ADNOH Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 Vi har en 20fot daycruiser som jeg tenke å ta med på ferie og overnatte i denne! har derfor behov for tips om campingplasser som har båtrampe og gjestehavn på østlandet/sørlandet! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Marwin Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Har drevet med det i flere år. Både i NordNorge og på Sørrlandet. De fleste båthavner / båtforreninger har utkjøringsrampe i havna, eller i nærheten. Mange steder må du betale en slant for å få benytte dette, andre steder er det gratis. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ADNOH Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Er det noen som har tips til barnevennlige campingplasser med gjestehavn? - har barn på 9 og 12 år! - Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Gammel tråd men det var foresten en omtale om et par som tok med seg båten på henger til Lofoten i BM! Den var ikke så informativ i forhold til plassene dem besøkte men mere om hvordan man kan frakte med seg båten på lengre strekk. Ble lit tent på å ta med askeladden nedover til sørlandet! men redd Subaruen blir lit for liten å dra med. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gabi Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Og for ikke snakke om de 2voksne og 3barn som tok med seg sin ca 22fot båt til skjærgården i Stockholm! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) ...men redd Subaruen blir lit for liten å dra med. Kommer an på årsmodellen. Jeg hadde en 2000-modell og den var for svak på lavt turtall!!. Først ved ca 1800 omdr. slo turboen inn og motoren fikk nok kraft; (Hvilket resulterte i "noe slittasje" på clutchen hver gang jeg skulle dra båten opp fra utsettingsrampen!) Tror det bare var 85 Hk i den bilen. Mulig at chipping av motoren ville ha hjulpet. Har i flere år dratt med meg en Finnsport 650 AC til Risør og til Sortland (fra Trondheim). 2 voksne og 2 barn. Bilen var da en HiAce -85 med 86 Hk diesel. OG bakhjulsdrift. Før det hadde vi en Opel Record med 90 Hk bensin. Det gikk det også. I dag gjør jeg det samme med en 20 fot Hardy Regatta. Begge båtene hadde påhengsmotor på 90 Hk. Dagens bil er en HiAce 4WD på 120 Hk diesel, og har ingen problemer med med å holde køen på E6. Begge båter var/er ca 1300 kg ++ Selvsagt er det litt trangt å "BO" i så liten båt, men det går! Det er viktig at man har en god henger. Hadde 1-akslet henger på Finnsport og 2-akslet på Hardy. Anbefaler 2-akslet; Mye stødigere og sikrere. Rimelige 3-tonns jekk-strammeband (Biltema) er et must. God tur. Askeladden: Hvis denne båten er mye lettere, er det ikke dette noe problem! Redigert 31.Oktober.2011 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) den har permanent 4wd og 126HK så det er ikke noe problem men vekta på båt og henger blir veldig stor i forhold til vekt på bilen. Ikke noe problem å dra på kortte strekk nei men den blir veldig sidrumpa.. til og med Suzukien til far min ble sidrumpa. den er 1600kg og ganske stiv. Men hengeren var veldig stødig å kjøre da den er 2,50 bred så den krever lit speilbruk da. Sørgelig lite vegskulder på norske veger! båten er rundt 1000kg + henger så det er ikke så lett 19 foter Redigert 31.Oktober.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Marwin Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Hvor stor og tung er båten din?? Hvis bilen blir si-rompa, må vekta på tillhengerkula vær alt for høy... Redigert 31.Oktober.2011 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 båten stakk ut ca en halv meter utenfor hengeren men kunne kansje flytta den ennå lengre bak.. den er nok lit tyngre fremmover enn jeg trodde.. 115 HK`en er vel rundt 175kg selve båten 830 tror jeg + lit utstyr vann og bensin Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Marwin Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Sjekk vekta på kulefestet. Den skal vel vær 50 - 60 kg? Ei badevekt gjør susen I følge bildet ser det ut som om hengerakslingen er svæært langt bak på båten... Jeg ville ha valgt boggi-henger til slik båt på lengre turer. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
glalaks Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Jeg har kjørt og henta 3 båter på sør/østlandet siste 4 år + ferietur til hankø i sommer. Den første jeg henta, en askeladden 475 veide ca 750-800 kg. Henta den med en Mitsubishi carisma 1,6 m 100 hk. Det var knapt, men det gikk.. den andre var en 20 fots skjærgårdsjeep. veide ca 700 kg pluss 150 hk motor. Leide da en boggihenger. Dro med en eldre Bmw 520/150 hk bensin. Gikk kjempebra! den siste en 19 fots sessa, kjørte jeg fra Grimstad med en merchedes e200 bensin m.automat. Det gikk greit, men trengte litt turtall i motbakkene. Så må du sjekke at det er lovlig "vogntog" er spesielle regler i Norge. I sommer da vi dro sørover, ble båten dratt av en nissan navara pickup. Merka ikke at den var bak nesten. Ble stoppa av politiet, og fikk ikke kjøre fordi totalvekta var for stor, siden bilen var så tung. Det endte med at vi dro den med en liten underdimensjonert ford focus. Liten og ustabil bil, men det var lov da. Sørg for å stroppe fast båten godt og ha nye ordentlige stropper. Ikke bruk bare tau! Virker som om hengeren din er for tung på kula ja. prøv å løft den opp med håndkraft fra kroken. skal gå greit. Sammenlign med to fulle jerrykanner med bensin Redigert 31.Oktober.2011 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Baywatch Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Eller sett en stokk e.l. mellom kulehansken og en badevekt og mål kuletrykket slik. Evt kjøp en kuletrykksvekt hos en caravanbutikk. Vanligvis er det maks 75 kg. Dette er viktig for sikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Roligheten camping i Kristiansand ligger rett ved kuholmen. Der er det fin støpt båtrampe. Litt kronglete iblant pga. biler som blir parkert litt nærme. Fin badeplass rett ved er det også. Eneste minuset er at sanitæranlegget er bra slitent og renholdet er heller ikke på topp Nordsjø ferieland kan jeg varmt anbelfale selv om det ikke ligger ved sjøen. Det er en fin dagstur til feks. Langesund via slusene i Telemarkskanalen. Sluseanlegget har dropin i sesongen så det er ikke en tidstjuv, men virkelig verd en meget spesiell tur Denne campingen er meget bra på alle vis. Den har wakeboard trekk som skulle aktivisere både 9 og 12 åringer. Gjestebrygge, tanking, sjørøvershow, bra resturant og 20 min med bil til telemark sommarland. Båtutsettet er rett i nærheten, ikke støpt men ganske flatt. Har tatt opp maken båt til din med kun Fwd der I tilleg er dette området et av Norges varmeste i sommerhalvåret Eneste minuset er bensinprisen på campingen, den er også hot... http://www.norsjo-ferieland.no/ http://www.telemarkskanalen.no/ Her finner du også bra med info. http://www.oslofjorden.com/ Forøvrig så er 605`n en super båt å overnatte i. Jeg ligger utmerket i cabinen, selv med 190 cm på strømpelesten. Redigert 31.Oktober.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Eller sett en stokk e.l. mellom kulehansken og en badevekt og mål kuletrykket slik. Evt kjøp en kuletrykksvekt hos en caravanbutikk. Vanligvis er det maks 75 kg. Dette er viktig for sikkerheten. Takker for rettelsen Klart at man må måle kuletrykket i samme høyde som kula! Dette er spes viktig på boggihengere. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
-morten- Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Virker som jeg må flytte hele båten bakover på hengeren, det er justeringsmuligheter så det skal ikke være noe problem! Han som hadde båten tidligere hadde bare kjørt den til serviceverkstedet som var i kort avstand. Har ikke løfta på hengeren å kjendt etter nei.. Selve hengeren og båten var meget stabil og kjøre med bak Susukien i hvertfal. Kansje det går greit med Subaru Legacy likevel da om jeg justerer tyngdepunktet lit. Den er ihvertfal suveren å dra henger med. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Tror subaruen sku holde, men den kommer til å bruke en del bensin Lykke til. Jeg har også planer om å frakte båten sørover igjen til sommeren. Trondheimsfjorden blir litt kjedelig i lengden.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Kjøpte ikke Subaruen fordi den brukte lite bensin i utganspunktet heller nei hehe! Men den har suveren firehjulsdrift samt lavgir og er veldig praktisk som konebil. Meget solid og driftsikker. Som Hondafanatiker var jeg en sviker, men samboeren ville ha 4wd. jalla systemer som Volvo Honda og Toyota har styrer jeg lett unna hehe Tror subaruen sku holde, men den kommer til å bruke en del bensin Lykke til. Jeg har også planer om å frakte båten sørover igjen til sommeren. Trondheimsfjorden blir litt kjedelig i lengden.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.