Enzo Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Til de av dere som har bodd i båt en stund. Hva er vannforbruket for 2 voksne personer til vanlig matlaging og en rask dusj 2-3dager i uken ? (resten av dusjene tenkte vi å ta på treningssenteret) ren gjetning ,hvor ofte må vi fylle vann når vi har vanntank på rundt 400liter Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 No bur eg rett nok åleine, men dersom eg dusjar om bord og vaskar opp annan kvar dag held mine 150 liter i kring fem dagar. Dusjar eg ikkje, kan eg greie meg eit par veker utan påfyll. Eg er kanskje litt vel sparsam med vatnet, då eg veit at tanken ikkje er så stor. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sun Flyer Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Enzo: Du kan klare deg med å fylle en gang i uka hvis du tenker på det når du bruker vannet. Vi fyller to ganger i uke og bruker mye vann. Har ingen dusjmulighet på land. Vi har 400 liter vann nå og hadde 300 liter på den forrige båten. Likevel fyller vi like ofte, så man bruker mer jo større tank man har... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
mingebretsen Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Er det noen av dere båtboere som bor i Oslo? Hvilken havn ligger dere i? Jeg sitter nå å ser på Frognerkilen boblehavn som ser bra ut, med internett, dusj og sentral beligenhet. Tips til bra, og gjerne billige havner? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 I Frognerkilen fryser du inne om vinteren, og mest sannsynlig får du ikke fylt vann der heller. Jeg har bodd på aker brygge noen år, og bor på anlegget til lasa ved vækerø nå. Her er det sjeldent is, men vannet blir stengt av om vinteren (det finnes kran ved bygget så man kan fylle noen kanner hvis man vil/må. Jeg foretrekker en tur på fjorden og drar gjerne til aker brygge en gang i måneden for å fylle vann. Det fungerer helt fint. Jeg har ca. 800 liter vann, og det holder i en måned når jeg tar en kjapp dusj hver morgen. Er man flere ombord øker forbruket kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Ok, det er boblehavn der, men du mener at det fryser mellom Bygdøy og fastlandet? Hvor vil du anbefale havn, annet en Aker brygge? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Ok, det er boblehavn der, men du mener at det fryser mellom Bygdøy og fastlandet? Hvor vil du anbefale havn, annet en Aker brygge? Jeg ville lagt meg i en havn hvor du har muligheten til å ta båten ut om vinteren også. Det er det båter er laget for, og jeg tror det vil være veldig kjedelig å gro inne et sted i 3-4 måneder uten å kunne forflytte seg. Det blir også mye mer tungvint med vannfylling. BTW så tror jeg ikke du får lov til å bo i båten i frognerkilen eller noen av de andre havnene rundt der. Kjenner folk som har blitt jagd vekk der før, selv om det var midt på sommeren. Hvis jeg ikke husker feil er det veldig små strøkurser der også. Det nærmeste og beste alternativet slik jeg ser det er enten kongen, men der er det vanskelig å få plass har jeg hørt, eller på vækerø hvor jeg ligger. Her blir plassen min ledig da jeg skal flytte sørover. Her er det 16 amp. strømkurser, 10 min å sykle til aker brygge, 5 min å gå til buss, butikk og skøyen (hvor de har alle mulige butikker), 5 min å gå til lysaker brygge hvor det er båtutstyrsjappe, restauranter, tog og buss i massevis og trenger du noen smådeler til båten din kan du kjøpe de på ett min fra båten og gratis parkering rett ved havna. Dessuten er det stort sett isfritt hele vinteren (med unntak av i fjor hvor det var is en måneds tid). Mye billigere enn aker brygge. Jeg sparer ca. 25-30000 på vinteren på å ligge her istedetfor aker brygge. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hei, Er det slik at det er svært få havner i oslo hvor dusj fasiliteter er åpent om vinteren? Jeg vet om herbern og hvilehavn som har åpent hele året på slike fasiliteter. Andre små havner, stenger alle de slike ting når vinteren kommer? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 jepp! Det er nok noe av grunnen til at det har blitt så pupulært å bo på herbern, men prisnivået begynner å bli veldig høyt så flere og flere ser etter andre alternative. Vet at endel benytter dusjer på lokale treningsstudioer o.li., men erfaringsmessig flytter flesteparten av disse på land etter maks en vinter. Skal du bo i båt ville jeg absolutt lagt meg i en havn med slike fasiliteter da det ellers blir veldig tungvint og styrete å bo i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 En av fordelene å bo i båt er at man kan bo i sentrum av den byene man foretrekker. Jeg kan ikke tænke meg annen vinterhavn i Oslo en Herbern og prisforskjellen for meg er ikke den summen etter jeg trekker fra de jeg ellers bruker i taxi etter en bytur eller når jeg tar fly der flytoget er i gåavstand. Parkering på Kongen er en 10min spassetur og prisen er 96kr i uke. Når vi nærmer oss sommer er tid til å reise på grunn av bråkende motorbåtidioter... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
mingebretsen Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Ok, ja, jeg vil gjerne på herbern om vinteren. Satte meg på venteliste der for neste vinter for en Mnd siden. Hvor sikker er jeg da å få plass? Vansklig å få plass der? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 De er ledige plasser nå! Dem setter altid opp venteliste til å rettferdiggjøre prisene sine, men dem er og blir knollogtott... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sailing Moana Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Når vi nærmer oss sommer er tid til å reise på grunn av bråkende motorbåtidioter... Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Bjørn Kenneth Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Er det ikke litt slik at det ordner seg for snille gutter? Er vel lettere å få seg plass om man møter opp med båten......?? Skal forøvrig flytte i båt fra nyåret jeg også.... Sitér dette innlegget Bloggen min! | Mitt store gründerprosjekt: Norges største håndballmagasin på nett | Ferie i London Link to post
mingebretsen Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Hei igjen og God Jul alle sammen:-) En bekjent av meg har en dobbe i indre oslo fjord jeg kan leie til en billig penge. Men, jeg stiller min skepsis til å ligge på bøye. Må vell ha jolle for å komme inn til land da, greit nok det på en fin sommerdag, heller værre midt i en storm. Noen som har erfaring med å ligge ved bøye? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 (redigert) hva med strøm, får du det ved bøya? Uansett høres det veldig upraktisk ut. Redigert 18.Desember.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
mingebretsen Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 hihi, det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Da er det helt uaktuelt. Satser uansett på Aker Brygge om vinteren, men mangler plass for sommer halvåret. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Eg kjenner ein kar som budde eit halvt år i Oslo i ein 28 fots seglbåt. Han låg på svai med anker heile tida og rodde til land kvar dag. Det er med andre ord muleg, men ikkje direkte praktisk for å seie det sånn Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sun Flyer Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Om sommeren kan det jo fungere med bøye. Iallefall hvis man sørger for lading med solceller og vindgenerator. Det er jo slik man holder hjulene i gang på langtur? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
mingebretsen Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Joda, riktig det. Men da må jo slikt utstyr kjøpes inn, ettersom i mitt tilfelle har jeg ikke dette. Er ting jeg vil kjøpe en gang i tiden, men skulle gjerne sluppet den investeringen i år. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jeg kom til å undre på noe. Ved kjøp av slik liten vindmølle, hvr mye strøm genererer en slik i gjennomsnittet igjennom en mnd i Norge? Er klart det er vanskelig å si, men lurer altså på hvor lang tid det vil ta å spare inn pengene brukt, i lavere strømregninger. Kom til å tenke på dette da jeg i en annen post så at strømprisene på herbern ble økt med 25%. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Med vindmølle oppnår du 2 ting. 1. Du får ladet batteriet fortere enn via solcelle, om det blåser vel å merke, og det gjør det forholdsvis ofte ved sjøen. Mener en grei vindmølle yter 150 watt, som vil si innpå 2 vanlige solcellepaneler. (Joda det finnes paneler på 120 Watt og kanskje mer, men da tar de stoor plass) 2. Du blir upopulær hos nære naboer. Min erfaring er at vindmøller støyer ganske infernalsk ved en viss vindstyrke. Mulig at det er forskjell på typer, men tror det er et problem om det er en nogenlunde kapasitet på vindmøllen. Har en hyttenabo med en slik og den begynner først å snurre ved en bestemt vindstyrke, da tar den av med et hviiin. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Kaftein ØL Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Jeg hadde ikke investert fem øre i vindmølle hvis formålet ditt er å spare penger når du ligger i havn og bor i båten. Det er ett og slett bare tull! Det koster deg ikke mange kronene i strøm å drive en batterilader som lader like mye som vindgeneratoren. Mest sannsynlig så sparer du så lite på investeringen at du aldri sparer det inn i forhold til å ha en 10 amp. landstrømlader. Hvis du skal bo i båten bør du absolutt ha en plass med landforbindelse og tilgang på strøm og vann, hvis ikke tror jeg du blir lei båtboerlivet ganske kjapt. Det er sikkert muligheter for å leie en båtplass på killingen på bygdøy i sommerhalvåret. Der er det fint å ligge, men mulig du finner rimligere plasser et annet sted da du har ganske liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 24.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Kaftein ØL: Ok, takk for svar! Skal ha vindmølle uansett, ettersom jeg skal dra på planlagt langseilas på et par år om et par år, men utsetter innkjøpet av mølla til økonomien er litt bedre da;) Ang. plass. Tenker jeg skal ringe litt rundt til de forskjellige havnene å høre på pris og plass. Er det veldig vanskelig å få leid plass i Oslo på sommeren? Seiler opp til Oslo rundt 20.juli. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Da nærmer den tiden seg at jeg skal begynne å kjøpe inn og montere diverse utstyr. Det er snakk om komfyr, kjøleagregar og landstrøm. Jeg har tittet litt rundt på nettet, og kommet frem til noen produkter jeg syntes ser bra ut. Tenkte å høre om dere hadde noen andre meninger eller anbefalinger av produkter? Sleipner kjøleagregat (til eksisterende innebygd kjølekum) Eno komfyr Landstrømpakke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.