Jump to content

Flytte ut i seilbåt, en prosess

mingebretsen

Recommended Posts

Jeg lurte på en ting. Hva vil være lurest; Jeg trenger egentlig ikke båten før neste august. Bør jeg vente så lenge som mulig, for så å ta opp lån og kjøpe. Eller ta opp lån, og kjøpe i høst/vinter? Båter er vel billigere på høst/vinter sessongen?

Tja.

Mitt inntrykk er at båtprisane ikkje varierer så mykje som ein skulle tru. Ser mange annonserer med "haustkupp!" og "vinterkupp!" utan at prisen er noko annerleis enn elles i året. Einaste minuset med vinteren er at det er om lag 1/3 så mange båtar til sals på finn.no som om sommaren. Akkurat no er utvalet på topp.

Men det betyr ikkje at det ikkje er gode kjøp å finne elles og. Eg følgte med på finn i eit halvt år før eg endeleg fann båten eg ville ha. Eg fann han i februar.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Heisann.

Jeg har gjort det samme som du tenker på. Jeg og kjæresten min flyttet nettopp ombord i en båt for en måned siden og trives nå godt på sjøen i Oslo.

Se mer om båten og oss, på vår noe uoppdaterte blogg: http://livetombord.blogspot.com/

Båten er en Arabesque 32 (annonsen er desverre slettet fra Finn.no). Det er uansett en svenskbygd seilbåt fra 1974, og veldig romslig til å være en så gammel båt.

Vi er veldig fornøyd med båten og livet ombord så langt, men jeg har følgende spørsmål til denne tråden.

Er det noen som har gode råd når det gjelder dieselvarmer og varmtvannsvarmer?

Er det noen som har vinterisolert en seilbå her? Og er det noen som vet om en grei båtplass i Oslo som tillater båtboere om vinteren utenom Aker Brygge?

Ellers må du bare ta direktekontakt med meg. Jeg har kikket på mange av båtene som nevnes i denne tråden og vært i kontakt med eierene, fått pristilbud osv.

Kan bare si at eter å ha sett 3 ferrosementbåter bestemte vi oss for å ekskludere det. Grunnen var at vi tenkte på alle de norske broene i ferrosement, som etter 20-30 år (alderen på de fleste ferrosementbåter) får rust i armeringen og faller fra hverandre eller må totalrenoveres.

Er det noen som har gode råd når det gjelder dieselvarmer og varmtvannsvarmer?

Eg byta ut min gamle motorvarma varmtvasstank med ein Isotemp 25 slim varmtvassbereiar. Dette er eg godt nøgd med. Eg festa han med Tec7 heilt oppunder taket i cockpitbenken. Der heng han utan å ta opp mykje plass. Tanken går både på 220V og på motorvarme, og held temperaturen svært godt. Det går an å dusje eit døgn etter han har vorte kobla ifrå landstraumen. 25 liter varmevatn (og 25 liter kaldt vatn) held til ein god dusj. Han held sikkert til både deg og dama om de ikkje dusjar for lenge.

Eg har no budd i båt sidan mai (finn-annonsa), og stortrivst med det. Kjekt å høyre at fleire vel å flytte på sjøen :cheers:

140000 er nok ikke dyrt for en Maxi 84 og 250000 er grei for en Maxi 95. Husk at så pass gamle båter kan være i veldig forskjellig tilstand. Er motoren skiftet, Båten velholdt, nyere seil er det verdt en del.

Ellers er det også greit at skrogjennomføringer har blitt skiftet, stånde rigg skiftet og tauverk ellers i bra stand. Plusspunkter også for anerkjent varmeapperat, nye polster, elektrisk ankervinsj, tauverk til cockpit, epoxybelagt undervannsskog, etc etc.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Joda, jeg har bare sett etter båt med rullefokk. Virkningsgrad er riktig nok mindre hvis de er delvis revet (innrullet) enn et tilsvarende fokk. Men seiler du ikke regatta er det bare fordeler med rullefokk, spesiellt når du seiler uten mannskap.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

For å få rullefokk må du ha en rulle og en forstagsprofil som kan snurre rundt forstaget. Furlex og ProFurl er de mest vanlige (?) og så finnes Plastimo og sikkert andre også.

Sy om en gammel fokk med kroker til rullefokk er mulig, men du må vurdere pris/nytte. Dersom det er en eldre fokk (med begrenset gjenværende levetid) er det langt fra sikkert at du vil spare noe ved å sy om den gamle. Det finnes også seil å få kjøpt brukt (seilas.no eller seilmakernes hjemmesider).

155 k for en B31 er ikke billig ihvertfall. Da skal den jammen være strøken. Men jeg kjenner ikke båten du henviser til, så det kan jo hende den er verdt det. De fleste B31 er vel innredet av selvbyggere? Kan ta feil vedr dette, men trodde nå det var tilfelle.

S/Y Surprise

• 3 uker senere...

Hei,

Ting går stadig fremover. Jeg har nå fått lån fra banken. Har rundtom 140-150 og bruke på båt. Jeg forelsket meg endel i en Bostrøm B31 (http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18664680&folderId=1405383) som lå til salgs rett her hvor jeg bor. Denne ble desverre solgt rett foran meg :confused:

Men heldigvis er jeg ute i god tid, har hele vinteren på meg. Tenkte jeg vil prøve å kjøpe før våren kommer, med tanke på at prisene gjerne stiger litt på våren.

Hvis noen her på båtplassen skulle ha en båt de ville selge, på rundt 30 fot og i denne prisklassen er det bare å ta kontak, evt om dere ser en båt på finn dere syntes passer til dette bruket, har erfaringer med etct:)

Det er en Alo 33 ute på finn nå som virkelig ser fin ut, med dusj og hele pakka. Det eneste dumme er at den er omtrent 50.000 kroner for dyr;)

Redigert av mingebretsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...