Jump to content

Hjelp, veggene i båten røyter!!


daggi

Recommended Posts

Jeg har en båt som på innsiden er dekket med små "hår" som er limt til plasten ( skroget). Jeg tror metoden kalles "flokking" , men er ikke sikker. Det foregår vel ved at man smører skroget med lim. Deretter settes det spenning på, og man "drysser" disse småhårene på. Spenningen får hårene til å stå rett ut, og slik står det mens limet tørker. Saken er at dette drysser noe så inn i hampen, og jeg kunne tenke meg å f.eks. male det med noe som binder. Har vurdert å lime skai på hele skiten, men det vil nok bare dette av. Er det noen som har erfaring med lignende saker som har noen gode råd?

Link to post
Share on other sites

Vi hadde samme problemet i en tidligere båt, en Mørebas 7200. Det "drysset" fra tak og vegger! Det så nesten ut som nålefilt, og dette fikk vi i håret, i kaffekoppen og diverse andre steder.  :flag:  Vi prøvde å slipe bort elendigheten, men det var nesten umulig. Løste dette ved å påføre lakk med malerulle. Problemet var at stoffet trakk enorme mengder med lakk. Fikk ingen gode råd hos maleforretningene om noe rimeligere stoff vi kunne mette vegger/tak med før vi lakket. Så det gikk med en del strøk med forholdsvis dyr lakk fra International. Husker ikke hvilken type. Resultatet ble vi imidlertid veldig fornøyd med. Overflaten ble riktignok ru (litt sandpapiraktig), men da vi under bruk av båten ikke var i berøring med de lakkerte overflatene så var ikke dette noe problem for oss.

 

Vi valgte International da vi ville ha noe som garantert tålte både fukt og frost samt bevegelse. Det finnes sikkert mange andre merker og lakktyper til denne jobben. Dersom du skal kle båten med skai må du nok uansett mette underlaget først. Kanskje du kan gjøre dette med lim? Og dermed komme rimeligere i fra det. Tror vi brukte fire-fem bokser til rundt 250,- pr. boks  :yesnod:

 

Lykke til dersom du velger å gjøre noe med "nålefilten" din  :smiley:

 

Dette bildet viser litt av det gamle stoffet oppe til høyre i taket. (Det røde)

Bilde

 

Her er resultatet. Vi valgte grått fordi det ble så mørkt i salongen med den røde fargen. Skulle vi gjort jobben i dag hadde vi nok valgt en enda lysere farge.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Vi hadde samme problemet i en tidligere båt, en Mørebas 7200. Det "drysset" fra tak og vegger! Det så nesten ut som nålefilt, og dette fikk vi i håret, i kaffekoppen og diverse andre steder. ......

 

Takk for det. Det er nettopp en Mørebas 7200 jeg har, så svaret er i aller høyeste grad relevant. Flere tusen i lakk høres ikke forlokkende ut. Jeg hadde mistanke om at dette var en måte å gjøre det på, men til de3n prisen....fyttirakker`n..! Men OK du sa det løste problemet, og var fornøy med resultatet, så kanskje jeg bare får gå i gang. Forresten så det litt rart ut med den cabin-løsningen din. Flyttet du bakveggen til bak targabøylen? Rart var feil ord...spennende skulle jeg ha sagt!  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kabin-løsningen har vi ikke bygget selv. Båten var slik da vi kjøpte den. Det hadde vært to eiere før oss. Kunne ikke se noe tegn til at innredningen var endret, så dette var trolig den løsningen som ble valgt av første eier.

 

Vi var godt fornøyd med å ha fast vegg bak targabøylen. Dette ga en større kabin hvor flere kunne sitte sammen. Ved å ikke ha solseng bak fikk vi god plass når vi fisket. Med ei løs hylle på hver side av motorkassen kunne denne benyttes til reserve-soveplass eller solseng. Trolig lettere å ha det varmt inne med mindre kalesjeflate? Legger ved noen bilder slik at du kanskje får et bedre inntrykk av hvordan denne løsningen var utført.

 

Den endringen vi gjorde var å korte dybden på skap og stoler med ca 7 cm på hver side. Disse 14-15 cm ekstra ga oss mulighet til å passere hverandre i "midtgangen". Om den ene kokte kaffe kunne den andre gå forbi. Kjekt når man er flere i båten. Medførte en del arbeid, særlig med stolene. Men noe skal en jo ha å pusle med  :headbang:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

..Kabin-løsningen har vi ikke bygget selv. Båten var slik da vi kjøpte den. Det hadde vært to eiere før oss. Kunne ikke se noe tegn til at innredningen var endret, så dette var trolig den løsningen som ble valgt av første eier.

 

Tusen takk. Dette var egentlig litt stilig. Kanskje en dag når høststormene raser ( og kona maser) at jeg lager noe lignende. Skjønte ikke helt det med bredde på stoler og skap. Det blir jo endel arbeid det da??? Ser ut som du hadde en STOR motokasse. Det er vel en av de største ulempene med min egen båt. Kanskje hadde du en " krølltopp" fra Volvo Penta du også?

 

Takk for bilder og tips, og ha en strålende sommer

 

daggi

Link to post
Share on other sites

For å mette dette "stoffet" kan tapetlim benyttes, fikk det rådet i forbindelse at jeg skulle male tekstiltapet i stua en gang i tiden. Tapetlimet trekkes godt inn og metter opp greit. Lett å overmale etterpå var det også...  :headbang:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har heldigvis ikke båt som røyter, det er nok med skipshunden. Men det var da utrolig mye lakk som skulle til? Ville det ikke være mulig, og jeg mener ikke å fleipe, å bruke en hårklipper/barbermaskin først for å få fjernet en del av pelsen før lakking?  :headbang:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fiks løsning på innredningen!

 

Når det gjelder den røde elendigheten så hadde jeg samme sorten båt selv en gang i tiden, men vi levde med det røde "drysset" overalt til vi solgte den.

 

For å få bort det verste, og dermed redusere behovet for lakk til metning ville jeg tro at en vanlig malingskrape kunne være et godt hjelpemiddel. Med en nyslipt skrape og lange jevne drag regner jeg med at det aller meste av røde "hår" vil drysse rett ned.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hebbe: Vil tapetlimet tåle fukten da?? Er ellers enig dersom det gjelder strietapeter aller annen møkk. Der vil også billigste takmaling gjøre nytten. Det er dette med fukten som bekymrer.

 

Lars H: Hadde kona sett at jeg sto åg barberte båten, når jeg til stadighet blir oppfordret om å gjøre det samme med meg selv,( noe jeg gjør så skjelden jeg kan, og helst ikke da heller) tror jeg hu hadde tørna. Godt forslag, men jeg frykter konsekvensene.

 

Poseidon: nærliggende å tenke i de baner , ja!

 

Kunne vært moro med flere forslag, men raking, barbering, lakking og tapetklister er så vidt fra hverandre at det meste skulle være dekket. Det eneste alternativet som ikke er aktuelt er å gjøre som Poseidon, og leve med "krydder" i kaffen.

Link to post
Share on other sites

Hebbe: Vil tapetlimet tåle fukten da?? Er ellers enig dersom det gjelder strietapeter aller annen møkk. Der vil også billigste takmaling gjøre nytten. Det er dette med fukten som bekymrer.

Jeg kjøpte tapetlim beregnet for våtrom som jeg brukte til å sette på glassfiberstrie i båten nå i vår... Det holder i allefall enda... Tror det også går bra å bruke billig maling til å mette med først, bruker du oljemaling som toppstrøk vil nok det også gå bra... Spørr du en forhandler så vet vel han svaret. Ofte står det også rester av oljemaling (Feilblanda farger) på malerforhandlerne som du får for en billig penge. Ser i allefall til forhandleren som jeg bruker at han har en kasse med slike produkter til særs redusert pris...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kanskje hadde du en " krølltopp" fra Volvo Penta du også?

Hadde krølltopp ja! Vi kjøpte båten med en nyoverhalt (les: nyovermalt) VP AQ115. Vi ble utrolig plaget med ALT :cryin: så første høsten var det ut med motoren og full overhaling. Byttet blokk til en B18 som var boret opp til B20. Da motoret ble satt i påfølgende vår var det stort sett bare veiva som hadde gjenbruksverdi fra gammelmotoren, og toppen! Men denne måtte vi bytte allerede året etter.

 

Dersom du tenker å endre på innredningen kan du ta kontakt pr IM for flere bilder m.m.

 

Ønsker deg lykke til med eventuelle prosjekter på båten, og en god sommer  :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...