Skipper Båtløs Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 Har kikket litt på en båt med 65 hk av overnevnte motor. En venn av meg advarte meg mot denne motoren, for den var kjent for å gå varm på fullt turtall. Da jeg konfronterte selger med dette måtte han innrømme at den gikk varm på fullt turtall. Noen her som har erfaring med samme motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Du skal ihvertfall være svært forsiktig med å kjøre denne for varm da den har aluminiumtopp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Mener det var noe med varmeveksleren og at den ble modifisert. Men det var 42hk utgaven. 65hk har jeg ikke hørt om, har du typebetegnelse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Sjekket annonsen igjen, og det sto bare Peugeot 64 hk, og ikke 65 som jeg skrev tidl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 tru noen av de er kun saltvannskjølte. Tærer alu-toppene og dyrt ja.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Spør selger hva dette egentlig er.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 tru noen av de er kun saltvannskjølte. Tærer alu-toppene og dyrt ja.... Nei den var ikke saltvannskjølt, det så jeg på bildet. Båten det gjelder er en Biam 800 finnkode 18197817...det er jo en grei pris for båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
flight Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Dette er samme motor som md 21 motoren er helt grei har selv hatt md 21 i mange år motor har aliminiums topp Noen har fått det for seg att disse går varme og blir ødelagt men jeg har aldri hatt det problemet Pass bare på og la den gå noen minutter på tomgang etter bruk og ikke kjør den opp på ett vanvitig turtall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Se også ny meningsmåling om moderasjon av sitering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Muligens for tykk olje Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Får se hva jeg gjør...reiser kanskje til Skjærhallen og svømmer over til Lauer og titter på båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Var en SABB serie som het Status, basert på Peugeot/Indenor blokka. Som også VP MD21 var. Virker som at disse trives veldig godt på moderate turtall - og ikke i hele tatt på høyere turtall. Biam 800 , er ikke det en (halvplanende) snekke? Dersom man kan kjøre på 2700 og gjøre en akseptabel fart, så høres det ut som et greit kjøp, men ikke dersom motoren blir akkurat litt for liten , og resultatet er at man må passe på temp måler og turteller istedet for å kose seg på tur.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
flight Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 min ble varm der var kjølesystemet fult av dritt du sier den blir varm koker den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det vet jeg ikke noe om, men den kunne kjøres på max 2700...jeg vil tro at maxturtall på den motoren ville ligge på ca. 3500 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Se også ny meningsmåling om moderasjon av sitering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
flight Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 min ble også rimelig varm rundt 3000 rpm men kokte aldri om jeg ikke husker feil oppgir over 4000 rpm men det er jo galskap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Noen som kjenner til hvilken blokk vp 86 hk og 106 hk er basert på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Om det er 42hk utgaven så ligger det info i dokumentarkivet. Mener at denne også ble levert i ca 50hk, da var det montert oljekjøler. Begge er, som det blir sagt, basert på samme basismotor som VP MD21. Kjørt på 2700rpm kan vel ytelsen være rundt 42hk... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 86hk kan være Pro40, altså den aller første i 40 serien, helt uten turbo/intercooler. Var vel også en TMD30 med ca det hk antallet? 106hk er vel MD32, en 6 sylindret utgave av MD21, med de samme kjøleproblemene hvis den ble kjørt på for høyt turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 I følge opplysninger jeg har fått er det samme blokka...dvs 4 syl. Mulig 105 hk har turbo,men 86 hk er uten turbo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Er vel TMD30/TAMD30 da, 86hk m/ turbo, 105 og 124hk m/ turbo/intercooler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjeles Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Noen her som har erfaring med samme motor? Utfra bildet i annonsen ser det ut til å være nøyaktig samme motor som den som sitter i min båt, i såfall en Peugeot XD2P 4.94 (tror jeg), men med litt anderledes marinisering. Utmerket motor såvidt jeg kan bedømme. Jeg kjører riktignok aldri på fullt turtall, vanligvis kun opp til 1800 rpm, så jeg vet ikke hva som skjer ved fullt pådrag. Jeg kommer heller aldri til å finne det ut. Varmgang kan kanskje skyldes mangel på motorromsventilasjon. Jeg har inntrykk av at mange av snekkene fra 80-tallet ikke har noen form for ventilasjon. I såfall kommer motorromstemperaturen fort opp i 50 °C. Uten å være helt sikker, har jeg også mistanke om at oljetemperaturen kan bli for høy dersom oljefilteret er for lite. Dette skjedde meg etter at jeg satte på et oljefilter tilsvarende samme motor i bil, nemlig Knecht OC99 (Fram PH3985). Riktig filter for båtmotoren er Knecht OC103 eller Fram PH20. Det gir mer gjennomstrømning og bedre kjøling (??) og slutt på blinkende varsellampe for oljetemperatur. Alt ovenfor i henhold til mine amatørmessige observasjoner. Forøvrig ser FINN 18197817 ut til å være et nydelig eksemplar. Redigert 19.Juli.2009 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Det med oljefilter er meget inntresant Har faktisk hatt samme problem med uorginalt filter.Lampa begynner og lyse og olje temp høyere enn når jeg bytter til annet..Dette må jo ha noe med gjennomstrømningen og gjøre Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.