Jump to content

Batteriskifter. Kan eg veksle mellom start forbruk mens motor går?


Birchwood 320

Recommended Posts

Har i dag en dårlig løsning på batteribank. 4 stk 95 ah til start i 24 volt og noe forbruk. (Toalett , lensing , lanterner.) så har eg altså 3 115 ah i 12 volt forbruk med 24 - 12 volt lading. Desse converterene kan også brukes som strømforsyning. Så eg tenker å bygge om til 2 x 24 volt systemer. Altså start og forbruk med 24 - 12 fra forbruk. Men eg trenger altså en batterivelger for 24 volt systemet. Eg har 2 motorer som begge lader 24 volt system. Når eg da skal starte motor så velger eg feks batt bank 1 som da er start og starter motorer. Men kan eg veksle over til "ALL" på batterivelgeren mens motor går???

 

Eller er der anna løsning. Har kikket litt på Ingar sine innlegg men eg finner ikke alle dei kablene eg trenger til et automatisk system som veksler selv.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være forsiktig med å være bastant i mine påstander og batteri-systemet ditt er mer enn det jeg klarer å fordøye - så tidlig en søndag morgen - men, hvis du har en vanlig batterivelger med 1 - both (begge) - 2 og null - så er det slik at du ikke klarer å switche direkte mellom 1 og 2.

 

Du via <both> for å gjøre det, og da har strømmen alltid kontakt med det ene - begge og til slutt det andre batteriet (eller bankene da...). Det er en sikker måte å gjøre det på, så dynamoen kan levere strøm hele tiden under vekslingen.

 

:crazy: Men det var kanskje ikke spørsmålet en gang... :confused:

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er redd om du har velger med: 1, both, 2, så får du kutt i strømmen om du skifter mens motor går.(Når en trykker inn sikkerhetsknappen trykkes metall broen innvendig bort fra kontaktorene. Og da kan dynamo ryke om jeg ikke husker helt feil.

 

Du får nok mange gode tips i løpet av dagen.

Link to post
Share on other sites

Legg opp helt separate systemer på hhv. start og forbruk, og relestyring på ladingen slik at bankene koples sammen etter start. Da slipper du å huske å switche frem og tilbake, forbruksbanken får alltid lading så lenge motoren går, og startbanken er alltid fulladet! Enkelt og greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

for noe vas, er ikkje vitsen med en 1, 1&2 ,2 bryter at en skal kunne vende på den mens motoren går da?! Dette har eg gjort i alle år og fungerer utmerket. Om du har noe billig Kina juggel så kansje det ikkje går men om du har voltmeter, lys eller whatever i båten så kan du sjå om det hopper, lyset blinker osv når du vender bryteren med motoren av. Da får du svaret servert

Link to post
Share on other sites

De fleste slike vendere har kontakt hele veien, også mellom 1,2 og both. Dvs at at kontakten med motor/dynamo ikke brytes med mindre man velger off.

Det kan finnes vendere som bryter helt når man switcher, men de tror jeg tilhører sjeldenhetene idag.

Jeg har ikke bare hovebrytere, og må passe på å ikke slå av motor motor under gange. Det er null problem

Link to post
Share on other sites

Ser det er ein som poengterer at en kan skifte mellom batt mens motor går men bare for ekstern regulator

 

lue Sea High Performance Battery Switch (9002e) Spenning: Maks 32V - innslag (innrush rating): 0,25 sekunder (10 repetisjoner) 1600 Amp. - start (cranking rating): 9,75 sekunder (10 repetisjoner) 700 Amp. - kortvarig (intermittent rating): 5 minutter (UL 1107) 600 Amp. - kontinuerlig (continuous rating): (UL 1107) 350 Amp. Denne hovedstrømsbryteren er også utstyrt med AFD. Det vil si at bryteren kan flyttes mellom 1 og 2 mens motoren går. Gjelder kun for dynamoer med ekstern regulator. Selvlysende fargekoder. Gasstett og gnistsikker. Montering utenpåliggende eller innfelt. Støpt i Lexan polykarbonat plast. Spesifikasjoner ihht: UL1107, UL 1500, SAE J171. Mål (mm): H=98, D=79, B=98

 

Derfor er eg så usikker

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det var da svært så komplisert dette skulle gjøres da, skal du til månen? Alle slike brytere kan vendes med motor igang

 

Javel javel. rolig. Skal ikke til månen da men. Gidder liksom ikke kvelde to dynamoer for morro skyld

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har en BEP batterivelger av denne typen.

Har i flere år brukt den til å veksle mellom batteriene mens motoren går, uten at dynamoen har tatt skade av det.

 

Da er denne innkjøpt. Takk for innspill folkens

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...