Jump to content

VP AQAD 40B mister kjølevann


Wrooar

Recommended Posts

Motoren mister kjølevann på ferskvannssiden. Jeg fylte nå på litt over en liter. Det ser ut til at det er en lekkasje ett eller annet sted fordi jeg finner kjølevæske under motoren. Jeg var ute å kjørte en tur nå, men finner ingen lekkasje. Vi har vært på ferie og båten har stått stille i over en uke - kan kjølevæske renne ut når motoren står stille? Noen tips?

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post
Share on other sites

Få lånt deg en trykktester for kjølesystem. Da pumper du opp 1 kg trykk på systemet og ser hvor den renner ut.

Kjølevæsken kan piple ut overalt.... Skal ikke mye til før det blir 1 liter av det.

Etter som jeg husker så går det på over 20 liter kjølevæske totalt på motoren.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket under ferskvannspumpe i forkant av motoren under den er det et lite hull(sladrehull)hvis lager /tetning er gåen der kommer det ut der ..bare et forslag ikke godt å se en lekkasje der hvis en ikke er ops på det :seeya:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei Laluna

 

Jeg kom akkurat fra båten, det er akkurat som du sa og lager/tetning er gåen i pumpa.

Plukket den ut og tenkte jeg skulle skifte tettning men alt var rustet ihop.

Ny pumpe koster kr. 5.500,-!!!!!!! har regnet litt på det og funnet ut at en hel motor koster ca 10 mill om man kjøper den i deler, hehehe.

Noen som vet om noen som selger billigere deler?

Link to post
Share on other sites

Etter en liten runde på fjorden kan det faktisk se ut til at det er pumpen som lekker hos meg også. Det kastes (i veldig små mengder) kjølevann ut på siden av motoren fra kileremmene. Det er grønne flekker overalt. Jeg ser at Drevia har en bytteordning der den koster SEK 3995,-. Er det vanskelig å skru ut pumpa? Har veldig liten plass foran motoren.

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...