avmønstret5 Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 For 2-3 uker siden opplevde vi følgende i Hellas. Vi seilte mot nord på vestsiden av Paros i halvvind, lett vestlig bris med landet på s/b . Langt der fremme ser jeg hurtigfergen "Voodafon". Etter kursen vil den passere oss med god margin på b/b. Vi holder stødig kurs, men så skjer det. Den begynner sakte å svinge mot b/b (mot oss). Og her går det fort 35 - 40 knop. Vi markerer babord passering ved å legge vår kurs mer mot s/b (mot land). Så svinger rett mot oss, og det er ikke lengre snakk om minutter. Vi starter opp, gir full gass mot land. Den passerer med noe få meters klaring. Jeg kaller opp båten på kanal 16 og spurte hvilken øvelse dette var. Ingen svarte. Uten at jeg vet noe om det tenker jeg fergen kan ha en programert kurs knyttet til autopiloten, og at en nødig gjør manuelle justeringer. Dvs båten går på en "skinnegang". Det er sikkert profesjonelle sjøfolk her på BP som kan si noe om hva en kan foretar seg i slike situsjoner, eller kanskje glemme det og bare skal være glad en er i livet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kanskje det ikke var noen Styrmann på broa, og balja gikk på autopilot At de ikke svarte var jo litt underlig. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kanskje det ikke var noen Styrmann på broa, og balja gikk på autopilot Har sett mye rart når det gjelder skip med gresk flagg så blir ikke forundret om det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Tror nok folka på ferja hadde kontroll, hadde du oversikt over trafikk bak deg? Har gått mye mellom Middelhavet og Marmara, min erfaring med ferjene i hellas er faktisk bare positiv. Husk at det er en vanvittig trafikk i områdene de opererer og med sånn fart er de nødt til å holde tunga rett i munnen. Hvordan du oppfatter noen meter kan fort være et par-tre kabler når du ser opp på større båter.Mange steder blir dette reknet som god klaring.... Kanskje de var opptatt med annen trafikk og dermed ikke svarte et lystfartøy de hadde passert hvor alt gikk bra? Lystbåttrafikk derborte har jeg imidlertid sett mye rart av. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Dette er skummelt! De greske sjøfolkene er vel proffe nok, men at en båt i deres kurs helt og holdent er avhengig av sine egne unnamanøvre for å unngå kollisjon, er skremmende. Dersom det virkelig er slik at de gikk på forhåndsinnstilte kurser, burde vel dette være gjort kjent for alle lystbåter, og tegnet inn i kartene? Og kan en båt på autopilot droppe manuell utkikk?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.