JGH Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Ville heller satset på Isotherm sitt kjøleaggregat som du får her Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Sjøga Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Helt enig med JGH om isoterm sitt. bruker mye mindre strøm, som er litt vesentlig i en seilebåt. har den selv og er kjempefornøyd. kan til og med fryse isbiter til drinken en varm sommernatt Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 (redigert) Ettersom jeg planlegger jordomseiling med avreise om to år må ting gjøres. Jeg må gå igjennom alle utgifter, redusere der det kan reduseres. En tydelig utgift vil jo være å ligge på herbern eller annen havn. Et gratis alternativ er å finne en god ankringsplass ikke så langt fra land og ligge der. Det er absolutt ikke ideelt. Det vil være tungt, og kjedelig mange ganger når det blåser kraftig, og regnet plasker ned og jeg må tøffe ut i en liten gummibåt til båten. Men, man vil jo slippe støy fra byen, og absolutt være mer ute i naturen. For at noe slikt kan gjøres måtte jeg jo kjøpt inn en vindmølle for å få strøm. Innspill? Edit: skulle dårlig vær eller en fuktig kveld på byen gjøre det vanskelig å komme ut til byen har jeg bror og familie som jeg kan ta meg inn for natten hos. Er som sagt klare negative ting det, men de positive (økonomi og naturopplevelser) frister. Redigert 21.Mars.2010 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Litt lenger unna Oslo Rådhus kan man sikkert ligge noen uker ved nedlagte brygger uten å betale - er imidlertid usikker om dette er en stor forbrytelse. Å basere dagliglivet på å ta gummibåten mellom båt og land høres ikke fristende ut. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Sleipner kjøleagregat (til eksisterende innebygd kjølekum) Jeg ville helt klart holdt meg unne supercoolversjonene. Selv har jeg akkurat valgt en løsning tilsvarenede det JGH forslår, men jeg skal ikke på jordomseiling. Om du først skal på fordomseiling, er det nok et langt dyrere annlegg med ASU og sjøvannskjøling du vil ha mest nytte av. Man snakker da fort om 10-15 båtlapper, men du får da noe som er beregnet på varmere farvann og som bruker mindre strøm for å holde maten spiselig over lengre tid. Ang billige båtplasser i Oslo, tror jeg du skal ha flaks om du finner noe og om du snakker gratis, må du har griseflaks. Det er noen som velger å legge seg til de store metallbøyene utenfor Gressholmen sommerstid og jeg tror ikke man betaler for å ligge der. Da kan man bruke jolle frem og tilbake til byen, eller ta rutebåten til og fra Gressholmen (og jolla de siste få metre). Dette gjelder seff bare sommerstid. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sun Flyer Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Slik som vinteren har vært på østlandet kan du jo spasere i land selv om du ligger på svai... Med den rette innstillingen kan det kanskje gå greit forutsatt at du har varmesystem som ikke bruker strøm, kun led-belysning og både vindmølle og solpanel. Det er jo bare å prøve, så ser du om det går. Folk som ikke bor i båt tror gjerne at alle boløsninger må kunne vare livet ut. Jeg vil se fleksibelt på det og mener at det er verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
mingebretsen Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Er veldig enig med deg Sun Flyer. Er ikke mer avansert en å prøve. Fungerer det ikke finner jeg meg en skikkelig havn å ligge ved. Fungerer det i et halvt år så har jeg da spart de pengene og har værtfall oppnåd det. Jeg vil prøve, så får vi se hvordan det er hehe, hadde nok vært gøy å gå ut av båten, ned på isen og inn til byen. Men håper nå alikevel jeg skal slippe det, liker ikke kulde;) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Det er nok langt lettere å finne båtplass til en rimelig penge vinterstid. Så kan man jo ligge i utehavn sommerstid. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mingebretsen Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Kom fram til at jeg ikke vil klare å få nok strøm ved å ligge på svai. En vindmølle vil vel gi alt for lite strøm, da ifølge yr.no gjennomsnitts vindhastigheten i Oslofjorden ligger på 2 sekund meter. Har fått meg plass på Killingen Bygdøy. Boblehavn som er trygt inngjærdet og i flotte omgivelser. Andre fra BP som bor på Bygdøy? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Kor mykje kostar det å bu i båt på Killingen? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 (redigert) Steinsvik: Koster 17.600 for sommeren, 5000 for vinteren (om jeg husker riktig). EDIT: Ser du også skal seile jorda rundt snart. Du drar i 2013? Jeg planlegger avreise i 2012, møtes kanskje på verdenshavene da;) Redigert 7.April.2010 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 I utgangspunktet reiser eg i 2012, med mindre økonomien tvingar meg til å reise i 2013. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Enzo Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Skal dere reise avgårde sommeren 2012 da blir dere ikke alene, vi planlegger også avreise den sommeren, egentlig er jeg klar neste sommer men kona er usikker på om det kanskje er et år for tidlig Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 (redigert) Ser ut til at det vert ein heil del båtar på tur i 2012. På Sorgenfri.com er det også ein del som skal segle av garde då. Båten min er nedbetalt ved årsskiftet 2011/2012, så skal eg ta opp banklån til forbruk undervegs (om eg greier å trygle meg til garanti). Planen er å segle heilt rundt på tre år. Det einaste minuset er at eg så langt manglar fast mannskap. Mange vil vere med på etappar, men ikkje i tre år. Kanskje er det nokon kvinnfolk her inne som kan tenkje seg å vere med?, hehe Redigert 7.April.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Se her ja, ikke bare jeg som skal på tur. Har opprettet en forumtråd hvor alle vi som skal reise rundt den tida kan sammarbeide litt og få råd til rutevalg osv. Ettervært som avreise nærmer seg kan det jo være greit å vite hvor dere andre skal være når, så man vet hvor man kan forvente å møte på en anna Norsk båt Vi som planlegger jordomseiling (Avreise 2012 +/-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.