DelCasa Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 Hei! I disse dager driver jeg med hektisk sliping av bunnstoff. Planen er å fjerne selv primeren slik at jeg kan legge alt på nytt. Første spørsmål er følgende: Under vannlinjen, skal følgende legges på - i oppgitt rekkefølge - er dette korrekt? 1. Primer hvor herdetiden (7 dager ved 20°C / 14 dager ved 10°C) løper ut før sjøsetting kan finne sted. 2. Bunnstoff, minimum 3 lag, påføres ihht intervallspesifikasjon på boksen for Primeren. Så til Gelcoat. Det er nok ingen tvil om at jeg enkelte steder har tatt deler av Gelcoaten når slipingen har pågått. Hva er tegnene på at man har slipt bort deler av gelcoaten på ett bestemt sted? Kan man legge på ny, og skal det gjøres selv om man skal prime/stoffe på nytt? Slipemetoden som er brukt er B&D Mouse (trekantet liten) med blader på P40 der det er flere lag og P120 der det er ett lag og/eller bare primer. Primeren som er brukt her er grå, så det er lett å se hvor man er i laget. Tips og råd mottas med stormende jubel! Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg ville lagt på 4 til 5 strøk med epoksybasert primer. Da slipper du å bekymre deg for om gelcoaten har blitt litt tynn enkelte steder. Selv har jeg akkurat gjort meg ferdig med priming og bunnsmørning på min nye båt. Selv her la jeg på 4 strøk primer selv om gelcoaten bare ble mattet ned, 1 til 2 strøk bunnsmørning bør holde. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) 1. Primer hvor herdetiden (7 dager ved 20°C / 14 dager ved 10°C) løper ut før sjøsetting kan finne sted. Hmm. Nå har ikke jeg noen boks foran meg, men jeg mener å huske at bla. Jotuns to-komponent epoxyprimer har en herdetid på rundt 6 timer ved 20°C. Den har også en maks tid før neste strøk. Oversitter du den må du matte ned før du legger på neste strøk. Første lag bunnstoff legger du også før primeren har herdet. Nå er det ikke antall strøk med primer som teller, men hvor tykt lag du får lagt på. Forskjellige påføringsredskaper/teknikker gir forskjellig tykkelse på lagene. Men 3-4 strøk med primer må du regne med som et minimum. Redigert 19.Juli.2009 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
motor Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det stemmer det epoksyprimeren til Jotun var den jeg brukte. Antipest heter den. Jeg mattet ikke mellom hvert strøk. La på strøk neste srøk etter 3 timer i ca 25 graders varme. En slitsom jobb... Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Akkurat, da legger jeg på Jotun sin Antipest. Takker for råd! Men kan man se om man har slipt ned "for mye" på gelcoaten? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ja Da kommer du til fibrene Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
vketil Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Jeg driver med det samme fortiden, men vurderer å la den gamle primeren være på. Dvs bare slipe ned bunnstoffet. Tenkte å legge et par lag med primer utenpå den gammle primeren. Hvordan tror dere dette vil funke? Det vil jo være noen rester av bunnsmurning her og der. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Jeg driver med det samme fortiden, men vurderer å la den gamle primeren være på. Dvs bare slipe ned bunnstoffet.Tenkte å legge et par lag med primer utenpå den gammle primeren. Hvordan tror dere dette vil funke? Det vil jo være noen rester av bunnsmurning her og der. Å beholde gammel primer fordi den sitter godt er helt greit men den må selvsagt mattes først for å skaffe godt feste for den nye. Gammelt bunnstoff er ikke så bra, du risikerer at den løses opp av primeren som er tokomponent. Gå på med eksentersliper og 120-papir og fjern alle rester av det gamle bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Det er nok ingen tvil om at jeg enkelte steder har tatt deler av Gelcoaten når slipingen har pågått.Hva er tegnene på at man har slipt bort deler av gelcoaten på ett bestemt sted? Kan man legge på ny, og skal det gjøres selv om man skal prime/stoffe på nytt? Det har abs. ingen ting å si om man har slipt seg gjennom gelcoaten. Heller motsatt, det betyr at man har slipt slik at primeren får skikkelig feste. Er det motsatte som er det vanlige, folk er livredde for å slipe for mye og det fører til at primeren løsner og begynner å flake av. Man får en jobb man ikke unner sin verste fiende.... Gelcoat under vannlinjen er egentlig bare et onde, men noe produsentene må benytte for å få solgt båtene... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Gelcoat under vannlinjen er egentlig bare et onde, men noe produsentene må benytte for å få solgt båtene... Synes nå den hørtes litt drøy ut. Gelcoaten er vel ganske så vannavisende/vanntett. Og dette med plastpest er nokså overdrevent. Vi som bare har båt på vannet i sommersesongen vil vel aldri oppleve noen "pest". Men for all del, bedre at det er slipt skikkelig godt enn at man er redd for å matte skikkelig.. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 (redigert) Det var betryggende ord, Ingar. Takk skal du ha! Jeg har bestemt meg for å gå grundig til verks (takk for motivasjonen, Walter_S), alt bunnstoff og gammel primer skal vekk - båten skal være hvit under før jeg legger på noe som helst igjen. Og når den er klar, blir følgende lagt på; 4-5 strøk med Jotun Antipest (mest fordi herdetiden er vesentlig mindre enn Hempel sin tid) Primer. 3-4 strøk med Hempel selvpolerende bunnstoff. Vente minst ett døgn så sjøsette. Da har jeg bare ett spørsmål igjen. Å fjerne gammelt bunnstoff er jo ikke akkurat moro. Jeg har slipt og slipt til jeg har sett ut som en grå snømann. Enkelte steder er det flere lag (<5) med bunnstoff. Er det verdt å forsøke seg på Jotun sin bunnstoffjerner (husker ikke navnet på den nå)? Tenkte jeg skulle teste det ut for å se om det har noe for seg... Redigert 20.Juli.2009 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 motor: Det er gelcoat som er årsaken til 'pesten', men jeg er enig i at for en båt som ligger ute kun i sommersesongen er faren for pest omtrent ikke-eksisterende. Men kanskje man skal selge båten en gang i fremtiden og kjøperen skal ha den liggende ute hele året...? Skal man ha bunnstoff på båten bør man derfor uansett prime med 2-komp. Det sikrer også best feste for bunnstoffet og en en engangsjobb som holder båtens levetid om det gjøres skikkelig. Har lest om produsenter (Swan?) som ikke benytter gelcoat under vannlinjen, men da leveres vel båtene ferdig grunnet og stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 At gelcoaten var årsak til pesten var jeg ikke klar over Kan du forklare nærmere? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Den fungerer som en osmotisk membran. Osmotisk trykk gjør at vannmolekylene beveger seg inn, men ikke ut igjen. Derved bygger det seg opp trykk i luftblærer som har oppstått mellom gelcoat og laminatet under støpeprosessen og det danner seg en boble. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Da har jeg vært nede og forsøkt med litt Duxola - det er ingen tvil om at dette fungerer iallefall - og siden jeg skal fjerne primeren, så er det jo genialt enkelt. Første testområde på 5x10cm ble skrapt rent på to drag etter at Duxola hadde ligget på i ca ett minutt. Andre testområde, omlag på samme størrelse, lot jeg være i to minutter, og da gikk bunnstoffet av på to drag igjen. Ingen tegn på skader i Gelcoaten heller på noen av testområdene. Spørsmålet er jo nå om høytrykkspyleren kan gjøre jobben fremfor skrapen - det skal testes imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Legg plast over der hvor du har påført Duxola da dobler du effekten av den.... Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
DelCasa Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Ja, eller aluminiumsfolie - men jeg er ikke sikker på om det er noe poeng å gjøre det, i risiko for å skade gelcoaten, siden det løsner nesten med en gang jeg legger på Duxola. Tenkte litt på en annen sak også, høytrykkspyleren vil jo nødvendigvis spre bunnstoffet i hytt og pine siden jeg står ute - og jeg tror ikke akkurat det gamle bunnstoffet er spesielt miljøvennlig... Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Legg på 2 strøk hardt bunnstoff som underlag før du legger på selvpolerende. Bruker du ikke selvpolerende som kan spyles bort hvert år, er det smart å bruke forskjellig farge på det harde og det selvpolerende for å se hvor det selvpolerende er slitt bort Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Da har jeg vært nede og forsøkt med litt Duxola fungerer dette på alle typer bunnstoff? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DelCasa Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Jeg tror ikke det er noenting som stopper Duxola - det virker ikke på meg som det gjør det iallefall. Det var flere forskjellige lag, med flere forskjellige typer bunnstoff på båten min, og den tok alt sammen - primeren også. Men det er viktig å merke seg at skraping er det beste, ikke høytrykkspyling (for det blir for mye søl, rett og slett) - men pass da på å ikke skrape for hardt, for du kan risikere å dra med deg gelcoaten. Jeg la på Duxola, ventet 1 til 1,5 min også skrapte forsiktig av. Men husk, test på ett lite område først for å være sikker på at gelcoaten ikke tar skade! Redigert 23.Juli.2009 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Legg på 2 strøk hardt bunnstoff som underlag før du legger på selvpolerende. Hos noen produsenter så påpekes det at mellom to-komp primer/Antipest og hardt bunnstoff så må man ha på et lag med "vanlig" primer en-komp for å få god vedheft, og deretter selvpolerende. Mener at dette gjelder både Jotun og Hempel, men det kan man lese seg til på deres hjemmesider! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lotus Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Legg på 2 strøk hardt bunnstoff som underlag før du legger på selvpolerende. Det bør du absolutt ikke gjøre, med mindre Targa 23.1 har en særdeles god begrunnelse. hardt bunnstoff vil jo etter hvert bli som en sveitserost. Følg heller produsentens anvisning og legg på de nødvendige antall lag epoxyprimer og deretter 2 lag selvpolerende bunnstoff. Mye er likt hos de forskjellige produsentene når det gjelder påføring av primer og bunnstoff Les mer her for Jotuns produkter. Hvordan gjøre forarbeid, hvordan påføre primer, hvordan påføre bunnstoff, valg av bunnstoff, valg av primer osv. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Her i gården blir det Jotun sin to-komponent Primer (Antipest), fordi den har kortest herdetid. 2-3 strøk på bau og sider, 4 strøk på kjøl og bak. Til slutt legger jeg på 2 strøk med Hempel selvpolerende bunnstoff (båten skal jo opp igjen om 2-3 måneder, så jeg trenger ikke overdrive nå). Tips til å rengjøre skroget etter at pussing har funnet sted? Fikk tips om en real skrubb med Zalo før en runde med fettfjening etterpå... Zalo er jeg usikker på, men... Sitér dette innlegget Link to post
TurboTryne Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 motor: Det er gelcoat som er årsaken til 'pesten' Dette med gelcoat mener jeg er helt riktig.. gelcoat er faktisk mindre tett en ren polyester, det beste vil da være å behandle gelcoat med epoxy basert primer. Om en har slipt gjennom gelcoat laget er dette ikke så viktig da det er epoxy primeren som er den tette barieren mellom vann og fiber. Liksågodt å gjøre det før en får plastpest som etter... faktisk mye enklere da en slipper tørketiden på laminatet. Husk at fiber leder vann og er derfor ofte årsaken til at plastpest sprer seg inn i laminatet så hele båten må tettes under vann. Jotun sin antipest har jeg brukt mye og bunnstoff holder godt på.. Men det må selfølgeliglig ikke være en blank overfalte en smører bunnstoff på-.. Det er også viktig at primeren er utherdert da den løser opp bunnstoff. Etter min mening burde alle båtprodusenter bruke epoxy istedenfor gelcoat under vannlinjen for å eleminere faren for plastpest, selv om det kansje ikke ser så tiltalende ut... Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Kunne vært intr. å hørt fra en som produserer båter, jeg vil tro det er kostnader som ligger bak. Skal en båt uten gelcoat være salgbar må priming og bunnstoff bakes inn i prisen. Vi setter visuelle hensyn foran praktiske. (stikkord sorte biler..) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.