Jump to content

Brutal nyttetrafikk ?


avmønstret5

Recommended Posts

For 2-3 uker siden opplevde vi følgende i Hellas. Vi seilte mot nord på vestsiden av Paros i halvvind, lett vestlig bris med landet på s/b . Langt der fremme ser jeg hurtigfergen "Voodafon". Etter kursen vil den passere oss med god margin på b/b. Vi holder stødig kurs, men så skjer det. Den begynner sakte å svinge mot b/b (mot oss). Og her går det fort 35 - 40 knop.

Vi markerer babord passering ved å legge vår kurs mer mot s/b (mot land). Så svinger rett mot oss, og det er ikke lengre snakk om minutter. Vi starter opp, gir full gass mot land. Den passerer med noe få meters klaring.

Jeg kaller opp båten på kanal 16 og spurte hvilken øvelse dette var. Ingen svarte.

Uten at jeg vet noe om det tenker jeg fergen kan ha en programert kurs knyttet til autopiloten, og at en nødig gjør manuelle justeringer. Dvs båten går på en "skinnegang".

Det er sikkert profesjonelle sjøfolk her på BP som kan si noe om hva en kan foretar seg i slike situsjoner, eller kanskje glemme det og bare skal være glad en er i livet.

Link to post
Share on other sites

Tror nok folka på ferja hadde kontroll, hadde du oversikt over trafikk bak deg?

Har gått mye mellom Middelhavet og Marmara, min erfaring med ferjene i hellas er faktisk bare positiv. Husk at det er en vanvittig trafikk i områdene de opererer og med sånn fart er de nødt til å holde tunga rett i munnen.

Hvordan du oppfatter noen meter kan fort være et par-tre kabler når du ser opp på større båter.Mange steder blir dette reknet som god klaring....

Kanskje de var opptatt med annen trafikk og dermed ikke svarte et lystfartøy de hadde passert hvor alt gikk bra?

Lystbåttrafikk derborte har jeg imidlertid sett mye rart av.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Dette er skummelt! De greske sjøfolkene er vel proffe nok, men at en båt i deres kurs helt og holdent er avhengig av sine egne unnamanøvre for å unngå kollisjon, er skremmende. Dersom det virkelig er slik at de gikk på forhåndsinnstilte kurser, burde vel dette være gjort kjent for alle lystbåter, og tegnet inn i kartene? Og kan en båt på autopilot droppe manuell utkikk??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...