Jump to content

OBS: konvertering av gamle dekksoffisersertifikater


Poseidon

Recommended Posts

God kvelden gode båtvenner,

 

Jeg satt akkurat og leste noen rundskriv fra sjøfartsdirektoratet; da kom jeg over et som kan være av betydning for noen av dere og jeg vil derfor minne om dette rundskrivet.

 

Under NYHETER på min hjemmeside finnes et sammendrag, men de som behøver alle detaljene helt korrekt bør ta bryderiet med å lese selve rundskrivet . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Etter denne dato vil fritidsbåtskippersertifikat kun utstedes på grunnlag av utdanning av nyere dato (< 5 år) eller ved konvertering av høyere dekksoffiserssertifikater etter STCW-95 konvensjonen.

 

Slik jeg forstår dette vil det fortsatt være mulig etter 01012010 å konvertere høyere dekksoffisersertifikat til fritidsbåtskippersertifikat

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår dette vil det fortsatt være mulig etter 01012010 å konvertere høyere dekksoffisersertifikat til fritidsbåtskippersertifikat.

 

Ja, men heretter må det høyere sertifikatet være gått ut for mindre enn 5 år siden.

 

Pr idag kan du få D5L-sertifikat på grunnlag av et Kystskippersertifikat fra 1950 som gikk ut da STCW-reglene kom for mange herrens år siden - og det blir det slutt på . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I rundskrivet står det ingenting om det. Det står maks fem år for vitnemål, men har ingen tidsangivelse for høyere sertifikat.

 

Rundskriv fra det offentlige er ikke alltid like lettleste, men jeg leser iallefall dette til å dekke høyere sertifikat som er utgått for mer enn 5 år siden.....

 

"Ovennevnte inkluderer også utdanning til fritidsbåtskippersertifikat etter §4-2(13) i kvalifikasjonsforskriften. Konvertering av sertifikater etter eldre lov eller forskrift til D5L/D5LA vil fortsatt være mulig frem til 31.12.2009. Etter denne dato vil fritidsbåtskippersertifikat kun utstedes på grunnlag av utdanning av nyere dato (< 5 år) eller ved konvertering av høyere dekksoffiserssertifikater etter STCW-95 konvensjonen. "

 

Men jeg lar meg gjerne rettlede hvis du mener at jeg leser feil :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg forstår det fortsatt som det gjelder enten utdanning nyere enn 5 år ELLER høyere dekksoffisersertifikat uten tidsangivelse.

Uansett klønete formulert, jeg skal konvertere sertifikat som gikk ut i 2001 så må få gjort dette i høst for å være sikker.

Link to post
Share on other sites

Hvordan søker man om disse papirene?

Sender inn alle gamle papirer til sjøfart? eller er det egne skjema?

Er det noen i sjøfartsdirektoratet man kan ringe og snakke med? For det er jo sikkert mange individuelle hensyn ute og går her.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...