S/Y Emma Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 (redigert) Jeg lurte på en ting. Hva vil være lurest; Jeg trenger egentlig ikke båten før neste august. Bør jeg vente så lenge som mulig, for så å ta opp lån og kjøpe. Eller ta opp lån, og kjøpe i høst/vinter? Båter er vel billigere på høst/vinter sessongen? Tja. Mitt inntrykk er at båtprisane ikkje varierer så mykje som ein skulle tru. Ser mange annonserer med "haustkupp!" og "vinterkupp!" utan at prisen er noko annerleis enn elles i året. Einaste minuset med vinteren er at det er om lag 1/3 så mange båtar til sals på finn.no som om sommaren. Akkurat no er utvalet på topp. Men det betyr ikkje at det ikkje er gode kjøp å finne elles og. Eg følgte med på finn i eit halvt år før eg endeleg fann båten eg ville ha. Eg fann han i februar. Redigert 8.September.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Ok. Der svarte du litt på mitt neste spørsmål også. Iforhold til maxi båtene, på Finn ligger vel 84 til 140.000 og 95 til 270.000 (om jeg husker riktig). Er dette billig eller dyrt for disse? Sitér dette innlegget Link to post
simonstrumse Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Heisann. Jeg har gjort det samme som du tenker på. Jeg og kjæresten min flyttet nettopp ombord i en båt for en måned siden og trives nå godt på sjøen i Oslo. Se mer om båten og oss, på vår noe uoppdaterte blogg: http://livetombord.blogspot.com/ Båten er en Arabesque 32 (annonsen er desverre slettet fra Finn.no). Det er uansett en svenskbygd seilbåt fra 1974, og veldig romslig til å være en så gammel båt. Vi er veldig fornøyd med båten og livet ombord så langt, men jeg har følgende spørsmål til denne tråden. Er det noen som har gode råd når det gjelder dieselvarmer og varmtvannsvarmer? Er det noen som har vinterisolert en seilbå her? Og er det noen som vet om en grei båtplass i Oslo som tillater båtboere om vinteren utenom Aker Brygge? Ellers må du bare ta direktekontakt med meg. Jeg har kikket på mange av båtene som nevnes i denne tråden og vært i kontakt med eierene, fått pristilbud osv. Kan bare si at eter å ha sett 3 ferrosementbåter bestemte vi oss for å ekskludere det. Grunnen var at vi tenkte på alle de norske broene i ferrosement, som etter 20-30 år (alderen på de fleste ferrosementbåter) får rust i armeringen og faller fra hverandre eller må totalrenoveres. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Er det noen som har gode råd når det gjelder dieselvarmer og varmtvannsvarmer? Eg byta ut min gamle motorvarma varmtvasstank med ein Isotemp 25 slim varmtvassbereiar. Dette er eg godt nøgd med. Eg festa han med Tec7 heilt oppunder taket i cockpitbenken. Der heng han utan å ta opp mykje plass. Tanken går både på 220V og på motorvarme, og held temperaturen svært godt. Det går an å dusje eit døgn etter han har vorte kobla ifrå landstraumen. 25 liter varmevatn (og 25 liter kaldt vatn) held til ein god dusj. Han held sikkert til både deg og dama om de ikkje dusjar for lenge. Eg har no budd i båt sidan mai (finn-annonsa), og stortrivst med det. Kjekt å høyre at fleire vel å flytte på sjøen Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 En virkelig fin båt du har der Steinsvik! Gleder meg som bare det til å flytte på sjøen:) Spør igjen, noen som har formening om prisen på Maxi 84, kr.140.000-150.000? Er dette billig eller dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 140000 er nok ikke dyrt for en Maxi 84 og 250000 er grei for en Maxi 95. Husk at så pass gamle båter kan være i veldig forskjellig tilstand. Er motoren skiftet, Båten velholdt, nyere seil er det verdt en del. Ellers er det også greit at skrogjennomføringer har blitt skiftet, stånde rigg skiftet og tauverk ellers i bra stand. Plusspunkter også for anerkjent varmeapperat, nye polster, elektrisk ankervinsj, tauverk til cockpit, epoxybelagt undervannsskog, etc etc. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
mingebretsen Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 OK. Hvor stor fordel er det med rullefokk (om det er det det heter)? Det ser veldig praktisk ut, men har aldri seilt med det. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Joda, jeg har bare sett etter båt med rullefokk. Virkningsgrad er riktig nok mindre hvis de er delvis revet (innrullet) enn et tilsvarende fokk. Men seiler du ikke regatta er det bare fordeler med rullefokk, spesiellt når du seiler uten mannskap. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
mingebretsen Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 OK. Hvis båten ikke har dette, er det mulig å sy om nåværende fokk til rullefokk? Isåfall, hvor mye koster noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Var nå nettop å så på en Bostrøm B31 (se Finn.no, en bostrøm til 155.000 i Kristiansand). Jeg likte den veldig godt. Ser det eneste folk klager på med denne er trangt i cockpit og bak rattet, men dette var ikke noe jeg noterte meg mens jeg så på den. Er dette et bra valg? Har tenkt å prute litt. Men er 155 for den dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 For å få rullefokk må du ha en rulle og en forstagsprofil som kan snurre rundt forstaget. Furlex og ProFurl er de mest vanlige (?) og så finnes Plastimo og sikkert andre også. Sy om en gammel fokk med kroker til rullefokk er mulig, men du må vurdere pris/nytte. Dersom det er en eldre fokk (med begrenset gjenværende levetid) er det langt fra sikkert at du vil spare noe ved å sy om den gamle. Det finnes også seil å få kjøpt brukt (seilas.no eller seilmakernes hjemmesider). 155 k for en B31 er ikke billig ihvertfall. Da skal den jammen være strøken. Men jeg kjenner ikke båten du henviser til, så det kan jo hende den er verdt det. De fleste B31 er vel innredet av selvbyggere? Kan ta feil vedr dette, men trodde nå det var tilfelle. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
mingebretsen Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 OK, takk:) B31 som det er snakk om er linket under. Kan prøve å prute litt. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...olderId=1405383 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 B31-båtane kjem vel i to utgåver også? Meinar dei har ein B31 MKII som har eit litt meir kurant skrog, m.a. med større ståhøgd innvendig. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Ja, båten jeg ser på er MKII. Dener fra 79, og MKII kom vel siste halvdel av 70. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Er det noen som har vinterisolert en seilbå her? - Sjøvannet isolerer jo under vannlinjen. Og på dekket er det ganske vanlig dekke til med disse gule isolasjonsmattene med plastytterlag på vinteren (de mattene du ofte ser i grøften ved veiarbeid). Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kødd Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Her er et system for rulle-forseil for bruk med eksisterende seil: http://www.rullfock.se/index.htm Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Det er jo og greit å ha fulgt med en stund før du kjøper. Eksempelvis så jeg en båt som lå hele sommeren til 279' før annonsen gikk ut. Etter noen måneder er den nå lagt ut igjen til over 300'. Så jeg vet ikke helt hva som er den gunstigste tiden for å kjøpe.... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Absolutt. Det er ikkje alltid best å slenge seg på det første og beste ein ser på finn. Eg følgte med i over eit halvt år før eg fann båten eg ville ha. Sjølv om eg ikkje angrar på kjøpet, kunne eg gjerne venta litt til. No har eg lyst på ein Bostrøm 37 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Har du ikke nok båt nå ? Tenkte å se ned til deg en dag, men du er nok som oftest på jobb. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
S/Y Emma Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Jauda, båten er vel og bra han. Men eg har allereie fått firefotssjuka Er berre å stikke innom dersom du er i Ørsta ein dag, men eg er på jobb til kl 17. Båten ligg nesten ytst på A-piren. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
jupan Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Jauda, båten er vel og bra han. Men eg har allereie fått firefotssjuka Kjøper du den blir jeg gretten.......... :p JRO Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Men eg har allereie fått Blir vel noe lang hentetur Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Blir vel noe lang hentetur Med en Boström 37?? Spør Ragnar Kvam, han har vel tatt runden flere ganger med en sånn.... .. skjønte akkurat at du kødda.... OK, god natt. Over og ut. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
S/Y Emma Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 det jawik sikta til var at han var med meg rundt Stad då eg henta båten i februar Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 29.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) Hei, Ting går stadig fremover. Jeg har nå fått lån fra banken. Har rundtom 140-150 og bruke på båt. Jeg forelsket meg endel i en Bostrøm B31 (http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18664680&folderId=1405383) som lå til salgs rett her hvor jeg bor. Denne ble desverre solgt rett foran meg Men heldigvis er jeg ute i god tid, har hele vinteren på meg. Tenkte jeg vil prøve å kjøpe før våren kommer, med tanke på at prisene gjerne stiger litt på våren. Hvis noen her på båtplassen skulle ha en båt de ville selge, på rundt 30 fot og i denne prisklassen er det bare å ta kontak, evt om dere ser en båt på finn dere syntes passer til dette bruket, har erfaringer med etct:) Det er en Alo 33 ute på finn nå som virkelig ser fin ut, med dusj og hele pakka. Det eneste dumme er at den er omtrent 50.000 kroner for dyr;) Redigert 29.September.2009 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.