Jump to content

Vasker man båten i hver havn?

m/s draugen

Recommended Posts

Jeg koser meg med vasking av båten, jeg.

Fin fritidssyssel + at det er en innvendig tifredstillelse å se at båten MIN er blank. Jeg bryr meg nøkken om andres, bare min er blank og ren :-) Koser meg med å rydde og vaske innvendig også+kanskje fikse noe elektrisk, endre på noe osv. Rett og slett kos :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Enig med Bavaria 32Sport jeg.

Det er kos når det passer,men prøver selvfølgelig å ikke være til genanse for andre i ei gjestehavn.

Forøvrig synes jeg Turtle Supervash er ypperlig til sånn "småvask/vedlikeholdvask" Enkel å bruke med å ha rett på fuktig svamp og så spyle av. Helt tydelig at den også legger igjen et vokslag. Vannet perler på båten.

Nei nå fikk jeg skikkelig lengsel gitt. Men dage er 10 min lenger allerede så det drar seg til.

Godt nytt år.

Er også enig med Bavaria 32sport. Det tar meg 15 min, og jeg vasker før jeg reiser ut for å få av svarte striper etter regn osv. Bruker kun svamp og vann, såpe har ikke vært nødvendig da jeg ikke lar skitten gro fast.

Jeg koser meg ved å ha en båt som ser ny ut, og det er ikke mye pes heller, for meg ville det og ikke vaske båten når jeg ser den er møkkete være det samme som forfall.

Jeg spyler bare lett over med vann etter en båttur.

Men... Det er øyene som ser, og vi er heldig vis forskjellig, i noens øyne så er båten deres helt ren sommeren igjennom uten vask, mens min båt som ligger ved siden av er synlig grå etter et regnskyll eller to, så da velger jeg å vaske, hva side-mann gjør gir jeg beng i, men for meg er det å vaske og holde ting i orden noe av kosen ved å ha båt da.

Synes det er hyggelig og se at det er flere som synes det er fint med ren båt.

Men jeg må innrømme at det kan ta overhånd. For mange år siden var jeg i en gjestehavn og klarte å overse at nabobåten hadde et koye åpent under fenderlista. Selvfølgelig klarte jeg å sprute inn LITT vann der. Prøvde å ta det med et smil og tilbød de og bytte dyne om noe var blitt vått. Det var IKKE populært! Stakkars gubben kjempet forgjeves med å roe ned kona som skjelte meg ut. Det endte med at de reiste og jeg satt igjen med en forfoerdelig flau smak i munnen.... Etter dette proøver jeg å se meg litt mere for.

Vasker båten en to-tre ganger om året jeg! Men så har jeg en bruksbåt da, ikke en utstillingssak. Og dessuten bor jeg på vestlandet, der vårherre har innrettet det så viselig at alt som befinner seg utendørs blir vasket helt automatisk sånn i snitt en gang om dagen. Så det er begrenset hvor mye salt og støv som rekker å feste seg før neste regnskyll...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De færreste av oss har vel utstillingsbåt vil jeg tro. Det er vel stort sett de vi ser på tretfestivaler ol.

Selv har jeg en 39 år gammel båt som brukes hele året. Også til fiske. Men møkkarenner vasker jeg bort. Liker heller ikke at det lukter svette av egen skjorte. Skulle jeg sluntre unna med båtvasken vil skuta fort se enda eldre ut. Derfor en omgang med svampen nå og da. Men vi er så forskjellig.

Mulig jeg har litt igjen for "strevet" den dagen Astor ligger for salg.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Bruker sjeldent svamp og såpe, men spyler nesten alltid i havn. Gjelder både båt og kropp. Båten er til for å brukes, og jeg skulle gjerne ønske jeg var blant dem som fant glede i å stå opp klokken 7 i ferien for å gni og polere, men sånn er det nå engang ei. Holder den i teknisk god og fungerende stand, men ikke så pen. Det siste gjelder også både båt og kropp. :giggle:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Holder den i teknisk god og fungerende stand, men ikke så pen. Det siste gjelder også både båt og kropp. :giggle:

Høres kjent ut det der! Siden jeg heller ikke pleier å polere båten, er jeg ikke plaget av sorte render. Den blir mer jevnt skitten. Det hadde sikkert latt seg gjøre å polere opp den 35 år ganle gelcoaten til moderne glans, men så mye fritid har jeg ikke til overs. Og det ser slett ikke ille ut med silkematt gelcoat heller i mine øyne. I alle fall ikke på en slik gammel sliter som jeg har...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...