Jump to content

Kontrollstråle og lading på Evinrude 60hk 1970mod?


småbåt rederen

Recommended Posts

Har fått i gang motoren min etter eindel plunder.

-Har sjekka impeller å funnet den i orden, skal det være kontrollstråle på denne motoren eller noko som indikerar at impelleren fungerer?

 

-Lading finn eg ikkje, er det noko som er vanligare feil enn andre? alt ledningsett ser fint ut. Er likerettar og regulator ein vanlig feil? eller kan det like gjerne være stator og rotor?

Link to post

Kjenner ikke akkurat denne motoren, med har en 25hk Johnson fra begynnelsen av 70-tallet og den har ikke kontrollstråle.

Strøm genereres med en spole under svinghjulet, permanet magnet i svinghjulet lager strøm i spolen. Skal mye til at denne ikke fungerer. Så har du ingen lading er likeretter/regulator å mistenke. Sjekk om det går vekselspenning inn på denne.

Link to post

Disse motorene hadde ikke noen ren kontrollstråle... MEN det skulle komme vann ut av de 2 åpningene øverst på stammen da sammen med litt eksos.

 

En annet meget viktig detail ved disse motorene er girhuset... disse motorene hadde et el-hydraulisk gir system ( trykk knapp giring på Evinrude modeller )... er MEGET viktig at du bruker riktig type girolje på disse, de SKAL ha OMC Premium Blend/Type C girolje ( heter vel noe slikt som "Bombardier Premium Blend" nå )...

 

Som Ingar skriver er ladinga besørget av en stator som produserer like strøm når svinghjulet roterer ( er magneter i svinghjulet ) , strømmen blir så gjort om til likestrøm av ei enkel likeretter bru (likeretter/regulator ).... klarer 9A på denne motoren ( 15 A kit var extra utstyr ).

Kan være feil på flere av delene, men i de fleste tilfellene er der likeretteren som er defekt, men du kan også sjekke om det er noen sikring i lade kretsen på denne motoren...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Arne Kjetil:

Takk for at du passer på amatører som meg.

 

-Kva er grunnen til at denne olja er så viktig i girhuset?

 

 

 

 

-Kva spenning skal vekselstraumen ha?

-er den variabel før likerettar?

-er likerettar og regulator i samme "boks"?

 

Var ute å kjørde ein timestid i dag. Der kjem ikkje kjølevatn ut frå dei to eksoshola, motoren kjennes ikkje overvarm ut.. er der kjølekanaler som kan gro igjen?

-finnes der ei god maling eg kan mala stamma med? der er litt "reint" metall som viser..

Link to post
-Kva er grunnen til at denne olja er så viktig i girhuset?

Har en litt annen viskositet en andre giroljer, antar også den inneholder bestandler som gjøre til en IKKE elektrisk ledende olje ( vet ikke om vanlig olje leder strøm da ... )

Girhuset på din modell ( 1970 60 hk ) er endel mere avansert en mange andre girhus, selve giringa besørges hydraulisk ( sitter ei pumpe lengst inn i girhuset, er drevet av drivakslingen via forrover drevet ), styringa av hydraulikken styres av 2 elektriske solenoider ....

 

Ideen var å alltid få en kjamp og kontant giring.... eliminere brukeren som slitasje kilde ( pen giring på en utenbords motor sliter mere en å nappe den i gir... )

 

-Kva spenning skal vekselstraumen ha?

Har ikke noe data på det, men ubelastet kan den nok komme opp i en del volt...

 

-er den variabel før likerettar?

Variere med turtallet på motoren, begynner ikke å lade noe før motoren er over 1500 omdr.

 

-er likerettar og regulator i samme "boks"?

Ja og nei :smiley: , de fleste motorer har bare en likeretter ( spenningen er da uregulert og kan komme opp i nærmere 17 V )

Noen motorer har en extern spennings regulator ( gjerne de med litt kraftigere lading ), noen har en felles boks for likeretting og regulering.

 

 

Var ute å kjørde ein timestid i dag. Der kjem ikkje kjølevatn ut frå dei to eksoshola, motoren kjennes ikkje overvarm ut.. er der kjølekanaler som kan gro igjen?

Skal være en alarm som sier ifra om motoren går varm ( horn i kontrollboksen ), føleren sitter på motorens topp ( kortslutt denne til gods for å teste ( med tenning på ))

 

Og ja er flere kanaler som kan gro igjen, kan være vanskelig å stikke opp uten å demontere selve blokka....

 

-finnes der ei god maling eg kan mala stamma med? der er litt "reint" metall som viser..

Puss rent, start med en etse grunning ( etch primer ), kjør så på med grunning og lakk ifra et anerkjent lakk merke ( bruke noe billig lakk på min Mercury i fjord..... etch primeren sitter men selve lakken er det værre med ....)

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 3 uker senere...

No går motoren!!!! TUUUSEN TAKK for all hjelp og hint (så langt? :lol: )

 

Arne Kjetil: Lurer på ein ting.. Korleis har det seg at ein kar frå Elverum har så god greie på båt og motor?? (du kan jo ikkje komma noko lengre vekk frå sjøen..?)

 

Ps: testa selfølgelig feil olje på giret før du ga meg hjelp, det gikk bra men symtoma vart: alt for hardt innslag i det den kobler i gir (slår kraftigt i heile båten!!) så då eg bytta til ATF Automatgear olje (Bergen Båthandel som ga meg tipset) vart giringa som ein drøm!!

 

Nok ein gong : Tusen Takk for hjelpa!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...