Jump to content

Benytte daycruiser som "campingvogn"


ADNOH

Recommended Posts

  • 2 år senere...

Gammel tråd men det var foresten en omtale om et par som tok med seg båten på henger til Lofoten i BM! Den var ikke så informativ i forhold til plassene dem besøkte men mere om hvordan man kan frakte med seg båten på lengre strekk.

 

Ble lit tent på å ta med askeladden nedover til sørlandet! men redd Subaruen blir lit for liten å dra med.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
...men redd Subaruen blir lit for liten å dra med.

Kommer an på årsmodellen. Jeg hadde en 2000-modell og den var for svak på lavt turtall!!. Først ved ca 1800 omdr. slo turboen inn og motoren fikk nok kraft; (Hvilket resulterte i "noe slittasje" på clutchen hver gang jeg skulle dra båten opp fra utsettingsrampen!) Tror det bare var 85 Hk i den bilen. Mulig at chipping av motoren ville ha hjulpet. :rolleyes:

Har i flere år dratt med meg en Finnsport 650 AC til Risør og til Sortland (fra Trondheim). 2 voksne og 2 barn. Bilen var da en HiAce -85 med 86 Hk diesel. OG bakhjulsdrift.

Før det hadde vi en Opel Record med 90 Hk bensin. Det gikk det også.

 

I dag gjør jeg det samme med en 20 fot Hardy Regatta. Begge båtene hadde påhengsmotor på 90 Hk.

Dagens bil er en HiAce 4WD på 120 Hk diesel, og har ingen problemer med med å holde køen på E6.

Begge båter var/er ca 1300 kg ++

Selvsagt er det litt trangt å "BO" i så liten båt, men det går! :yesnod:

Det er viktig at man har en god henger. Hadde 1-akslet henger på Finnsport og 2-akslet på Hardy. Anbefaler 2-akslet; Mye stødigere og sikrere. Rimelige 3-tonns jekk-strammeband (Biltema) er et must. God tur. :flag_bp:

 

Askeladden: Hvis denne båten er mye lettere, er det ikke dette noe problem!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

den har permanent 4wd og 126HK så det er ikke noe problem men vekta på båt og henger blir veldig stor i forhold til vekt på bilen. Ikke noe problem å dra på kortte strekk nei men den blir veldig sidrumpa.. til og med Suzukien til far min ble sidrumpa. den er 1600kg og ganske stiv. Men hengeren var veldig stødig å kjøre da den er 2,50 bred så den krever lit speilbruk da. Sørgelig lite vegskulder på norske veger!

 

båten er rundt 1000kg + henger så det er ikke så lett 19 foter

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

båten stakk ut ca en halv meter utenfor hengeren men kunne kansje flytta den ennå lengre bak.. den er nok lit tyngre fremmover enn jeg trodde.. 115 HK`en er vel rundt 175kg selve båten 830 tror jeg + lit utstyr vann og bensin

 

picture_283.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg har kjørt og henta 3 båter på sør/østlandet siste 4 år + ferietur til hankø i sommer.

 

Den første jeg henta, en askeladden 475 veide ca 750-800 kg. Henta den med en Mitsubishi carisma 1,6 m 100 hk. Det var knapt, men det gikk..

 

den andre var en 20 fots skjærgårdsjeep. veide ca 700 kg pluss 150 hk motor. Leide da en boggihenger. Dro med en eldre Bmw 520/150 hk bensin. Gikk kjempebra!

 

den siste en 19 fots sessa, kjørte jeg fra Grimstad med en merchedes e200 bensin m.automat. Det gikk greit, men trengte litt turtall i motbakkene.

 

Så må du sjekke at det er lovlig "vogntog" er spesielle regler i Norge. I sommer da vi dro sørover, ble båten dratt av en nissan navara pickup. Merka ikke at den var bak nesten. Ble stoppa av politiet, og fikk ikke kjøre fordi totalvekta var for stor, siden bilen var så tung. Det endte med at vi dro den med en liten underdimensjonert ford focus. Liten og ustabil bil, men det var lov da.

 

Sørg for å stroppe fast båten godt og ha nye ordentlige stropper. Ikke bruk bare tau!

 

Virker som om hengeren din er for tung på kula ja. prøv å løft den opp med håndkraft fra kroken. skal gå greit. Sammenlign med to fulle jerrykanner med bensin :thumbsup:

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Roligheten camping i Kristiansand ligger rett ved kuholmen. Der er det fin støpt båtrampe. Litt kronglete iblant pga. biler som blir parkert litt nærme. Fin badeplass rett ved er det også. Eneste minuset er at sanitæranlegget er bra slitent og renholdet er heller ikke på topp :thumbsdown:

 

Nordsjø ferieland kan jeg varmt anbelfale selv om det ikke ligger ved sjøen. Det er en fin dagstur til feks. Langesund via slusene i Telemarkskanalen. Sluseanlegget har dropin i sesongen så det er ikke en tidstjuv, men virkelig verd en meget spesiell tur :thumbsup:

Denne campingen er meget bra på alle vis. Den har wakeboard trekk som skulle aktivisere både 9 og 12 åringer. Gjestebrygge, tanking, sjørøvershow, bra resturant og 20 min med bil til telemark sommarland. Båtutsettet er rett i nærheten, ikke støpt men ganske flatt. Har tatt opp maken båt til din med kun Fwd der :thumbsup: I tilleg er dette området et av Norges varmeste i sommerhalvåret :sweat:

Eneste minuset er bensinprisen på campingen, den er også hot...

 

http://www.norsjo-ferieland.no/

 

http://www.telemarkskanalen.no/

 

 

Her finner du også bra med info.

http://www.oslofjorden.com/

 

Forøvrig så er 605`n en super båt å overnatte i. Jeg ligger utmerket i cabinen, selv med 190 cm på strømpelesten.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post

Eller sett en stokk e.l. mellom kulehansken og en badevekt og mål kuletrykket slik. Evt kjøp en kuletrykksvekt hos en caravanbutikk. Vanligvis er det maks 75 kg. Dette er viktig for sikkerheten.

Takker for rettelsen :thumbsup:

Klart at man må måle kuletrykket i samme høyde som kula!

Dette er spes viktig på boggihengere.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Virker som jeg må flytte hele båten bakover på hengeren, det er justeringsmuligheter så det skal ikke være noe problem! Han som hadde båten tidligere hadde bare kjørt den til serviceverkstedet som var i kort avstand. Har ikke løfta på hengeren å kjendt etter nei.. Selve hengeren og båten var meget stabil og kjøre med bak Susukien i hvertfal. Kansje det går greit med Subaru Legacy likevel da om jeg justerer tyngdepunktet lit. Den er ihvertfal suveren å dra henger med.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Kjøpte ikke Subaruen fordi den brukte lite bensin i utganspunktet heller nei hehe! Men den har suveren firehjulsdrift samt lavgir og er veldig praktisk som konebil. Meget solid og driftsikker. Som Hondafanatiker var jeg en sviker, men samboeren ville ha 4wd. jalla systemer som Volvo Honda og Toyota har styrer jeg lett unna hehe

 

Tror subaruen sku holde, men den kommer til å bruke en del bensin :cryin:

 

Lykke til. Jeg har også planer om å frakte båten sørover igjen til sommeren. Trondheimsfjorden blir litt kjedelig i lengden..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...