Jump to content

Hvor er R/S Skomvær II (har Andelsbrev)

beertrip

Recommended Posts

Hei

Holder på å gå igjennom masse papirer etter min nylig avdøde far

Der fant jeg dette "andelsbrevet" som jeg ser på som en liten kuriositet

( har ikke med alt av brevet her)

skomvrIIscankladd.jpg

Fant ut at R/S Skomvær var solgt fra redningsselskapet,og jeg lurer da på hvor til?

Og er det mulig å få tak i eier?

Mvh Beertrip

Skomvær II ble etter sin tjeneste i Norge solgt til det svenske redningsselskapet hvor den ble oppgradert og fikk navnet Hans Hansson etter selskapets mangeårige leder.

Den er forlengst solgt videre via Djurgardsvarvet. Den var innom her i Stavanger for et par år siden og jeg mener å huske at de da skulle gå ned til St Malo.

Jeg regner med at Magnus på Djurgardsvarvet kan hjelpe deg med å kontakte dagens eier hvis det skulle være av interesse.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei

Da har jeg faktisk fått svar fra nåværende eier av "skomvær II "

En flott informativ mail som nok kan ha interesse her også. Derfor

har jeg spurt om å få legge ut mailen i sin helhet, men venter på svar om dette.

Forresten så spurte eier etter den første skomvær.

Er det noen som har noe info om denne ?

Mvh Beertrip

.....

Forresten så spurte eier etter den første skomvær.

Er det noen som har noe info om denne ?

Ja, du kjenner vel sangen: "Skuta het Skomvær av Porsgrunn by...." med Erik Bye?

Da han holdt på med "Vi går ombord" programmene laget han innsamlingen til en ny redningskrysser og den ble oppkalt etter en høyst tilfeldig seilskute fra Porsgrunn.

Det har derfor ikke vært noen redningskrysser med navnet Skomvær :wink:

Etter mitt syn har man forresten gjort en ombygning på Skomvær II, senere Hans Hansson, som sikkert er kjekk innenfra, men som har ødelagt mye av sjøegenskapene. Det store overbygget foran styrehuset har gjort henne forferdelig "baugtung" og hun får problemer med å løfte baugen ut av svære sjøer som kommer innover fordekket. Jeg snakket med en som førte henne over Nordsjøen en gang i et ordentlig drittvær. Han hadde flere ganger på turen vært i tvil om hun skulle klare å løfte baugen igjen - eller om de måtte "bakke henne ut av sjøen" . . . . .

Jeg husker også at der den gangen var en diskusjon på hvorvidt hun hadde hatt delte mersseil (altså øvre mers og undre mers) eller ei. To leirer stod steilt mot hverandre.....

Men løsningen viste seg å være enkel som selvfølgelig: hun var rigget om, midtveis i sin aktive karriere :sailing::sailing:

Hei

Da har jeg fått tillatelse til å legge ut svaret fra eier av Hanshanson (tidligere skomvær II )

Her er det i sin helhet:

Dear Jan

Thanks very much for your e-mail with your father’s andelsbrev. I knew that Skomvær II was funded by public subscription but this is the first actual andelsbrev I have seen. It is certainly a very interesting part of her history.

Next year will mark the fiftieth anniversary of her launching. I know that she was named Skomvær II on 11 June 1960 by Augusta Rafn who was then in her eightieth year. I believe that seventy years earlier this lady, then the ten year old daughter of the Captain, had named the first Skomvær. I have been unable to find any references to that vessel, but Skomvær is the most westerly lighthouse in Vestfjorden and I wonder whether this lighthouse was in fact the first Skomvær.

As you probably know, she was re-named Hans Hansson by the Swedish SSRS when they bought her in 1987. For her fiftieth anniversary next year I plan to mark the occasion by bringing her to Oslo and changing her name back to Skomvær II. If we have time I also hope to spend some time in the west coast. We had a wonderful time in 2006 cruising from Stavanger to Svolvaer in the Lofoten Islands.

I have owned her for nearly ten years. In 2005 I completed a major refit during which we replaced the entire superstructure between the wheelhouse and the main deck to provide more comfortable accommodation. This work was done under DNV supervision and I have kept her fully in class DNV X 1A1 ICE C. We tried to retain the “spirit” of the rescue cruiser and during our 2006 cruise people who remembered her were kind enough to say that we had succeeded in this.

For your interest I attach a photo of her in France in April this year.

Regards

Synes det er litt Morsomt at han vil omdøpe båten til skomvær II igjen.

Har også tilbydt eier å overta mitt andelsbrev helt gratis mot innramming/oppheng om bord + en notis bak bildet at min avdøde far kjøpte dette.

Synes dere disse kravene er helt gale?

Her er bilde jeg fikk med mailen:

HanshansonexskomvrIImod.jpg

Mvh Beertrip

Kravet ditt er i alle fall ikke urimelig! Jeg ville bedt om at andelsbrevet ble montert sammen med en forklaring på hvordan det er kommet tilbake til båten osv., og så ville jeg bedt om et bilde av hele montasjen. Bildet ville jeg hengt over skrivebordet mitt i heimen, der jeg sitter i laaaaaange vinterkvelder og drømmer om neste års seilas!

Laholm

Vel,denne har sikkert vært fint innrammet og hengt opp her hjemme.

MEN når eier ikke har en slik original, så synes jeg en slik "hører til" om bord i båten.

( her tenker jeg på både min far og meg hadde vært enig i dette)

Fikk svar om at denne ville bli innrammet og hengt på hovedskottveggen i salongen

sammen med en notis om kjøper av andelsbrevet. Må bare finne ut hva som skal stå på dette.

Hadde ikke NRK et TV-innsamlings program når innsamlingen var?

Forresten bør jeg ta med fødsels og dødsdato til min far ang. denne notisen eller er dette litt "utidig" ?

Forslag til hva som bør stå på en slik notis?

Mvh Beertrip

Hva med en liten mail med link til NRK om denne tråden? Hadde det ikke vært artig om en eller annen sjøjartsinteressert type der hadde tatt opp dette? En liten oppfølging en fredag kveld med besøk og intervjuer om båten slik den er nå?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vet ikke hvor interessant dette kan være for NRK, men for all del hvis noen interesse så bare send de en mail.

Nå har jeg pakket andelsbrevet samt en notis om kjøper (min avdøde far) født/død

og at dette var en innsamlingsaksjon. (tror dere dette er nok? )

Har sagt at eier av skomvær kan modifisere denne notisen,men at jeg gjerne kan få en kopi av dette .

Synes dere jeg gjør en tabbe ved å gi dette andelsbrevet bort?

Mvh Beertrip

Synes dere jeg gjør en tabbe ved å gi dette andelsbrevet bort?

Nei. Disse finnes nok i tusenvis rundt på norske loft, og det er bare hyggelig at nåværende eier av båten kan få hengt denne opp ombord. Ellers virker det jo som at han mangler historikken til forrige Skomvær, kanskje det hadde vært greit å sende ham det som har kommet fram her om denne i samme slengen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Har scannet dette før jeg sendte avgårde. (måtte jo sende mail først til eier med tegning)

Har også sendt med utallige linker og beskrivelse/r både slikt som er kommet frem i tråden og litt utenom også.

Eier takket for dette og han bare måtte få tak i byggesettet.

Synes at "skomvær II" skulle ha et slikt original andelsbrev på veggen, det var derfor jeg sendte dette til eier.

Mvh Beertrip

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...