart like lenge siden jeg har vasket bilene. Ser helt ok ut de også. Noen ganger er de skitne, så er de rene igjen. Magisk. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Twilight Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Og ingen sorte vertikale striper overhodet? Sitér dette innlegget Link to post
Drømmende Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 (redigert) Vasker ein da båten utvendig med vaskemiddel inne i havnene? Tenker på giftstoffer og forurensing av sjø? Er det noken uskrevne regler om sånne ting? Redigert 30.Desember.2012 av Uttern S49 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 I og med at jeg er miljøfreak så vasker jeg båten omtrent hvert annet år. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Om vi har hat mye oversprøyt med sjø på vår tur, og været er fint, så bruker jeg alltid å spyle av saltet hvis ferskvann er tilgjengelig. Inntørket saltvann er rene slipepastaen på gelcoaten ! Er det sotdannelser så fjerner jeg også den så den ikke "setter" seg. Synes det er viktig å ta være på min P414 som fyller 30 år i 2013 ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Astor Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Vi vasker alltid båten når vi kommer til hjemmehavn. Utvendig og innvendig. I og med at vi drar på et tonn med ferskvann blir det til at vi spyler over og får bort saltet når vi annkommer uthavn hvis behovet er der. Litt av kosen med båt er å kunne stelle den. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Cissaman Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Nå har ikke jeg overnattingsbåt men har i alle år bare spylt båten etter hver tur med ferskvann! Tar meg 5-10 min og gjør sånn at båten ser strøken ut året gjennom, og så er det jo utrolig kjekt å spyle også, hehe, blir aldri lei av det: ) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Litt artig dette med generelt vedlikehold og rengjøring av båten. Her kan en virkelig se nasjonale forskjeller. Noe andre som har observert det? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Vasker ein da båten utvendig med vaskemiddel inne i havnene? Tenker på giftstoffer og forurensing av sjø? Er det noken uskrevne regler om sånne ting? Tja, kommer vel an på hvilke typer rengjøringsmidler du bruker det. Ser ingen faremerker på de produktene jeg bruker til normal vask. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Sliter med litt lav selvtillitt, så jeg forsøker å la båten fremstå som litt røff og vasker derfor ikke overdrevent mye. Da ser det ut som jeg er en harding på sjøen. Har ellers respekt for saltkrystallene og spyler derfor lett av båten i havner med ferskvannsslanger. Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Grønsåpe er vel rimelig ufarlig for miljø og den gjør godt for Gelcoat og kalesje. Har det vært mye sjøsprøyt på turen er det greit å bruke en time på vask når man kommer i havn. Tar altid full innvendig og utvendig vask hver gang vi kommer til hjemmehavn. Blir fort sorte renner hvis den ligger stille i regnvær så ofte blir det vask før utreise selv om vi har vasket når vi kom hjem ( særlig hvis båten ligger over en uke). Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Er faktisk mer redd for for mye ferskvann over båten, enn salt vann... Har det vært en morsom seilas med mye sprut, så forsøker jeg å få skylt av hytta (lakkert mahogny) med ferskvann, mens teakdekket får kun salt vann. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Worry II Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Jeg spyler båten i havn etter endt helgetur, ellers når jeg ser det er salt på vinduer. Ligger slangen der, er det fort gjort å få det av og dette er noe av hobbyen for meg også, som andre nevner. Liker at både båt og bil ser rene og ryddige ut. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Mange ser nok vask og båtpuss, få det til å skinne...som en vesentlig del av båtlivet. Jeg skal ikke kritisere dem fordi de er altfor mange, i godt selskap med svensker, dansker, men frem for alt, tyskere. Deres 70-talls båter ser ut som fabrikk-nye. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Vann med en skvett eddik og en ss zalo i og så over med kosten før jeg spyler med ferskvann de gangene jeg kommer til brygge med vann og jeg har hatt saltvann på dekk Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 (redigert) Er ikke alle plasser det er så populært å bruke mengder av ferskvann til å spyle båten. Fikk en vennlig oppfordring på Ærø i Danmark om å ikke bruke ferskvann til å spyle skroget. Ferskvann var en av havnens største utgiftsposter. Siden jeg alltid gjør som oppfordret uten diskusjon. Stengte jeg av vannet å satt meg på akterdekket med ett "Safari sett" i stedet. Ble ett sett på havnesjefen også. Safari sett, hva er det? Svar: Jægermeister og Elephantøl Redigert 31.Desember.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Guest Tobby Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Er ikke alle plasser det er så populært å bruke mengder av ferskvann til å spyle båten. Danmark i motsetning til deler av norge bruker i stor grad vannmålere og fakturerer for bruk, mens fleste havnebyer i norge har kun fast avgift da vi har nok regnvann og trenger ikke rense sjøvann. Selv vasker jeg ikke båten mer en en gang årlig utvendig skikkelig, spyler kanskje et par. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Vasker nok alt for mye. Kan båten ta skade av det? Vel vask og vask. Det er vel mer riktig og kalle det spyling. Bruker aldri såpe utenom før polering. Synes faktisk poleringen går mye enklere om jeg holder den ren og fin. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Jeg spyler av min båt med ferskvann hvis det har vært mye sjøsprøyt og vasker hvis jeg har klatret på møkkete fendere ved ymse havner Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 Jeg spyler av min båt med ferskvann hvis det har vært mye sjøsprøyt og vasker hvis jeg har klatret på møkkete fendere ved ymse havner Ovenstående tiltredes ! Lider ikke overdrevent av vaskedilla, men liker å ha det ship shape. Jeg er for på sjøen for rekreasjon og undertrykker: "jeg må, jeg må, så byder meg en indre stemme." Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.