Jump to content

Flytte ut i seilbåt, en prosess

mingebretsen

Recommended Posts

• 2 uker senere...

I Frognerkilen fryser du inne om vinteren, og mest sannsynlig får du ikke fylt vann der heller. Jeg har bodd på aker brygge noen år, og bor på anlegget til lasa ved vækerø nå. Her er det sjeldent is, men vannet blir stengt av om vinteren (det finnes kran ved bygget så man kan fylle noen kanner hvis man vil/må. Jeg foretrekker en tur på fjorden og drar gjerne til aker brygge en gang i måneden for å fylle vann. Det fungerer helt fint.

Jeg har ca. 800 liter vann, og det holder i en måned når jeg tar en kjapp dusj hver morgen. Er man flere ombord øker forbruket kjapt.

Ok, det er boblehavn der, men du mener at det fryser mellom Bygdøy og fastlandet? Hvor vil du anbefale havn, annet en Aker brygge?

Jeg ville lagt meg i en havn hvor du har muligheten til å ta båten ut om vinteren også. Det er det båter er laget for, og jeg tror det vil være veldig kjedelig å gro inne et sted i 3-4 måneder uten å kunne forflytte seg. Det blir også mye mer tungvint med vannfylling. BTW så tror jeg ikke du får lov til å bo i båten i frognerkilen eller noen av de andre havnene rundt der. Kjenner folk som har blitt jagd vekk der før, selv om det var midt på sommeren. Hvis jeg ikke husker feil er det veldig små strøkurser der også. Det nærmeste og beste alternativet slik jeg ser det er enten kongen, men der er det vanskelig å få plass har jeg hørt, eller på vækerø hvor jeg ligger. Her blir plassen min ledig da jeg skal flytte sørover. Her er det 16 amp. strømkurser, 10 min å sykle til aker brygge, 5 min å gå til buss, butikk og skøyen (hvor de har alle mulige butikker), 5 min å gå til lysaker brygge hvor det er båtutstyrsjappe, restauranter, tog og buss i massevis og trenger du noen smådeler til båten din kan du kjøpe de på ett min fra båten og gratis parkering rett ved havna. Dessuten er det stort sett isfritt hele vinteren (med unntak av i fjor hvor det var is en måneds tid). Mye billigere enn aker brygge. Jeg sparer ca. 25-30000 på vinteren på å ligge her istedetfor aker brygge.

jepp! Det er nok noe av grunnen til at det har blitt så pupulært å bo på herbern, men prisnivået begynner å bli veldig høyt så flere og flere ser etter andre alternative. Vet at endel benytter dusjer på lokale treningsstudioer o.li., men erfaringsmessig flytter flesteparten av disse på land etter maks en vinter. Skal du bo i båt ville jeg absolutt lagt meg i en havn med slike fasiliteter da det ellers blir veldig tungvint og styrete å bo i båt.

En av fordelene å bo i båt er at man kan bo i sentrum av den byene man foretrekker. Jeg kan ikke tænke meg annen vinterhavn i Oslo en Herbern og prisforskjellen for meg er ikke den summen etter jeg trekker fra de jeg ellers bruker i taxi etter en bytur eller når jeg tar fly der flytoget er i gåavstand. Parkering på Kongen er en 10min spassetur og prisen er 96kr i uke.

Når vi nærmer oss sommer er tid til å reise på grunn av bråkende motorbåtidioter... :sailing:

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg kom til å undre på noe. Ved kjøp av slik liten vindmølle, hvr mye strøm genererer en slik i gjennomsnittet igjennom en mnd i Norge? Er klart det er vanskelig å si, men lurer altså på hvor lang tid det vil ta å spare inn pengene brukt, i lavere strømregninger.

Kom til å tenke på dette da jeg i en annen post så at strømprisene på herbern ble økt med 25%.

Med vindmølle oppnår du 2 ting.

1. Du får ladet batteriet fortere enn via solcelle, om det blåser vel å merke, og det gjør det forholdsvis ofte ved sjøen. Mener en grei vindmølle yter 150 watt, som vil si innpå 2 vanlige solcellepaneler. (Joda det finnes paneler på 120 Watt og kanskje mer, men da tar de stoor plass)

2. Du blir upopulær hos nære naboer. Min erfaring er at vindmøller støyer ganske infernalsk ved en viss vindstyrke. Mulig at det er forskjell på typer, men tror det er et problem om det er en nogenlunde kapasitet på vindmøllen. Har en hyttenabo med en slik og den begynner først å snurre ved en bestemt vindstyrke, da tar den av med et hviiin.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg hadde ikke investert fem øre i vindmølle hvis formålet ditt er å spare penger når du ligger i havn og bor i båten. Det er ett og slett bare tull! Det koster deg ikke mange kronene i strøm å drive en batterilader som lader like mye som vindgeneratoren. Mest sannsynlig så sparer du så lite på investeringen at du aldri sparer det inn i forhold til å ha en 10 amp. landstrømlader. Hvis du skal bo i båten bør du absolutt ha en plass med landforbindelse og tilgang på strøm og vann, hvis ikke tror jeg du blir lei båtboerlivet ganske kjapt. Det er sikkert muligheter for å leie en båtplass på killingen på bygdøy i sommerhalvåret. Der er det fint å ligge, men mulig du finner rimligere plasser et annet sted da du har ganske liten båt.

Kaftein ØL: Ok, takk for svar! Skal ha vindmølle uansett, ettersom jeg skal dra på planlagt langseilas på et par år om et par år, men utsetter innkjøpet av mølla til økonomien er litt bedre da;)

Ang. plass. Tenker jeg skal ringe litt rundt til de forskjellige havnene å høre på pris og plass. Er det veldig vanskelig å få leid plass i Oslo på sommeren? Seiler opp til Oslo rundt 20.juli.

Da nærmer den tiden seg at jeg skal begynne å kjøpe inn og montere diverse utstyr.

Det er snakk om komfyr, kjøleagregar og landstrøm.

Jeg har tittet litt rundt på nettet, og kommet frem til noen produkter jeg syntes ser bra ut. Tenkte å høre om dere hadde noen andre meninger eller anbefalinger av produkter?

Sleipner kjøleagregat (til eksisterende innebygd kjølekum)

Eno komfyr

Landstrømpakke

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...