Jump to content

Kort spørsmål om batterier


hermansen

Recommended Posts

Jeg har 2 batterier i min båt.  Et start på 140 ah og et forbruk på 105 ah.

 

Ønsker å utvide forbruksbanken til det dobbelte og trenger et lite råd.

 

Skal jeg:

a) Sette inn et ekstra 105 ah i parallell med det jeg har ?

b) Bytte ut til et nytt på 210 ah ?

 

Og dersom alt a velges:  Trenger jeg da ny laderegulator for 3 batterier (den jeg har i dag dekker 2 batteribanken) eller kan jeg bruke den jeg har ?

 

Takker for forhånd for gode svar.

 

mvh

Øystein

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvorfor skal du ha så mye som 140ah til start? hva slags motor har du?

 

Jeg har 85ah til start og 2x115ah til forbruk. Disse er separert med manuell vender, noe som fungerer greit for meg. har en 55ah dynamo. Jeg syntes det er greit med 2 forbruksbatterier i stedet for et stort. hadde et stort før, men når det røyk ble det store problemer.

 

Du bør ha muligheten til å skille ladingen din mellom startbatteri og forbruksbanken din. Dynamoen din vil få problemer med å lade alt på en gang. Hvordan skiller du ladingen i dag?

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Motoren er en Volvo KAD32 og i følge spesifikasjoner fra Volvo skal startbatteriet være på 140 ah.  Og det ble levert slikt fra fabrikken.

 

Når det gjelder forbruk så benyttet jeg en såkalt forbrukskalkulator på Varta's sider og fant ut at jeg ville ligge på mellom 50 og 70 ah pr døgn.  Og siden et batteri helst ikke skal tappes over 50-60% betyr det at jeg bare kan ligge et døgn (for å være på den sikre siden) med et 105 ah batteri.

 

Derfor ønsker jeg å øke forbrukskapasiteten.

Link to post
Share on other sites

Hei!

følger opp med ett lite spørsmål til om battrerier.

Jeg skal sette inn ett nytt fritidsbatteri til i båten, men finner liksom ikke noen egnet plass, bortsett fra inne i cabinen. Det jeg lurte på er om den knallgassen som blir produsert er farlig å inhalere? og er disse mengdene så små at det ikke er noe å bry seg om...?

Mao: er det trygthelseforsvarlig å plassere batteriet under en benk der det soves?

 

Espen  som gjerne vil sove "trygt". :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...