Jump to content

Huwa 26 mulig prosjekt - hjelp til å anslå kjøpesum


Arlekin

Recommended Posts

Hei! Har kikket på en eldre Huwa 26 (76-80-modell?) som ligger på land og har gjort det en god del år. Lurer på å kjøpe denne som prosjekt, men trenger hjelp til å anslå hva som kan være grei pris. Jeg har ikke snakket med eier ennå (den er ikke lyst ut for salg, men jeg kjenner ham). Båten er uten motor, den siste som sto i var en V8 Mercedes av noe slag (den står foran båten på det første bildet). Den har fast badeplattform i glassfiber med stiger bak. Antagelig mest ferskvannskjørt.

 

Feil og mangler jeg kan se: Ikke motor (hva kan egne seg?). Høyre front- og sideruter er knust, og aluminiumsramma som holder sideglasset har knekt av. Noe slitt og kanskje ikke så godt vedlikeholdt treinteriør. Ikke kompass eller elektronikk, men tydeligvis gammelt strømopplegg for mye forskjellig (bl.a. Webasto). Ikke kokeutstyr. Full av vann i motorrom/bunn/på dørken i kabin - overdekket med presenning, men har nok kommet inn regnvann likevel. Utvendig er den mest møkkete, og trenger nytt bunnstoff. Den har 5-6 store fendere, og kanskje et anker.

 

Ser jo at vannet inni betyr at det antagelig må skiftes mye innredning, og at det er en del jobb med andre ting også. Motor er kanskje det jeg ser på som det største problemet, pluss kostnader for å få flyttet den ut på vannet. Ikke så langt heldigvis, kanskje et kvarters kjøring til båthavn i ferskvann.

 

Håper noen kan hjelpe meg med prisantydning for båten slik den står. Selv tenker jeg vel 3000-5000, men mulig jeg er helt på bærtur :crazy:

Jeg er mest ute etter å få et rimelig utgangspunkt - jeg har mer tid enn penger :smiley:

 

Noen bilder:

p1010562a.jpg

 

p1010563a.jpg

 

p1010585a.jpg

 

Mvh Anders

RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Enig! Her er det bare skrogverdien nå som kan prises, ikke hva den en gang kan bli. 10-15 tusen max. Du har mye arbeid forran deg, men tar du det som hobby er det bare trivelig. Lag deg en liste: 1. Ting du må kjøpe. 2. Arbeid du må gjøre selv. 3. Arbeid du må få andre til å gjøre. Da får du et bilde av omfanget og kostnadene. Bare å skaffe en brukbar motor vil fort koste noen båtpenger. Men lykke til. :smiley:

Link to post
Share on other sites

10-15.000 er billig spør du meg.

Jeg ser imidlertid av bildet at båten er modifisert bak. Badeplattformen er bygget ned som en forlengelse av skroget. Dette MÅ du sjekke ut før kjøp.

Er dette gjort skikkelig? Sprekker? Stivhet, laminattykkelser +++ Store krefter og momenter i/fra denne ved sjøgang. Jeg stiller også spørsmål mht. hvordan denne modifikasjonen fungerer i sjø. Mye bæring bak betyr problemer på låring, gearing etc. Dersom utbygget er ekstremt kan båten bli direkte farlig. I tillegg kommer du ikke til propellen dersom du må ha ut tau etc.

Forøvrig lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for prisantydninger og kommentarer!

 

Ang. utbygget bak så ser det ut som om det er gjort originalt, og festet inn mot akterspeilet. Det er ca 50-60 cm ut i båtens lengderetning. Det er gjort skikkelig, ingen tegn til sprekker el.l Men jeg vet ikke om båten har vært i saltvann og/eller opplevd mye sjøgang. Tror dette er noe jeg ville bygge om til en "vanlig" badeplattform hvis jeg kjøper. Enig i betraktningene dine, fs.

 

Ellers har jeg ingen ambisjoner om "shiny/flashy", kan leve med en båt under oppussing :smiley: Må i tilfelle bare ta det over tid og starte med det som gjør at jeg kan få båten på vannet og i noenlunde sjøklar stand. Så får innredning, køyer etc komme etterhvert.

RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...