Jump to content

Er Peugeot Status kjent for å gå varm?


Skipper Båtløs

Recommended Posts

Har kikket litt på en båt med 65 hk av overnevnte motor. En venn av meg advarte meg mot denne motoren, for den var kjent for å gå varm på fullt turtall. Da jeg konfronterte selger med dette måtte han innrømme at den gikk varm på fullt turtall. Noen her som har erfaring med samme motor?

Link to post
Share on other sites

Dette er samme motor som md 21 motoren er helt grei har selv hatt md 21 i mange år

motor har aliminiums topp

Noen har fått det for seg att disse går varme og blir ødelagt men jeg har aldri hatt det problemet

Pass bare på og la den gå noen minutter på tomgang etter bruk

og ikke kjør den opp på ett vanvitig turtall

Link to post
Share on other sites

Var en SABB serie som het Status, basert på Peugeot/Indenor blokka. Som også VP MD21 var. Virker som at disse trives veldig godt på moderate turtall - og ikke i hele tatt på høyere turtall.

 

Biam 800 , er ikke det en (halvplanende) snekke? Dersom man kan kjøre på 2700 og gjøre en akseptabel fart, så høres det ut som et greit kjøp, men ikke dersom motoren blir akkurat litt for liten , og resultatet er at man må passe på temp måler og turteller istedet for å kose seg på tur....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

86hk kan være Pro40, altså den aller første i 40 serien, helt uten turbo/intercooler. Var vel også en TMD30 med ca det hk antallet?

 

106hk er vel MD32, en 6 sylindret utgave av MD21, med de samme kjøleproblemene hvis den ble kjørt på for høyt turtall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Noen her som har erfaring med samme motor?

Utfra bildet i annonsen ser det ut til å være nøyaktig samme motor som den som sitter i min båt, i såfall en Peugeot XD2P 4.94 (tror jeg), men med litt anderledes marinisering. Utmerket motor såvidt jeg kan bedømme. Jeg kjører riktignok aldri på fullt turtall, vanligvis kun opp til 1800 rpm, så jeg vet ikke hva som skjer ved fullt pådrag. Jeg kommer heller aldri til å finne det ut.

 

Varmgang kan kanskje skyldes mangel på motorromsventilasjon. Jeg har inntrykk av at mange av snekkene fra 80-tallet ikke har noen form for ventilasjon. I såfall kommer motorromstemperaturen fort opp i 50 °C.

 

Uten å være helt sikker, har jeg også mistanke om at oljetemperaturen kan bli for høy dersom oljefilteret er for lite. Dette skjedde meg etter at jeg satte på et oljefilter tilsvarende samme motor i bil, nemlig Knecht OC99 (Fram PH3985). Riktig filter for båtmotoren er Knecht OC103 eller Fram PH20. Det gir mer gjennomstrømning og bedre kjøling (??) og slutt på blinkende varsellampe for oljetemperatur.

 

Alt ovenfor i henhold til mine amatørmessige observasjoner. Forøvrig ser FINN 18197817 ut til å være et nydelig eksemplar.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med oljefilter er meget inntresant :cool: Har faktisk hatt samme problem med uorginalt filter.Lampa begynner og lyse og olje temp høyere enn når jeg bytter til annet..Dette må jo ha noe med gjennomstrømningen og gjøre :rolleyes:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...