Jump to content

VDO voltmeter

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Ofte er spenningen til voltmeteret hentet fra "dashbordet" der det kan være en del spennnstap fra batteri avhengig av annet forbruk på samme "kurs".

Tilførselledninger til dashboard er ofte for tynne, ikke minst fordi det er koblet til nye istrumenter etc inn på samme i ettertid.

For å få riktig spenning avlest til enhver tid, uavhengig av annet forbruk bør det strekkes ledninger (disse trenger ikke være tykke) til batteri/hovedvender.

Når det gjelder kalibrering er jeg usikker, men mener det er mulig å gjøre på baksiden.

Skal sjekke neste gang jeg er i båten. Uansett der det som nevnt ovenfor best å strekke ledninger direkte til batteri/vender.

I det hele tatt er det, selv i ganske nye båter ofte brukt for liten kvadrat i forhold til strømforbruk & kabellengde. Var borte i en Agder 8000 som hadde stort spenningstap ved drift fra batteri til kjøleskap pga dette. Resulatet var at kjøleskapet nektet å starte etter noen timer selv om det var nok spenning på batteri.

Eier ble meget forundret da jeg viste han hvordan spenningen falt når jeg målte på forskjellige punkter fra batteri til kjøleskap. Han har nå lagt opp større kvadrat og er veldig happy.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...